Rabat jest stolicą Maroka, świetną destynacją dla spragnionych promieni słonecznych turystów. Rabat to także jedno z ulubionych słów osób kochających zakupy i czekających na wyprzedaże. Co dokładnie oznacza i jakie rodzaje zniżek oferują handlowcy?
Rabat – definicja
Rabat, inaczej upust lub opust, jest to obniżka wyjściowej ceny towaru, bądź sama kwota tej obniżki. Gdy na metkach produktów lub w sklepowych witrynach widzimy hasła: wyprzedaż, przecena, wciąż chodzi o rabat. Kolejne synonimy to bonifikata, skonto i ulga. Te terminy różnią się między sobą w kontekście okoliczności udzielania i obowiązków podatkowych sprzedawcy, jednak z punktu widzenia konsumenta są po prostu obniżeniem sumy, jaką trzeba zapłacić za dany towar lub usługę.
Rabat od ceny może być oznaczony w procentach albo kwotą. Mniejsza suma pieniędzy ma zachęcić klientów do kupna i zwiększyć ich liczbę. To też narzędzie marketingowe. Akcje rabatowe są reklamowane, by takie okazje, promocje znalazły swoich odbiorców, wydały się im atrakcyjne, a przez to wpłynęły na wzrost sprzedaży.
Rodzaje rabatów
Wśród rodzajów obniżek można wyróżnić:
• rabat ilościowy – udzielany jest nabywcom, kupującym duże ilości towaru. Im więcej się kupi, tym cena za sztukę będzie niższa. To zachęca do robienia zakupów u sprzedawcy oferującego zniżki. Takie rabaty można spotkać nie tylko w hurtowniach, ale też m.in. w sklepach odzieżowych, które oferują np. 20% rabatu od zakupu 2 sztuk ubrań, 30% na 4 sztuki i 40% mniej, gdy klient zdecyduje się kupić 5 sztuk;
• rabat sezonowy – wyprzedaż towaru po niższej cenie pozwala zwolnić miejsce w magazynach i utrzymać stabilną produkcję w ciągu roku, podobną funkcję ma rabat czasowy – pozwala zwolnić miejsce w momentach mniejszego popytu na produkty;
• rabat gotówkowy (rabat płatności) – wykorzystywany, aby zachęcić nabywców do szybkiej zapłaty gotówką bądź zrealizowania przelewu w terminie;
• rabat handlowy (in. funkcjonalny) – udzielany w relacjach B2B, kiedy nabywca przejmuje dodatkowe funkcje sprzedażowe, np. reklamuje produkt we własnej witrynie sklepowej czy magazynuje go.
Jak obliczyć rabat od ceny?
Jeśli rabat jest wyrażony kwotowo, bez problemu można sprawdzić, o ile mniejsza cena znajdzie się na paragonie. Podobnie, robiąc zakupy online, klient, który wykorzysta kupony rabatowe albo kody promocyjne, widzi w polu do zapłaty kwotę po obniżce obliczoną automatycznie. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, by w prosty sposób zweryfikować, czy system nie popełnił błędu i naliczył odpowiednio wysoki rabat procentowy. Wystarczy cenę wyjściową pomnożyć przez procent rabatu (bądź przez ułamek odpowiadający procentom, np. 15% to 0,15; 30% to 0,3). Otrzymana liczba to wartość rabatu. Po odjęciu jej od ceny pierwotnej otrzymamy ostateczną kwotę do zapłaty.