Marketing wirusowy to niewymagający dużych kosztów, wynajmowania billboardów w centrum miasta czy prowadzenia długich kampanii reklamowych sposób dotarcia do dużej grupy potencjalnej klientów. Jak dużej? Tutaj w zasadzie nie ma ograniczeń. Czym jest viral, na czym polega tego typu reklama i dlaczego jest skuteczna?
Viral: co to jest?
Angielskie słowo viral po polsku oznacza "wirusowy". Viral marketing, czyli marketing wirusowy polega na zainicjowaniu akcji, opublikowaniu, najczęściej w mediach społecznościowych, treści, która z czasem zaczyna żyć własnym życiem, rozprzestrzeniać się dzięki zaangażowaniu potencjalnych klientów. Oryginalna, ciekawa reklama, grafika, hasło czy video trafiają do coraz większej grupy odbiorców. Treść nie musi odnosić się wprost do oferty firmy – wystarczy, że wywołuje pozytywne skojarzenia z marką.
Viral: cel
Krótko mówiąc, marketing wirusowy w internecie może być bardzo skutecznym, a jednocześnie niewymagającym dużych nakładów finansowych sposobem, by zaistnieć w świadomości konsumentów.
To właśnie klienci zaczynają odpowiadać za rozpowszechnianie reklamy – przekazują ją dalej – swoim znajomym czy rodzinie. Czym może być viral? Śmieszny filmik, nawiązujący do aktualnych wydarzeń mem, ale też przekaz poruszający ważne społecznie tematy, coś, co wzrusza, pokazuje problem – w tego typu reklamach nawiązanie do marki pozostaje w tle. Klient wie, kto stoi za komunikatem, ale z jego punktu widzenia jest to kwestia drugorzędna. Liczy się bowiem przede wszystkim interesujący content.
Viral: przykłady
Przykłady użycia marketingu wirusowego można mnożyć. Sukces odniosło video z relacją ze skoku ze stratosfery Felixa Baumgartnera, sponsorowane przez Red Bull. Niekiedy użyte w reklamie slogany wchodzą do języka codziennego, jak np. "No to Frugo" czy "Red Bull doda ci skrzydeł".
Zalety viralu
Marketing to bardzo pojemny worek i aby wypromować swoją markę, trzeba umiejętnie z niego korzystać, świadomie wykorzystać określone rodzaje marketingu, uwzględniając zainteresowania i potrzeby klientów.
Szansa na to, że tradycyjna reklama produktu będzie na tyle interesująca, że użytkownicy internetu będą przesyłać ją znajomym, udostępniać na swoich profilach w mediach społecznościowych, jest mała. Wręcz przeciwnie – zmęczeni ciągłą obecnością reklam konsumenci starają się unikać tego typu przekazów, zamykają wyskakujące na stronach internetowych okienka, przełączają kanał TV, gdy zaczyna się blok reklamowy.
Virale to natomiast komunikaty, które wydają się warte uwagi i angażują potencjalnych klientów w rozpowszechnianie ich. Warto jednak pamiętać, że odbiorcy są w tej kwestii bardzo wymagający.