Własna kwiaciarnia - od czego zacząć?
Od czego zacząć, planując biznes florystyczny? Należy zastanowić się nad wyposażeniem kwiaciarni. Większości kojarzy się ona z bukietami, wiązankami lub ciętymi pojedynczymi sztukami kwiatów. Jednak warto zaznaczyć, że w takich punktach sprzedaje się również rośliny doniczkowe - nie tylko kwiaty, ale np. drzewka cytrusowe, a także nasiona, nawozy itp. Często w ofercie kwiaciarni znajdują się także drobne upominki oraz kartki okolicznościowe.
Jeśli zdecydujemy się na prowadzenie kwiaciarni, musimy zadbać o jej odpowiednią lokalizację. Kiedy i dlaczego kupuje się kwiaty? Cięte wiązanki są często wykorzystywane przy ceremoniach kościelnych jak śluby, komunie, pogrzeby. Rośliny doniczkowe wybiera się najczęściej do dekoracji balkonów i tarasów, a nasion szuka na początku sezonu działkowego. W związku z powyższym można wyróżnić najczęstsze lokalizacje kwiaciarni: w pobliżu obiektów sakralnych (kościołów, cmentarzy), osiedli mieszkalnych. Dobrym miejscem mogą okazać się również dworce - pewnie wielu zdarzyło się przejeżdżać długie trasy do mamy lub babci z okazji ich święta. W takiej sytuacji zdecydowanie lepiej jest zakupić bukiet po zakończonej podróży, niż wieźć kwiaty w ciepłym przedziale przez kilka godzin, bez wody.
W dużych miastach dobrym punktem sprzedaży kwiatów może okazać się także galeria handlowa. Ładny bukiet będzie idealnym dopełnieniem prezentu kupionego w innym sklepie (np. jako dodatek do książki, biżuterii, elementów garderoby).
Biznesplan - kwiaciarnia
Wybierając lokalizację, można już też określić docelowych klientów i zdecydować się na dobór odpowiedniego towaru. To już są początki dobrego biznesplanu kwiaciarni. Wiedząc, co chcemy mieć w wyposażeniu, musimy poszukać odpowiednich dostawców.
Koszty, na jakie musimy zwrócić uwagę to właśnie cały towar do kwiaciarni: kwiaty, donice, wstążki i siatki do układania bukietów, suche dekoracje. Oczywiście istotnym elementem planu finansowego będą też wynajem oraz media.
Ważną decyzją będzie również wybór personelu. Nie ma specjalnych regulacji prawnych odnośnie wykształcenia. Jednak osoba sprzedająca kwiaty powinna posiadać pewne umiejętności. Praca kwiaciarki wymaga zmysłu estetycznego do układania bukietów, wyrozumiałości i cierpliwości dla klientów szukających najlepszych roślin, znajomości gatunków, a także tradycji – nie na każdą okazję pasują tulipany czy lilie, co innego znaczą czerwone, a co innego białe róże.
Własna kwiaciarnia wymaga od właściciela założenia działalności. Jej forma może być dowolna, z wyjątkiem spółki partnerskiej. PKD (numer Polskiej Klasyfikacji Działalności), które obejmuje omawianą tematykę to: 47.76.Z - sprzedaż detaliczna kwiatów, roślin, nasion, nawozów, żywych zwierząt domowych, karmy dla zwierząt domowych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach.
Własna kwiaciarnia - czy się opłaca
Jeśli wybierzemy dobrą lokalizację, ciekawy asortyment i wykwalifikowaną obsługę, możemy liczyć na rozkręcenie biznesu.
Decydując się na otworzenie kwiaciarni i zastanawiając się nad pozyskiwaniem klientów, warto rozważyć sprzedaż przez internet oraz „pocztę kwiatową”. W dużych miastach to coraz bardziej popularna forma obdarowywania najbliższych. Jeśli wokół nas jest duża konkurencja, warto zastanowić się nad nietypowymi, egzotycznymi roślinami lub wzbogacić ofertę o dodatkowe usługi - np. dekorację sal weselnych.
Ludzie od lat lubią otaczać się pięknymi rzeczami, jeśli o to zadbamy, z pewnością zwiększą się szanse na dochodowy biznes.