Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Teoria Belbina ról zespołowych w miejscu pracy

Teoria Belbina ról zespołowych w miejscu pracy

 
Teoria Belbina ról zespołowych w miejscu pracy

Mówi się, że co dwie głowy to nie jedna – a im więcej pomysłodawców, tym lepiej. A jednak praca w zespole nie zawsze przebiega gładko i prowadzi do osiągnięcia celu. Dlaczego tak jest? Okazuje się, że stworzenie zgranego zespołu to dość trudne zadanie. Część osób chętnie przerzuca odpowiedzialność na innych – czyli na nikogo konkretnie. W efekcie pewne zadania są zaniedbywane, a inne stają się przedmiotem kłótni. Taka sytuacja wynika w dużej mierze z faktu, że pracownicy nie znają swoich ról w grupie i związanego z nimi zakresu odpowiedzialności. Z pomocą przychodzi teoria ról zespołowych Belbina – co to takiego?

 

Spis treści

Teoria ról zespołowych Belbina – na czym polega?

 

Twórcą teorii ról zespołowych (ang. team role theory) jest brytyjski teoretyk zarządzania Raymond Meredith Belbin. W centrum jego zainteresowania znajdują się cechy pracy zespołowej i stworzenie optymalnych procedur współdziałania. Zauważył on, że przydzielenie każdej osobie w zespole jasno określonej roli daje bardzo dobre efekty i pozytywnie wpływa na skuteczność działania całej grupy. Kluczowe jest przy tym zadbanie o właściwą komunikację pomiędzy każdym członkiem zespołu.

 

Belbin doszedł do wniosku, że najskuteczniejsze są zespoły o wysokiej różnorodności, w których osoby przyjmują wszystkie wskazane przez niego role. Kiedy członków grupy jest zbyt mało, niektórzy mogą przyjąć więcej niż jedną rolę. Zdaniem specjalisty każda osoba ma cechy pozwalające na wejście w dwie lub trzy z nich. Ważne jest to, że role nie powinny być arbirtalnie narzucane np. przez przełożonego – powinny odpowiadać naturalnym predyspozycjom każdego pracownika.

 

 

Role w zespole wg Belbina – charakterystyka

 

Jakie są podstawowe role w zespole? Według specjalisty jest ich dziewięć. Każda z nich należy ponadto to jednej z kategorii: ról intelektualnych, ról socjalnych lub ról zadaniowych.

 

Do ról intelektualnych należą:

 

  • Pomysłodawca (Plant)– to osoba z bogatą wyobraźnią, kreatywna i potrafiąca myśleć nieszablonowo. Pomysłodawca, inaczej myśliciel czy kreator, to zwykle indywidualista obdarzony wysokim intelektem, lubi wyzwania, miewa skłonności do krytykowania innych, niekiedy może gubić niuanse. Nie boi się oryginalnych rozwiązań;
  • Analityk (Monitor Evaluator) – osoba myśląca strategicznie, potrafiąca dostrzec różne możliwości, badać zadanie z odmiennych perspektyw. Jego spostrzeżenia są najczęściej trafne, a krytyka celna;
  • Specjalista (Specialist) – to ktoś odpowiadający za wąską dziedzinę w projekcie, zwraca uwagę na aspekty techniczne, jest nastawiony na konkretny cel, dostarcza specjalistycznej wiedzy. Może mieć trudności z rozpatrywaniem zadania z szerszej perspektywy.

 

Do ról socjalnych należą:

 

  • Lider zespołu (Co-ordinator) – ktoś pewny siebie, zdecydowany i mający konkretną wizję celu, do którego chce poprowadzić innych. Dostrzega też talenty w grupie, niekiedy nie widzi trudności praktycznych;
  • Człowiek kontaktów (Resource Investigator) – osoba towarzyska, ekstrawertyczna, która pozyskuje kontakty zewnętrzne i łatwo nawiązuje współpracę. Ma wysoko rozwinięte zdolności interpersonalne i negocjacyjne. Jest entuzjastyczna, potrafi improwizować, może szybko się nudzić;
  • Dusza zespołu (Teamworker) – osoba empatyczna, u której każdy znajdzie wsparcie, łagodząca spory i pełniąca rolę mediatora. Wzmacnia ducha zespołu, ułatwia współpracę i sprawną komunikację. Może być niezdecydowania w sytuacji kryzysowej i skłonna do promowania bezpiecznych rozwiązań, unikania ryzyka. Nie lubi też rywalizacji.

 

Do ról zadaniowych należą:

 

  • Ustawiacz (Shaper) – ustala cele i priorytety, ukierunkowuje działanie zespołu, dba o realizację poszczególnych etapów. Czasami zbyt szybko chce widzieć efekty działań i rywalizuje z innymi;
  • Wykonawca (Implementer) – to osoba, która jest w stanie przekuć twórcze pomysły oraz odważne cele w konkretny plan działania. Cechuje się zdrowym rozsądkiem, myśli zadaniowo;
  • Perfekcjonista (Complete Finisher) – osoba dbająca o jak najlepsze wykonanie zadania, zwracająca uwagę na detale. Perfekcjonista trzyma także rękę na pulsie, jeśli chodzi o terminy, przypomina innym o deadline’ach, jest bardzo zdyscyplinowany i tego samego oczekuje od innych. Bywa przez to niecierpliwy i trudny w kontaktach, łatwo się irytuje.

 

Przydzielenie konkretnych ról członkom zespołu może pomóc im odnaleźć się we wspólnej pracy. Wraz z rolami warto wyznaczyć przynajmniej kilka kluczowych zadań, zakres odpowiedzialności. Współpraca będzie przebiegać korzystnie, kiedy każda osoba będzie potrafiła komunikować się z pozostałymi.

 

Czytaj takżeSztuczna inteligencja sprawdza Twoje CV – jak przejść z sukcesem rekrutację?

 

Teoria ról zespołowych Belbina – najczęściej zadawane pytania:

 

  • Co to jest teoria ról zespołowych Belbina?

 

Brytyjski teoretyk zarządzania Raymond Meredith Belbin stworzył teorię wg której najskuteczniej działają różnorodne zespoły, w których każda osoba przyjmuje naturalną dla niej rolę (lub dwie, trzy role).

 

  • Jakie są role pracy zespołowej wg Belbina?

 

Zgodnie z teorią Belbina jest 9 podstawowych ról pracy zespołowej, które dzielą się na 3 kategorie: role intelektualne, role socjalne i role zadaniowe. Do ról intelektóralnych należą role: pomysłodawca, analityk, specjalista. Role socjalne to: lider, człowiek kontaktów, dusza zespołu. Z kole role zadaniowe to: ustawiacz, wykonawca, perfekcjonista.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Operator procesu produkcji sera (M/K)

    AB Job Service Polska Sp. z o.o.   Holandia, Lopik   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   10 605 - 18 305 zł brutto/mies.  Szukamy 10 pracowników
    1 godz.
    Zakres obowiązków Ustawianie, uruchamianie i regulowanie maszyn produkcyjnych; Monitorowanie parametrów pracy (temperatura, prędkość, wydajność) Samodzielne usuwanie drobnych usterek i zgłaszanie ewentualnych awarii technikom; Kontrolowanie jakości wyrobów; Współpraca z kolegami, aby...
  • Specjalista / Specjalistka ds. Rozliczeń Klientów Kafeterii

    Benefit Systems S.A.   Wrocław, ul. Powstańców Śląskich    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Twój zakres obowiązków: Przygotowywanie i weryfikacja danych źródłowych przed rozliczeniami, Udział w procesie rozliczania kart przedpłaconych i świadczeń kafeteryjnych, Zlecanie wystawiania dokumentów księgowych, przygotowywanie raportów i ich wysyłka do klientów, Kontakt z klientami...
  • Business Unit Manager Airspace Services

    Emitel S.A.   Warszawa    praca stacjonarna
    menedżer  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat
    2 godz.
    Zadania: kierowanie przygotowaniem strategii produktowej w linii biznesowej Airspace Services (systemy do wykrywania i monitorowania dronów, systemy antydronowe, systemy do zarządzania ruchem dronów, i inne) opracowywanie koncepcji nowych oraz rozwijanie już istniejących produktów w linii...
  • Młodszy Inżynier Jakości

    Rockfin S.A.   Gorlice    praca hybrydowa / stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat
    2 godz.
    Opis stanowiska: Opracowywanie i nadzór nad dokumentacją jakościową wyrobu; Kontrola elementów, materiałów, konstrukcji; Kontrola jakości bieżącej produkcji; Zlecanie wykonania badań nieniszczących i nadzór nad ich realizacją; Udział w próbach końcowych gotowego wyrobu; Nadzór nad...
  • Kierowca - Ładowacz

    REMONDIS Sp. z o.o. Dział Odpadów Specjalnych   Warszawa    praca mobilna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Prowadzenia pojazdów; Aktywnego uczestnictwa w załadunkach i rozładunkach; Dbałości o powierzony sprzęt i mienie;
  • REMONDIS Sp. z o.o. Dział Odpadów Specjalnych
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Twój dzień pracy będzie składał się z: nawiązywania kontaktów handlowych; sporządzania ofert, umów i aneksów; udziału w przetargach; prac administracyjnych związanych z obsługą klientów spółki; utrzymywania stałego kontaktu z obecnymi jak również potencjalnymi klientami...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?