Rozmowa rekrutacyjna online
Rekrutacja bez wychodzenia z domu
Zobacz oferty
Home Office
Praca zdalna - praca z domu
Najnowsze oferty pracy zdalnej dla Ciebie
Zobacz oferty
Rozmowa rekrutacyjna online
Rekrutacja bez wychodzenia z domu
Zobacz oferty
Praca zdalna - praca z domu
Najnowsze oferty pracy zdalnej dla Ciebie
Zobacz oferty
Wybrana kategoria

Sektor kreatywny: co to jest? jakie ma znaczenie?

2020-06-01

W najogólniejszym podziale sektory gospodarki dzieli się na rolnictwo, przemysł i usługi. Zgłębiając temat, dojdziemy m.in. do przemysłów kreatywnych, w których mieści się zarówno projektowanie ubrań, tworzenie reklam, muzyki czy oprogramowania komputerowego jak i projektowanie wnętrz. Czym charakteryzuje się sektor kreatywny?

 

Sektor kreatywny: definicja

 

Pojęcie to weszło do użycia stosunkowo niedawno – w latach 90. ubiegłego wieku. Zaczęto wtedy dostrzegać coraz większy potencjał kultury w biznesie, a Wielkiej Brytanii powołano Creative Industries Taskforce (Zespół ds. Przemysłów Kreatywnych), który zajął się tą tematyką.

 

Sektor kreatywny – lub inaczej – przemysł kreatywny składa się z przedsiębiorstw, które w swoich działaniach łączą szeroko pojętą kulturę i sztukę z technologią oraz przedsiębiorczością. Podstawą działań w takich firmach są indywidualna kreatywność i talent pracowników, ale też innowacyjność, które mają potencjał gospodarczy – przynoszą zysk, generują miejsca pracy, przyczyniają się do rozwoju własności intelektualnej.

 

Sektor kreatywny: przykłady branż

 

Wspomniany wyżej brytyjski Zespół ds. Przemysłów Kreatywnych wyodrębnił 13 kategorii, które można określić jako branże kreatywne. Są to:

  • reklama,
  • film i wideo,
  • radio i telewizja,
  • gry komputerowe i wideo, 
  • oprogramowanie,
  • muzyka, 
  • sztuki performatywne,
  • architektura,
  • rynek wydawniczy,
  • rynek sztuki i antyków,
  • rzemiosło,
  • projektowanie mody,
  • wzornictwo.

Warto zaznaczyć, że za sprawą innowacyjności, nierozerwalnie związanej z tworzeniem, sektor kreatywny nieustannie ewoluuje, powstają nowe branże.

 

Sektor kreatywny: cechy

 

Jak widać, sektor kreatywny obejmuje dość odległe od siebie branże gospodarki, które mimo swojej różnorodności mają wiele wspólnych cech. Łączy je interdyscyplinarność projektów. Przykładowo w produkcję gry komputerowej zaangażowany jest sztab różnych specjalistów, reprezentujących odległe kreatywne zawody, od scenarzystów, rysowników, grafików, fotografów, po programistów, testerów, ale też marketingowców i innych.

 

Dzieła powstające w tym sektorze zawsze mają oryginalny charakter, muszą być dobrej jakości i trafiać dokładnie w gust odbiorców. Twórcy prześcigają się w coraz bardziej zaawansowanych produkcjach, dlatego też branże charakteryzuje ciągła presja czasu. Produkty, które są wytwarzane przez branżę kreatywną, mają spełniać rynkowe cele, przynosić korzyści ekonomiczne – ze sprzedaży i na podstawie praw własności intelektualnej.

 

Przeczytaj także: