Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Syndrom pustej kartki – czym jest? Jak sobie z nim radzić?

Syndrom pustej kartki – czym jest? Jak sobie z nim radzić?

 
Syndrom pustej kartki – czym jest? Jak sobie z nim radzić?

Niezależnie od tego, czy jesteś copywriterem z wieloletnim doświadczeniem, czy też dopiero zaczynasz – może dopaść Cię syndrom pustej kartki. Kiedy nadejdzie, nawet najłatwiejsze zlecenia będą wydawać Ci się trudną pracą, wręcz niemożliwą do zrealizowania. Jak przejawia się syndrom pustej pracy? Co możesz zrobić, by go pokonać?

 

Syndrom pustej kartki – definicja

 

Syndrom pustej kartki nazywany jest też blokadą twórczą. Dopada przede wszystkim osoby, które zarabiają na życie pisaniem – wykonują pracę jako copywriter, dziennikarz lub są pisarzami. Niemniej syndrom może dopaść też rzecznika prasowego przygotowującego komunikaty dla mediów, asystenta piszącego przemówienia, a także naukowca, który nie może ukończyć referatu na konferencję.

 

Blokada pisarska może przejawiać się bardzo różnie. Zwykle mówi się o braku weny, pustce w głowie, a także zawężeniu zasobu słownictwa. Trudnościom w przygotowaniu tekstu towarzyszy frustracja, rośnie poziom stresu, wynikający np. z natłoku pracy, goniących terminów.

 

Skąd się bierze syndrom pustej kartki? Blokada może wynikać np. z przepracowania, zmęczenia i przeciążenia psychicznego. Problemy potęgują presja czasu, presja finansowa, wygórowane wymagania pracodawcy / zleceniodawcy.

 

Niekiedy przyczyną syndromu jest również perfekcjonizm danej osoby. Można mieć zbyt wysokie oczekiwania wobec siebie i jednocześnie bać się, że się im nie sprosta. Presja psychiczna jest tak duża, że copywriter czy pisarz obawia się nawet zacząć realizować zadanie, gdyż jest przekonany, że i tak mu się nie uda, a każdy wynik pracy będzie rozczarowujący.

 

Syndrom pustej kartki – jak mu zaradzić?

 

Pierwszym krokiem do rozwiązania problemów z pisaniem jest zadbanie o swój własny komfort psychiczny i zdrowie fizyczne. Oznacza to wprowadzenie do swojego życia nawyków, które pozwolą zachować work-life balance, czyli równowagę między pracą a życiem prywatnym. Dzięki temu będziesz ogólnie bardziej wypoczęty i mniej zestresowany, oraz poprawisz wydajność w pracy. Zamień szybkie gotowe obiady i fast foody na zdrowe jedzenie, dobrze wpływające na koncentrację. Przeznaczaj na sen odpowiednią liczbę godzin. Ruszaj się – spaceruj, uprawiaj sport. Zadbaj również o dostateczne nawodnienie organizmu.

 

W odblokowaniu kreatywności pomagają też różne aktywności twórcze, niezwiązane z pisaniem, a także kontakt ze sztuką, naturą, muzyką, oddanie się (niepisarskiemu) hobby. Zacznij robić coś, co sprawia Ci przyjemność, dostarcz sobie nowych wrażeń, przewietrz głowę. Możesz pojechać na wycieczkę rowerową, odwiedzić galerie sztuki, wybrać się na spektakl czy zrobić z przyjaciółmi maraton filmowy – cokolwiek Ci odpowiada. Oderwij się na chwilę, by spojrzeć na swoją pracę z innej perspektywy.

 

Uporządkuj też zadania do wykonania. Przygotuj plan – nie może być nadmiernie przeładowany. Uwzględnij w nim także przerwy w pracy. Trzymaj się godzin przeznaczonych na pisanie. Nawet jeśli blokada pozostaje, spędzaj czas przed kartką / edytorem tekstu, po prostu rób szkice i notatki. Ważne, by wyznaczone godziny pracy stały się Twoją rutyną. Dzięki temu Twój organizm nauczy się, że o danej porze wchodzi w tryb koncentracji.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Zastępca Dyrektora Liceum

    TEB Edukacja   Poznań    praca stacjonarna
    dyrektor  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Twój zakres obowiązków: przygotowanie, prowadzenie, kontrola dokumentacji przebiegu nauczania zgodnie z przepisami prawa oświatowego, sprawowanie nadzoru nad prawidłowym realizowaniem procesu kształcenia ze szczególnym uwzględnieniem podstawy programowej i standardów egzaminów...
  • Specjalista ds. handlowych – Dywizja Serwisu

    Rockfin S.A.   Małkowo    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    3 godz.
    Na tym stanowisku będziesz odpowiadać za: Analizę rynku i wsparcie strategii sprzedaży usług serwisowych, Pozyskiwanie zapytań, wykonywanie arkuszy cenowych oraz przygotowanie ofert handlowych, Udział w rozmowach i negocjacjach handlowych – także w jęz.angielskim, Budowanie i utrzymywanie...
  • Bank Pocztowy S.A.
    menedżer  umowa o pracę  pełny etat
    4 godz.
    Twój zakres obowiązków pozyskiwanie Klientów rozliczeniowych i kredytowych z segmentu Mieszkalnictwa (Wspólnoty i Spółdzielnie Mieszkaniowe) zarządzanie relacjami biznesowymi z dotychczasowymi i potencjalnymi Klientami oraz partnerami biznesowymi; zapewnienie najwyższej jakości doradztwa i...
  • Spawacz / Monter

    pracownik fizyczny  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    5 godz.
    ZADANIA: Spawanie konstrukcji stalowych Montaż konstrukcji stalowych Wykonywanie prac pomocniczych związanych ze spawaniem i montażem konstrukcji stalowej Wykonywanie prac zgodnie z harmonogramem robót i dokumentacją techniczną Przestrzeganie technologii spawania i montażu zgodnie z...
  • Kierownik wytwórni konstrukcji stalowych

    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    5 godz.
    ZADANIA: Zarządzanie procesem produkcyjnym wytwórni konstrukcji stalowych – od planowania po realizację Nadzór nad zespołem pracowników, w tym organizacja pracy, delegowanie zadań i motywowanie zespołu Opracowywanie harmonogramów produkcji i dbałość o ich terminową realizację...
  • Opiekun / Opiekunka Klienta Kluczowego

    Benefit Systems S.A.   Warszawa, Wola, niedaleko stacji metra Rondo Daszyńskiego    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    6 godz.
    Sprawdź swój codzienny plan treningowy Ścisła współpraca z Opiekunem Biznesowym na przypisanym portfelu Klientów kluczowych oraz koordynacja działań z innymi działami firmy w celu sprawnej realizacji zgłoszeń klientów, Budowanie i utrzymywanie trwałych relacji z Klientami, zapewniając...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?