Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Wizerunek firmy - o czym należy wiedzieć?

Wizerunek firmy - o czym należy wiedzieć?

 
Wizerunek firmy - o czym należy wiedzieć?

Wolny rynek i możliwości, jakie daje on obu stronom handlowej wymiany, stwarza sytuację, w której szczególnie ważny jest klient. Od jego decyzji zakupowych i preferencji zależy sukces firmy.

 

Spis treści

Wizerunek przedsiębiorstwa

 

Dlatego niezwykle istotnym elementem strategicznym firm są działania w zakresie public relations, które pozwalają komunikować otoczeniu własny pozytywny obraz. Zgodnie z sugestią T. Goban-Klasa, początku PR-u należy dopatrywać się niemal w czasach starożytnych, ponieważ już wtedy ludzie wiedzieli jak kreować swoja reputację i informować o niej innych. Demokracja i system gospodarki wolnorynkowej niejako wymogły na przedsiębiorstwach konieczność tworzenia wizerunku firmy. Zasady budowania wizerunku własnej osoby, marki czy też przedsiębiorstwa mają szerokie zastosowanie w wielu dziedzinach życia.

 

Co ma wpływ na kreowanie wizerunku firmy

 

Wizerunek firmy, wizerunek marki, wizerunek a tożsamość – to podstawowe pojęcia, bez których trudno będzie poruszać się w tematyce public relations. Wykreowanie odpowiedniej tożsamości oraz pozytywnego, atrakcyjnego wizerunku jest determinantem sukcesu na współczesnym, konkurencyjnym rynku. Ogólnym celem działań PR jest doprowadzenie do uzyskania, a następnie utrzymywanie pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa wewnątrz firmy – wśród jej pracowników, a także na zewnątrz.

 

Jak to osiągnąć i co trzeba wziąć pod uwagę, planując strategię? W. Budzyński w książce „Public relations. Zarządzanie reputacją firmy” ujmuje 3 podstawowe funkcje PR-u, które przynoszą zamierzony przez przedsiębiorców efekt:
• integracyjną,
• koordynacyjną,
• komunikacyjną.

Pierwsza z nich polega na scalaniu firmy z podmiotami jej otoczenia. Przedsiębiorstwo dopasowuje się do sytuacji na rynku, wytwarza w połączeniu ze środowiskiem zewnętrznym i wewnętrznym sprawnie działający system gospodarczy. Z tego powodu działania PR uzależnione są od preferencji konsumentów, współpracowników i personelu. Firma kreuje taki wizerunek, jakiego oczekuje od niej otoczenie, realizując przy tym własne cele. Zakres działań jest szeroki, a przedsiębiorcy starają się dbać o każdy aspekt wizerunku, w tym np. o silną markę pracodawcy.

 

Druga z funkcji związana jest z koniecznością koordynacji strategii public relations z wykorzystywanymi przez przedsiębiorstwo elementami marketingowej promocji. Sposoby promowania nie powinny kolidować z pozytywnym wizerunkiem firmy.

 

Trzecia funkcja – komunikacyjna polega na przekazywaniu do otoczenia wizerunku organizacji, uwzględniając przy otrzymanie wiadomości zwrotnej. Jest ono istotne, ponieważ firma, przekazując określone treści konsumentom, pracownikom, a także konkurentom, musi dowiedzieć się, czy obrana strategia jest skuteczna i przynosi zamierzony efekt. Taki komunikat zwrotny można odczytać na przykład ze wzrostu sprzedaży produktów czy zwiększenia zainteresowania przedsiębiorstwem.

 

Tak ujęte funkcje i cele budowania wizerunku firmy współcześnie są coraz łatwiej weryfikowalne. Internet daje ogromne możliwości dotarcia do klientów, a wybory podejmowane przez przedsiębiorstwo, także te dotyczące osób, które promują produkty w mediach społecznościowych, mają niebagatelne znaczenie i są ważnym czynnikiem kształtującym wizerunek firmy.

 

 

Kształtowanie wizerunku firmy - dlaczego jest ważne


Kreowanie wizerunku firmy, najprościej mówiąc, przekłada się na finansowy zysk. Należałoby się w tym miejscu zastanowić, jakie czynniki kształtują preferencje nabywców. Wśród podobnych produktów, klient nie zawsze wybierze ten najtańszy. Choć konkurencyjna cena jest istotna, na decyzje zakupowe ogromny wpływ mają także strategie reklamowe i skuteczne kreowanie wizerunku marki produktów i samego przedsiębiorstwa.

 

Jak poprawić wizerunek firmy

 

Przedsiębiorstwo, które nie posiada przemyślanego systemu kreowania wizerunku i tożsamości, a także nie potrafi korzystać z innowacyjnych środków komunikowania ich otoczeniu, nie ma realnych szans na konkurowanie z organizacjami dbającymi o te elementy. Co więcej, wizerunek i tożsamość firmy powinny być stale kontrolowane i sprawnie dostosowywane do dynamicznie zmieniających się warunków. Jedna niewłaściwa decyzja, zbyt kontrowersyjna akcja reklamowa czy nieprzemyślane zachowanie pracownika mogą zburzyć nawet najbardziej dopracowany, budowany latami wizerunek firmy w Internecie.

 

Co zrobić w takiej sytuacji? Jak poprawić wizerunek firmy? Przede wszystkim trzeba znaleźć i dokładnie przeanalizować źródło problemu. Dlaczego obniżyły się przychody, skąd wynikają niepochlebne opinie konsumentów i czego dotyczą?

