Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Reklama społeczna – co to? Przykłady

Reklama społeczna – co to? Przykłady

 
Reklama społeczna – co to? Przykłady

Reklamy to najlepszy sposób, aby wpływać na konsumentów. Emitowane są w telewizji, wyświetlane w Internecie i drukowane w gazetach. Jedną z niekomercyjnych form marketingu jest reklama społeczna – koncentruje się na propagowaniu idei i zachowań, a nie produktów. Na czym polegają kampanie społeczne? Sprawdź!

 

Spis treści

Reklama społeczna – definicja, historia

 

Reklama społeczna to specyficzny rodzaj reklamy nastawiony na wywołanie u odbiorców określonych postaw. Standardowo kampania dotyczy trudnych tematów, których na co dzień się unika. Mogą to być:

 

  • uzależnienia;

  • przemoc w rodzinie;

  • choroby;

  • aborcja;

  • śmierć.

 

W latach 60. i 70. ubiegłego wieku pierwsze społeczne komunikaty pojawiły się we Włoszech i USA. W Polsce zaczęto je przygotowywać dopiero po 1989 roku. Reklama społeczna i komercyjna różnią się tym, że ta druga skupia się na produktach, a pierwsza na ideach. Komercyjni nadawcy konkurują ze sobą, a społeczni nierzadko współpracują.

 

Społeczne spoty reklamowe przez swój perswazyjny charakter mogą wzbudzać negatywne odczucia bądź wywoływać smutek lub współczucie. Taka reklama ma jeden główny cel: przekonanie odbiorców do zmiany postawy.

 

Reklama społeczna – cel

 

Spot reklamowy określany jako społeczny jest formą komunikatu umożliwiającego uświadomienie odbiorcom konkretnego problemu, który można zaobserwować w społeczeństwie. Jednocześnie reklama wzywa do działań prospołecznych: informując, edukując, a czasem ostrzegając.

 

Reklamy społeczne – sposób działania:

 

  • namawianie do podejmowania określonych działań;

  • namawianie do zaprzestania określonych działań.

 

Celem reklamy społecznej jest niesienie pomocy innym ludziom. Jej treść jasno wskazuje, że każdy człowiek to pełnoprawny członek społeczeństwa, który zasługuje na wsparcie. Reklama społeczna ma skłaniać do refleksji i zachęcać do pomocy innym. Zwraca uwagę na zagrożenia i zjawiska, uwrażliwia odbiorców i zachęca do przeciwstawiania się postawom uznawanym za niewłaściwe.

 

Reklama społeczna – ile powinna trwać

 

Nadawcy reklamy społecznej to najczęściej instytucje powiązane z sektorem publicznym, fundacje oraz organizacje non-profit. Zdarza się też, że reklama społeczna powstaje z inicjatywy znanej marki.

 

Społeczny spot reklamowy zazwyczaj wyświetlany jest tak długo, aż efekty kampanii będą mierzalne. Przyjmuje się, że kampanie regionalne i ogólnokrajowe trwają około 17 miesięcy, jednak mogą trwać zarówno krócej, jak i znacznie dłużej. Niektóre kampanie społeczne były kontynuowane przez kilka lat.

 

Reklama społeczna – przykłady

 

Kampanie społeczne skupione na uświadamianiu Polaków i wywoływaniu u nich społecznie akceptowalnych postaw odnosiły się do różnych aspektów życia: od zdrowia i bezpieczeństwa, przez kulturę i edukację, aż po tolerancję.

 

Reklama społeczna – przykłady:

 

  • kampania Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej „Papierosy są do dupy” (1992 rok);

  • kampania „Cała Polska czyta dzieciom” (2001 rok);

  • kampania na zlecenie Międzynarodowego Stowarzyszenia Reklamy IAA w Polsce „Pij mleko! Będziesz wielki” (lata 2003-2011);

  • kampania Marcina Kornaka „Muzyka przeciwko rasizmowi”(1997 rok).

 

Reklama społeczna – zalety

 

Jak wskazuje definicja kampanii społecznej, tego typu spoty nie są komercyjne. Mimo to często przybierają formę pośrednią między działaniem społecznym a czysto zarobkowym, czyli marketingu społecznie zaangażowanego (CRM). Wynika to z faktu, że reklama społeczna jestściśle powiązana z marketingiem społecznym.

