Wirtualna rzeczywistość coraz śmielej wkracza do biznesu, wykraczając daleko poza branżę rozrywkową. Jak technologia VR jest wykorzystywana w biznesie, zarządzaniu ludźmi i promocji marki?
Spis treści
Wirtualna rzeczywistość – definicja
Angielskie virtual reality oznacza obraz sztucznej rzeczywistości stworzony dzięki technologii. To właściwie świat wirtualny przedstawiony w taki sposób, że jego elementy sprawiają wrażenie fizycznej obecności w przestrzeni. Jak stało się możliwe, że coś, co nie istnieje, odbieramy jako realne? Wszystko za sprawą gogli, słuchawek i aplikacji do wirtualnej rzeczywistości. Pełne odcięcie się od wzrokowych i słuchowych bodźców z realnej rzeczywistości pozwala zanurzyć zmysły w rzeczywistość wirtualną. Są jednak i takie aplikacje, które angażują także węch czy dotyk.
VR służy nie tylko rozrywce. Poprzez absorbujące odbiorców aplikacje wirtualna rzeczywistość pozwala zaprezentować każdy produkt kreatywnie i tak, by pozostał zapamiętany na długo. VR ma szereg zastosowań w wielu branżach, choć należy dodać, że to technologia wciąż nowa i rozwijająca się.
Warto też wspomnieć o rzeczywistości rozszerzonej. Z ang. augmented reality to system łączący dwa światy – wirtualny i realny. W tym przypadku na realny obraz nakładane są komputerowo jedynie pewne elementy, a aplikacja nie zakłada odcięcia zmysłów od rzeczywistości.
Wirtualna rzeczywistość w biznesie – przykłady wykorzystania
-
VR w marketingu
Kampanie reklamowe z wykorzystywaniem VR zapadają w pamięć konsumentów. Wiele mówi się o skuteczności storytellingu. Wirtualna rzeczywistość pozwala odbiorcy przeżyć historię, stać się jej częścią. Ta technologia daje także szansę dokładnego przetestowania produktu jeszcze przed zakupem, co jest szczególnie atrakcyjne zwłaszcza w branży dóbr luksusowych.
-
VR w szkoleniach
Urządzenia VR pozwalają na odwzorowanie w bezpiecznym otoczeniu warunków treningowych. Dzięki symulatorom łatwiej nauczyć się prawidłowych zachowań, przećwiczyć umiejętności, konieczne np. w skrajnie niebezpiecznych sytuacjach, np. pożaru, sztormu, czy poważnej awarii. Gry VR są także ciekawą formą przekazywania wiedzy.
-
VR w badaniach rynku
VR to możliwość sprawdzenia wielu scenariuszy, przeprowadzenia eksperymentów rynkowych w krótkim czasie i bez nakładów finansowych, które byłyby konieczne w przypadku tradycyjnych metod.
-
VR a architektura, budownictwo, branża nieruchomości
Aplikacja do VR umożliwiają wirtualny spacer w przestrzeni, która w rzeczywistości nie istnieje. Pozwala przenieść się w przyszłość i zobaczyć efekty zaplanowanych działań, ocenić je i ewentualnie zmodyfikować.
Czytaj także: Transformacja cyfrowa – czy AI zastąpi pracowników działów HR?
Wirtualna rzeczywistość w biznesie – podsumowanie
Firmy wykorzystują VR do szkoleń pracowników, symulowania procesów produkcyjnych, projektowania nowych produktów oraz prowadzenia zdalnych spotkań w realistycznym środowisku 3D. Dzięki temu można szybciej testować pomysły, ograniczać koszty i zwiększać efektywność pracy zespołów. Wiele przedsiębiorstw widzi w VR również potencjał marketingowy — od wirtualnych showroomów po interaktywne prezentacje, które angażują klientów i budują silniejsze relacje z marką.