Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Remanent – czym jest, kiedy się go przeprowadza

Remanent – czym jest, kiedy się go przeprowadza

 
Remanent – czym jest, kiedy się go przeprowadza

Remanent na koniec roku umożliwia przedsiębiorcy ocenienie stanu magazynowego, dokonanie korekt w dokumentacji, wycenę towarów i określenie, jaki rzeczywiście był dochód firmy. Remanent a inwentaryzacja – czy to to samo?

 

Remanent: co to?

 

Remanent to często używana nazwa tzw. spisu z natury – czynności dokonywanej w przedsiębiorstwie prowadzącym księgę przychodów i rozchodów. Umożliwia sprawdzenie, czy faktyczny stan majątku firmy odpowiada danym zamieszczonym w ewidencji księgowej. Spis z natury stanowi ostatnią pozycję Księgi Przychodów i Rozchodów – jest zamieszczany na koniec każdego roku podatkowego.

 

Obowiązek przeprowadzania spisu z natury, a także jego zakres i zasady, określa Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2019 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Zgodnie z tym aktem, spis z natury obejmuje towary handlowe, materiały (surowce) podstawowe i pomocnicze, półwyroby, produkcje w toku, wyroby gotowe, braki i odpady.

 

Remanent a inwentaryzacja – różnice

 

Trzeba zaznaczyć, że pojęcia remanent i inwentaryzacja nie są tożsame. Spis z natury, czyli remanent, to pojęcie węższe i stanowi metodę prowadzenia inwentaryzacji. Do kolejnych należą uzgadnianie sald oraz weryfikacja ksiąg.

 

Remanent początkowy, remanent końcowy, remanent likwidacyjny

 

Wspomniane wyżej rozporządzenie określa też, że remanent dokonywany jest (24. 1.):

  • na dzień 1 stycznia,
  • na koniec każdego roku podatkowego,
  • na dzień rozpoczęcia działalności w ciągu roku podatkowego,
  • w razie utraty w ciągu roku podatkowego prawa do opłacania podatku na podstawie ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 43, 1495, 1649 i 2200),
  • zmiany wspólnika,
  • zmiany proporcji udziałów wspólników lub likwidacji działalności.

Z uwagi na różne okoliczności tworzenia spisu z natury mówi się zatem o remanencie początkowym, końcowym czy likwidacyjnym.

 

Remanent początkowy dokonuje się na dzień rozpoczęcia działalności i nie zgłasza się go do urzędu skarbowego. Ten pierwszy spis z natury otwiera Księgę Przychodów i Rozchodów. Nie uwzględnia się w nim środków trwałych czy wyposażenia przedsiębiorstwa. Jak instruuje rządowy Serwis informacyjno-usługowy dla przedsiębiorcy, w spisie powinny się znaleźć:

  • towary handlowe,
  • materiały i surowce podstawowe oraz pomocnicze, a także półwyroby,
  • braki i odpady użytkowe.

Remanent końcowy to po prostu spis z natury na koniec roku rozliczeniowego i umieszcza się go na ostatniej pozycji KPiR. Warto tutaj również dodać, że spis z natury podlega wpisaniu do księgi także wówczas, gdy osoby prowadzące działalność gospodarczą sporządzają go za okresy miesięczne oraz gdy na podstawie odrębnych przepisów jego sporządzenie zarządził naczelnik urzędu skarbowego.

 

Remanent likwidacyjny, jak sama nazwa wskazuje, jest obowiązkowy w przypadku likwidacji przedsiębiorstwa i sporządza się go na dzień zakończenia działalności. Tego typu spis z natury obejmuje również środki trwałe, elementy wyposażenia firmy, jeśli podczas ich zakupu przedsiębiorca miał prawo do odliczenia podatku VAT. Informacja o remanencie likwidacyjnym musi być dołączona do deklaracji podatkowej – wyczerpujące wyjaśnienia znajdują się w ustawie o VAT, podaje je również wspomniany Serwis informacyjno-usługowy dla przedsiębiorcy.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Planista logistyki

    GEDIA Poland Sp.z.o.o.   Nowa Sól    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    17 godz.
    Twój zakres obowiązków Opracowywanie koncepcji logistycznych, wskaźników efektywności KPI, analiza i optymalizacja przepływów materiałowych, tworzenie i wdrażanie planów rozmieszczania w obszarze logistyki; Planowanie ilościowe opakowań i produktów w uzgodnieniu z klientem;...
  • Koordynator ds. Automatyki

    PORR S.A.   Warszawa, Ursynów    praca mobilna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    17 godz.
    Zadania: Sprawowanie nadzoru technicznego nad projektami w obszarze automatyki i dbanie o zgodność z założeniami i harmonogramem. Koordynacja prac międzybranżowych (elektryka, teletechnika, automatyka, technologia). Współpraca z zespołami realizacyjnymi, projektantami oraz dostawcami w...
  • Specjalista / Specjalistka ds. badań i rozwoju