 

Przyczyny problemów mogą być przeróżne. Czasem poprawę sytuacji przyniosą proste działania, niegenerujące dużych kosztów. Może się jednak zdarzyć, że trzeba będzie zmienić całą strategię kształtowania wizerunku firmy. Ważne, aby wszelkie działania naprawcze były nakierowane na źródło problemów i dobrze przemyślane.

 

Czytak takżeGadżety reklamowe – sposób na promowanie firmy

 

Wizerunek przedsiębiorstwa – najczęściej zadawane pytania:

 

  • Co wpływa na wizerunek firmy?

 

Na wizerunek firmy wpływa m.in. sukces rynkowy, kultura firmy, wygląd siedziby firmy, działania pracowników, wygląd kampanii reklamowych, wygląd strony internetowej, sposób prowadzenia mediów społecznościowych, polityka wobec pracowników, zaangażowanie społeczne, działalność charytatywna, opinie na temat firmy w internecie.

 

  • Jak poprawić wizerunek firmy?

 

Nie ma jednej złotej recepty na to, jak poprawić wizerunek przedsiębiorstwa. Warto jednak przede wszystkim zadbać o dobrą stronę internetową, a także dobre opinie klientów i pracowników w sieci. Istotne jest także prowadzenie spójnej komunikacji z klientami i środowiskiem branżowym, zarówno w bezpośrednich kontaktach, jak i przez internet.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Tapicer

    Dietsch Polstermöbel Gmbh   Niemcy, Schmalkalden, Thüringen   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    12 godz.
    Twoje zadania Produkcja naszych mebli tapicerowanych (głównie ręcznie) Montaż końcowy, tj. montaż wszystkich części Mocowanie elementów funkcjonalnych do wstępnie tapicerowanych mebli Obicie stelaży i elementów formowanych wysokiej jakości tkaninami i skórami;
  • Szwacz / szwaczka

    Dietsch Polstermöbel Gmbh   Niemcy, Schmalkalden, Thüringen   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    12 godz.
    Twoje zadania Produkcja i przygotowanie pokrowców tapicerskich z elementami dekoracyjnymi Szycie tkanin i skór zgodnie ze specyfikacją Wsparcie w projektowaniu i realizacji indywidualnych życzeń klientów; Kontrola jakości gotowych produktów Pielęgnacja i konserwacja maszyn i narzędzi do szycia;
  • Kierowca kat. B

    Growth Recruiting Matthias Kalischuk Ltd.   Niemcy, okolice Sttutgart (Giengen an der Brenz)   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    13 godz.
    Praca przy dostarczaniu paczek. Czego oczekujemy: Prawo jazdy kat. B (minimum 1 rok) Chęci do pracy i pozytywnego nastawienia Doświadczenie kurierskie mile widziane, ale nie wymagane Podstawowa znajomość języka angielskiego
  • Inżynier Jakości Elektryk

    Rockfin S.A.   Gorlice    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    13 godz.
    Opis stanowiska: Kontrola jakości bieżącej produkcji; Opracowywanie i nadzór nad dokumentacją jakościową wyrobu; Nadzór nad wyrobem niezgodnym; Udział w próbach końcowych gotowego wyrobu; Wprowadzanie usprawnień w realizowanym obszarze pracy;
  • Emitel S.A.
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat
    14 godz.
    Zadania: projektowanie, w tym optymalizacja, istniejących zasobów informatycznych Spółki oraz utrzymywanie zaawansowanej i efektywnej architektury systemów i aplikacji zgodnie z najlepszymi praktykami i standardami branżowymi; tworzenie i utrzymanie dokumentacji technicznej na poziomie...
  • Specjalista ds. Kadr i Administracji

    MAOBI Group Sprawdzona firma   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    15 godz.
    Zakres obowiązków Prowadzenie i aktualizacja akt osobowych pracowników tymczasowych, Przygotowywanie i ewidencjonowanie dokumentów kadrowych (umowy o pracę, aneksy, wypowiedzenia, zaświadczenia), Obsługa ewidencji czasu pracy ( w tym: urlopy, nadgodziny, zwolnienia lekarskie ), Aktualizacja...

Najnowsze artykuły

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Kto w tym roku dostanie premię świąteczną? Jeśli i Ty zadajesz sobie to pytanie, musisz wiedzieć, że w niektórych przypadkach pracodawca wręcz ma obowiązek wypłacić taki dodatek. Zobacz, czy jesteś w grupie pracowników, którym premia się należy, a także jak się ustala jej wysokość i czy premia świąteczna przepada, jeśli pracownik jest na urlopie lub zwolnieniu.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

W grudniu obchodzimy Światowy Dzień AIDS. To ważne święto, gdyż świadomość tego, czym jest AIDS i jak można zarazić się HIV wciąż jest niska, a osoby z AIDS/HIV nadal doświadczają ostracyzmu, także na rynku pracy. W związku z tym wyjaśniamy, czy osoba z wirusem może wykonywać każdą pracę, czy stanowi zagrożenie dla współpracowników, a także czy chory musi poinformować pracodawcę o AIDS.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Jak przetrwać w pracy do 16:00, gdy masz już wszystkiego dość, a na zegarze nie ma nawet 9:00? Mobilizowanie samego siebie, szczególne w tzw. Blue Monday, czyli najbardziej depresyjny poniedziałek w roku, może wydawać się wyjątkowo trudne. Jednak zamiast poddawać się ponuremu nastrojowi, proponujemy podejść do zadania metodycznie. Sprawdź, jak wykorzystać mechanizmy automotywacji.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.