Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Wizerunek firmy - o czym należy wiedzieć?

Wizerunek firmy - o czym należy wiedzieć?

 
Wizerunek firmy - o czym należy wiedzieć?

Wizerunek przedsiębiorstwa

 

Wolny rynek i możliwości, jakie daje on obu stronom handlowej wymiany, stwarza sytuację, w której szczególnie ważny jest klient. Od jego decyzji zakupowych i preferencji zależy sukces firmy.


Dlatego niezwykle istotnym elementem strategicznym firm są działania w zakresie public relations, które pozwalają komunikować otoczeniu własny pozytywny obraz. Zgodnie z sugestią T. Goban-Klasa, początku PR-u należy dopatrywać się niemal w czasach starożytnych, ponieważ już wtedy ludzie wiedzieli jak kreować swoja reputację i informować o niej innych. Demokracja i system gospodarki wolnorynkowej niejako wymogły na przedsiębiorstwach konieczność tworzenia wizerunku firmy. Zasady budowania wizerunku własnej osoby, marki czy też przedsiębiorstwa mają szerokie zastosowanie w wielu dziedzinach życia.

 

Co ma wpływ na kreowanie wizerunku firmy

 

Wizerunek firmy, wizerunek marki, wizerunek a tożsamość – to podstawowe pojęcia, bez których trudno będzie poruszać się w tematyce public relations. Wykreowanie odpowiedniej tożsamości oraz pozytywnego, atrakcyjnego wizerunku jest determinantem sukcesu na współczesnym, konkurencyjnym rynku. Ogólnym celem działań PR jest doprowadzenie do uzyskania, a następnie utrzymywanie pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa wewnątrz firmy – wśród jej pracowników, a także na zewnątrz.

 

Jak to osiągnąć i co trzeba wziąć pod uwagę, planując strategię? W. Budzyński w książce „Public relations. Zarządzanie reputacją firmy” ujmuje 3 podstawowe funkcje PR-u, które przynoszą zamierzony przez przedsiębiorców efekt:
• integracyjną,
• koordynacyjną,
• komunikacyjną.

Pierwsza z nich polega na scalaniu firmy z podmiotami jej otoczenia. Przedsiębiorstwo dopasowuje się do sytuacji na rynku, wytwarza w połączeniu ze środowiskiem zewnętrznym i wewnętrznym sprawnie działający system gospodarczy. Z tego powodu działania PR uzależnione są od preferencji konsumentów, współpracowników i personelu. Firma kreuje taki wizerunek, jakiego oczekuje od niej otoczenie, realizując przy tym własne cele. Zakres działań jest szeroki, a przedsiębiorcy starają się dbać o każdy aspekt wizerunku, w tym np. o silną markę pracodawcy.

 

Druga z funkcji związana jest z koniecznością koordynacji strategii public relations z wykorzystywanymi przez przedsiębiorstwo elementami marketingowej promocji. Sposoby promowania nie powinny kolidować z pozytywnym wizerunkiem firmy.

 

Trzecia funkcja – komunikacyjna polega na przekazywaniu do otoczenia wizerunku organizacji, uwzględniając przy otrzymanie wiadomości zwrotnej. Jest ono istotne, ponieważ firma, przekazując określone treści konsumentom, pracownikom, a także konkurentom, musi dowiedzieć się, czy obrana strategia jest skuteczna i przynosi zamierzony efekt. Taki komunikat zwrotny można odczytać na przykład ze wzrostu sprzedaży produktów czy zwiększenia zainteresowania przedsiębiorstwem.

 

Tak ujęte funkcje i cele budowania wizerunku firmy współcześnie są coraz łatwiej weryfikowalne. Internet daje ogromne możliwości dotarcia do klientów, a wybory podejmowane przez przedsiębiorstwo, także te dotyczące osób, które promują produkty w mediach społecznościowych, mają niebagatelne znaczenie i są ważnym czynnikiem kształtującym wizerunek firmy.

 

Kształtowanie wizerunku firmy - dlaczego jest ważne


Kreowanie wizerunku firmy, najprościej mówiąc, przekłada się na finansowy zysk. Należałoby się w tym miejscu zastanowić, jakie czynniki kształtują preferencje nabywców. Wśród podobnych produktów, klient nie zawsze wybierze ten najtańszy. Choć konkurencyjna cena jest istotna, na decyzje zakupowe ogromny wpływ mają także strategie reklamowe i skuteczne kreowanie wizerunku marki produktów i samego przedsiębiorstwa.

 

Jak poprawić wizerunek firmy

 

Przedsiębiorstwo, które nie posiada przemyślanego systemu kreowania wizerunku i tożsamości, a także nie potrafi korzystać z innowacyjnych środków komunikowania ich otoczeniu, nie ma realnych szans na konkurowanie z organizacjami dbającymi o te elementy. Co więcej, wizerunek i tożsamość firmy powinny być stale kontrolowane i sprawnie dostosowywane do dynamicznie zmieniających się warunków. Jedna niewłaściwa decyzja, zbyt kontrowersyjna akcja reklamowa czy nieprzemyślane zachowanie pracownika mogą zburzyć nawet najbardziej dopracowany, budowany latami wizerunek firmy w Internecie.

 

Co zrobić w takiej sytuacji? Jak poprawić wizerunek firmy? Przede wszystkim trzeba znaleźć i dokładnie przeanalizować źródło problemu. Dlaczego obniżyły się przychody, skąd wynikają niepochlebne opinie konsumentów i czego dotyczą?