 

Efekty kampanii społecznej zdecydowanie trudniej zmierzyć niż w przypadku kampanii komercyjnych, ale jest to możliwe. Efektywność reklamy społecznej mierzona jest zmianami, jakie spowodowało uświadomienie odbiorcom istnienia i skali określonego problemu, na przykład przemocy w rodzinie. Kampania „Powstrzymać przemoc domową” z 1997 roku spowodowała wzrost połączeń z Niebieską Linią o 170%.

 

Kampanie społeczne poruszają tematy ważne, które choć dotyczą wielu z nas, często są „zamiatane pod dywan”. Skłaniają do refleksji i dyskusji. W prosty, chwytliwy sposób uświadamiają sedno problemu, zachęcając do konkretnych działań. Celem jest trwała zmiana postaw i sposobu myślenia, co przekłada się na poprawę warunków życia w społeczeństwie. Co ważne, społeczny spot reklamowy nierzadko jako jedyny zwraca uwagę odbiorcy na dany problem, realnie wpływając na jego postrzeganie i pojawienie się w debacie publicznej.

 

Sprawdź także, jak powinien wyglądać culture book przedsiębiorstwa.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Zastępca Dyrektora Liceum

    TEB Edukacja   Poznań    praca stacjonarna
    dyrektor  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Twój zakres obowiązków: przygotowanie, prowadzenie, kontrola dokumentacji przebiegu nauczania zgodnie z przepisami prawa oświatowego, sprawowanie nadzoru nad prawidłowym realizowaniem procesu kształcenia ze szczególnym uwzględnieniem podstawy programowej i standardów egzaminów...
  • Specjalista ds. handlowych – Dywizja Serwisu

    Rockfin S.A.   Małkowo    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    3 godz.
    Na tym stanowisku będziesz odpowiadać za: Analizę rynku i wsparcie strategii sprzedaży usług serwisowych, Pozyskiwanie zapytań, wykonywanie arkuszy cenowych oraz przygotowanie ofert handlowych, Udział w rozmowach i negocjacjach handlowych – także w jęz.angielskim, Budowanie i utrzymywanie...
  • Bank Pocztowy S.A.
    menedżer  umowa o pracę  pełny etat
    4 godz.
    Twój zakres obowiązków pozyskiwanie Klientów rozliczeniowych i kredytowych z segmentu Mieszkalnictwa (Wspólnoty i Spółdzielnie Mieszkaniowe) zarządzanie relacjami biznesowymi z dotychczasowymi i potencjalnymi Klientami oraz partnerami biznesowymi; zapewnienie najwyższej jakości doradztwa i...
  • Spawacz / Monter

    pracownik fizyczny  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    5 godz.
    ZADANIA: Spawanie konstrukcji stalowych Montaż konstrukcji stalowych Wykonywanie prac pomocniczych związanych ze spawaniem i montażem konstrukcji stalowej Wykonywanie prac zgodnie z harmonogramem robót i dokumentacją techniczną Przestrzeganie technologii spawania i montażu zgodnie z...
  • Kierownik wytwórni konstrukcji stalowych

    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    5 godz.
    ZADANIA: Zarządzanie procesem produkcyjnym wytwórni konstrukcji stalowych – od planowania po realizację Nadzór nad zespołem pracowników, w tym organizacja pracy, delegowanie zadań i motywowanie zespołu Opracowywanie harmonogramów produkcji i dbałość o ich terminową realizację...
  • Opiekun / Opiekunka Klienta Kluczowego

    Benefit Systems S.A.   Warszawa, Wola, niedaleko stacji metra Rondo Daszyńskiego    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    6 godz.
    Sprawdź swój codzienny plan treningowy Ścisła współpraca z Opiekunem Biznesowym na przypisanym portfelu Klientów kluczowych oraz koordynacja działań z innymi działami firmy w celu sprawnej realizacji zgłoszeń klientów, Budowanie i utrzymywanie trwałych relacji z Klientami, zapewniając...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?