    YANGO Sp. z o.o.   Opacz-Kolonia, 500 m od granicy Warszawy (pd-zach od strony Okęcia/Ursus)    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat   6 700 - 8 300 zł brutto/mies.
    17 godz.
    Zakres obowiązków: Rozwój portfolio produktowego (suplementy diety) Poszukiwanie nowych surowców; Poszukiwanie informacji na temat możliwości i bezpieczeństwa stosowania składników; Opracowywanie składów; Zlecanie prób produkcyjnych; Opracowywanie oznakowania produktu; Analiza...
  • Manager / Managerka ds. Strategii Wellbeing

    Benefit Systems SA   Warszawa    praca hybrydowa / stacjonarna
    menedżer  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat
    17 godz.
    Twój zakres obowiązków Rozwój programu usług wellbeingowych, opracowywanie i wdrażanie nowych tematów zajęć, wykładów i warsztatów w ramach zdiagnozowanych potrzeb klientów, analizy rynku oraz trendów. Zarządzanie siecią ekspertów: Pozyskiwanie i koordynacja współpracy z...
  • RETS Sp. z o.o.   za 2 dni wygasa
    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    18 godz.
    Obowiązki: zapewnienie prawidłowej eksploatacji i konserwacji urządzeń technicznych; nadzór nad pracami zleconymi i podwykonawcami, udział w odbiorach; prowadzenie dokumentacji technicznej i finansowej obiektu; planowanie budżetu i kontrola jego realizacji; organizacja pracy zespołu i...
  • Kierownik / Kierowniczka Sekcji w Wydziale Infrastruktury IT

    Bank Pocztowy S.A.   Bydgoszcz    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    18 godz.
    Twój zakres obowiązków Zarządzanie pracą Sekcji obejmującej zespoły: Linux/AIX/VMware, sieciowy oraz Oracle DB, w tym planowanie oraz koordynacja zadań; Zapewnienie prawidłowego funkcjonowania oraz wysokiej dostępności środowisk serwerowych, sieciowych i bazodanowych; Wsparcie...

Najnowsze artykuły

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

– Introwersja to nie lęk i wycofanie czy brak pewności siebie, również nie brak kompetencji – podkreśla psycholog Joanna Marszalska. –  Introwertyk dużo myśli, ale nielicznymi rzeczami się dzieli. To znaczy, że w pracy jest dużym zasobem, jednak często niezauważonym – dodaje psycholog Angelika Szymanek. Specjalistki wyjaśniają, co pomaga, a co przeszkadza w pracy introwertykom.

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Przed nami imprezy firmowe, upominki dla pracowników, ale też składanie sobie nawzajem życzeń na święta i Nowy Rok. I tu pojawia się mały problem: dla wielu osób składanie życzeń szefowi, kolegom czy klientom jest dość stresujące. Co powiedzieć, żeby nie popełnić gafy i szczerze przekazać swoje dobre intencje? Podpowiadamy, jakie życzenia będą właściwe, a jakiego doboru słów lepiej unikać.

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

– Mimo że można spotkać się z mitami o „bezdomniakach" jako zwierzętach gorszych od kupionych, na szczęście postępuje zmiana w sposobie postrzegania zwierząt schroniskowych. Coraz więcej osób dostrzega ich piękne, dobre cechy – mówi Iwona Duda, prezeska Fundacji Sarigato prowadzącej projekt Karmimy Psiaki. Jak zrobić zwierzakom ze schronisk wspaniały prezent na Święta?

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Okresowa ocena pracownika to jedno z głównych narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi. Może być ona przeprowadzona na kilka sposobów. Wyjaśniamy, czym różnią się od siebie typy ocen 90 stopni, 180 stopni, 270 stopni i 360 stopni, jakie najlepiej przyjąć kryteria oceny, a także kto powinien dokonywać ewaluacji pracowników w firmie i kiedy najlepiej to zrobić.

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Gwiazdka zbliża się wielkimi krokami: najwyższy czas, by pomyśleć o urlopach w okilicy świąt i na początku stycznia – tym bardziej, że w tym roku dni wolne od pracy układają się wyjątkowo korzystnie i chętnych do skorzystania z przedłużonego urlopu będzie wielu. Co więcej, w 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie całkowicie wolna od pracy. Jak to zmienia grafik pracy i wynagrodzenie?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Nadchodząca nowelizacja przepisów prawa pracy obejmie bardzo dużą część społeczeństwa. Wkrótce czekają nas między innymi zaostrzone kontrole, nowe zasady na zwolnieniu lekarskim, ale i korzystniejsze przepisy naliczania stażu pracy, pozwalające niektórym na wydłużenie urlopu wypoczynkowego. Sprawdź, czego się spodziewać na rynku pracy 2026 i które zmiany obejmą Ciebie lub Twoją firmę.