Rozmowa kwalifikacyjna przez telefon 2019-01-11

Rozmowa kwalifikacyjna przez telefon - czy można się do niej przygotować?

 

Coraz częściej jedną z metod rekrutacji jest rozmowa kwalifikacyjna przez telefon. Tak jak na zwykłą rozmowę kwalifikacyjną, tak samo do tej telefonicznej trzeba się odpowiednio przygotować. Jeśli mamy wybór terminu przeprowadzenia rozmowy, to należy ustalić z rekruterem taki moment, w którym nie będzie nas ograniczał czas ani miejsce.

 

Nie powinniśmy się nigdzie spieszyć, ponieważ bardzo źle może wyglądać przerywanie rozmowy, ze względu na inne zobowiązania (np. obowiązki w starej pracy lub wizyta gości). Kiedy będziemy mieli komfort nieograniczonego czasu, w spokoju będziemy mogli wysłuchać wszystkiego i odpowiadać na pytania.

 

Swobodę powinno zapewnić również miejsce. Rozmowa przeprowadzana np. podczas podróży lub w obcym towarzystwie będzie generować z jednej strony nasze skrępowanie, a z drugiej nieprzewidziane hałasy w tle (rozmowy, śmiechy, szumy, samochody, itp.).

 

Podczas takiej rozmowy dobrze jest mieć przed sobą dokumenty, które składało się podczas rekrutacji. To na podstawie ich zawartości jest prowadzona rozmowa, więc wygodniej będzie mieć „podporę” w postaci tekstu. Jeśli wysyłaliśmy bardzo dużo życiorysów, zmienialiśmy je, dobrze być przygotowanym i wiedzieć, do dokładnie jakiego dokumentu odnosi się rozmówca.

 

Wygodnie jest też mieć możliwość notowania. Podczas rozmowy nie wypada przerywać rozmówcy, więc kiedy pojawią się nam jakieś pytania, zapiszmy je sobie i zadajmy, kiedy nastanie odpowiedni moment.

 

Rozmowa rekrutacyjna przez telefon - zasady

 

Rozmowa rekrutacyjna przez telefon od zwykłej różni się tym, że na swój wizerunek pracujemy wyłącznie głosem. Należy zwracać uwagę na słownictwo, intonację, sposób mówienia. Rozmowa o pracę przez telefon to nie rozmowa z kolegami czy koleżankami. Przede wszystkim trzeba być opanowanym i zachować spokój. Stres, poddenerwowanie czy irytacja – bardzo łatwo mogą zostać zdemaskowane przez sposób, w jaki mówimy.

 

Kolejną zasadą jest zadbanie o odpowiedni odbiór połączenia. Jeśli rekrutera przywita śmieszna melodyjka (lub inne odgłosy), mające umilić okres oczekiwania lub nieodpowiedni tekst nagrany przez nas na pocztę głosową - rekruter będzie mógł nam zarzucić brak profesjonalnego, poważnego podejścia.

 

Podczas telefonicznej rozmowy kwalifikacyjnej dobrze jest unikać krótkich potwierdzeń typu „aha”, „yhm” itp. Może to stanowić trudność. W trakcie zwykłej rozmowy nasze zrozumienie tematu możemy okazać kiwnięciem głowy, mimiką lub po prostu utrzymując kontakt wzrokowy. Brak takiej możliwości podczas rozmowy telefonicznej trochę prowokuje w nas do werbalizowania krótkich, niemerytorycznych sformułowań. Może to działać na naszą niekorzyść. Rekruter może odnieść wrażenie, że jesteśmy speszeni lub wystraszeni. Lepiej skorzystać ze sformułowań typu „rozumiem”, „dobrze”. Jednak trzeba zwrócić uwagę, by nie przesadzać w ich stosowaniu.

 

Podczas rozmowy kwalifikacyjnej przez telefon podstawową zasadą powinno być okazywanie szacunku dla rozmówcy. Powinniśmy słuchać go ze zrozumieniem. Nie należy przerywać, zagadywać, czy wykazywać irytacji lub znudzenia.

 

Rozmowa o pracę przez telefon - kiedy zastępuje tradycyjną rozmowę o pracę?

 

Rekrutacja telefoniczna jest coraz częściej przeprowadzana przez rekruterów. Zastępuje bądź uprzedza pierwsze rozmowy kwalifikacyjne. Często ma zastosowanie, kiedy to sam rekruter chce się zapoznać z profilem aplikanta. Na podstawie takiej rozmowy ocenia, czy przedstawić go przyszłemu pracodawcy.

 

Rozmowa telefoniczna czy wideorozomowa mają oczywiście zastosowanie w sytuacjach, kiedy niemożliwe jest osobiste spotkanie z kandydatem (z powodu znacznej odległości lub konieczności szybkiego przeprowadzenia wywiadu rekrutacyjnego).

 

Czy to telefon, czy spotkanie – zawsze powinniśmy przygotować się na taką sytuację i w umiejętny sposób przedstawić swoją kandydaturę.

Przeczytaj także:

Skomentuj