Przyczyny problemów mogą być przeróżne. Czasem poprawę sytuacji przyniosą proste działania, niegenerujące dużych kosztów. Może się jednak zdarzyć, że trzeba będzie zmienić całą strategię kształtowania wizerunku firmy. Ważne, aby wszelkie działania naprawcze były nakierowane na źródło problemów i dobrze przemyślane.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Asystentka / Asystent Dyrektora

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Reguły, k. Warszawy    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior) / asystent  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    12 godz.
    Lubisz się uczyć i rozwijać? Chcesz poznać jeden z działów innowacyjnej firmy? A może chcesz uczestniczyć w tworzeniu projektów specjalistycznych i bliżej poznać tajniki prawa zamówień publicznych? Albo czujesz się dobrze w zadaniach, gdzie jasno wiadomo czego od Ciebie się wymaga?...
  • Architekt / Asystent Architekta

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Reguły, k. Warszawy    praca stacjonarna
    specjalista senior / mid / junior / asystent / ekspert  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    12 godz.
    Zakres obowiązków: Tworzenie projektów i modelowanie budynków w technologii BIM; Koordynacja międzybranżowa; Tworzenie dokumentacji projektowej: budowlanej, przetargowej i wykonawczej w zgodności z normami i przepisami budowlanymi w oparciu o harmonogram i budżet; Weryfikacja i optymalizacja...
  • Projektant / Asystent Projektanta Instalacji Elektrycznych

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Reguły, k. Warszawy    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior / asystent / ekspert  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    12 godz.
    Zakres obowiązków: Praca w zespole projektowym, w którym wykorzystywane jest nowoczesne oprogramowanie 3D; Projektowanie instalacji w nieszablonowych budynkach (m.in. szpitale, centra przetwarzania danych itd.); Branie udziału w pracy projektowej pod okiem doświadczonej kadry; Branie udziału w...
  • Projektant / Asystent Projektanta Instalacji Sanitarnych

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Reguły, k. Warszawy    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior / asystent  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    12 godz.
    Twój zakres obowiązków: Praca w zespole projektowym, w którym wykorzystywane jest nowoczesne oprogramowanie 3D; Projektowanie instalacji w nieszablonowych budynkach (m.in. szpitale, centra przetwarzania danych itd.); Branie udziału w pracy projektowej pod okiem doświadczonej kadry; Branie...
  • Specjalista ds. Badań i Rozwoju w branży budowlanej

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Reguły, k. Warszawy    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior / ekspert  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    12 godz.
    Twój zakres zadań: projektowanie i wdrażanie nowych rozwiązań w dziale badań i rozwoju; współpraca z jednostkami badawczymi, w tym z ITB, IMP; obliczenia termiczne; przygotowywanie raportów z badań; obsługa i nadzór nad wyposażeniem kontrolno-pomiarowym (np. komory klimatyczne);...
  • Climatic Sp. z o.o. Sp. k.
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    12 godz.
    Miejsce pracy: Reguły / Warszawa, budowy na terenie Polski Opis stanowiska: weryfikacja zasadności zgłaszanych usterek budowlanych oraz prowadzenie bieżącej analizy przyczyn ich powstawania; samodzielne wykonywanie napraw; współpracę ze specjalistą ds. obsługi gwarancyjnej budów w...

Najnowsze artykuły

ESG – co to? Jaki ma wpływ na firmę?

ESG – co to? Jaki ma wpływ na firmę?

W 2024 r. weszły w życie nowe przepisy dotyczące ESG, które objęły duże firmy spełniające określone warunki. Od 2025 r. grono podmiotów zobowiązanych do tworzenia raportów ESG ma się powiększyć o kolejną grupę. Tymczasem badania pokazują, że 2/3 Polaków nie wie, co oznacza skrót ESG, nie mówiąc o wdrażaniu jego zasad do biznesu. Wyjaśniamy, na czym polega raportowanie ESG oraz kogo dotyczy.

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Zdarza się, że szef wywiera na pracowników presję, by w czasie pracy stale mieli przyklejony do twarzy uśmiech. – Niektórzy wręcz zakazują używania wyrazu „problem” i każą zastąpić je „wyzwaniem” – wskazuje socjolog Anna D. Nowicka. Czy pozytywne nastawienie może być destrukcyjne? Kiedy zaczynamy oszukiwać samych siebie? Oto co trzeba wiedzieć o toksycznej pozytywności i jej konsekwencjach.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

CV mechanik samochodowy – porady, jak napisać profesjonalne CV

CV mechanik samochodowy – porady, jak napisać profesjonalne CV

Mechanik to jeden z zawodów deficytowych w Polsce. Szanse na pracę są spore, niemniej żeby ją zdobyć, szczególnie w renomowanych salonach naprawy pojazdów czy w międzynarodowych firmach motoryzacyjnych, zwykle potrzebne jest dobre CV. Wyjaśniamy, jak krok po kroku napisać CV w zawodzie mechanika, jakie uwzględnić w dokumencie umiejętności oraz w jaki sposób opisać doświadczenie zawodowe.

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Nie muszę nikomu udowadniać swoich umiejętności i przekonywać, że wiele mogę, mimo iż nie widzę – mówi Krystyna Włodarek, działaczka społeczna, która w 2018 r. straciła wzrok. Specjalistka ds. dostępności Barbara Filipowska, osoba niewidoma, dodaje, że jednak często natrafiała na „mur” w kontaktach z rekruterami. Oto co pilnie trzeba zmienić w kontekście pracy osób z dysfunkcją wzroku.

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu"

Strażak, lekarz, pielęgniarka, policjant, pracownik hospicjum, mama i tata – tak dzieci odpowiadały na postawione w naszym konkursie pytanie o zawód godny podziwu. Antosia z 5 piątej klasy opowiedziała nam o prawdziwym supermanie, dzięki któremu jej brat i wielu innych ludzi może rozwijać zainteresowania, cieszyć się życiem czy choćby wychodzić na spacer. Serdecznie zapraszamy do lektury!