Błędy pracodawcy przyczyną nieskuteczności poszukiwań

 
Błędy pracodawcy przyczyną nieskuteczności poszukiwań

Jako pracodawcy zależy Ci na stworzeniu zespołu skutecznego w działaniu, zgranego, samodzielnego, potrafiącego sprostać wyzwaniom i presji czasu. Jak jednak przyciągnąć do firmy wysoko wykwalifikowanych specjalistów? Podstawą jest sporządzenie dobrego ogłoszenia o pracę – takiego, na które zachęci najlepszych kandydatów na rynku pracy do zgłoszenia się do Twojej firmy. Oto krótki przewodnik po najważniejszych zasadach pisania ogłoszenia ws. wolnego stanowiska pracy.

 

Spis treści

Ogłoszenie o pracę – zasady pisania

 

Przygotowanie rzetelnej i atrakcyjnej oferty pracy to jeden z kluczowych elementów procesu rekrutacji pracowników. Warto zatem poświęcić trochę czasu na przemyślenie, jakie chcesz zawrzeć w nich informacje. Pamiętaj, że kandydat do pracy czytający ogłoszenie powinien uzyskać informacje o:

 

  • stanowisku, rodzaju pracy, jakie będzie wykonywać,
  • wymaganiach, które trzeba spełnić, by uzyskać posadę,
  • profitach wynikających z podjęcia pracy właśnie w tym miejscu,
  • sposobie wzięcia udziału w naborze i terminie nadsyłania zgłoszeń.

 

Pamiętaj, że ogłoszenie o pracę to zarazem forma reklamy dla Twojej firmy. Czytający musi czuć się zachęcony do odpowiedzi na nie!

A zatem, w dobrym ogłoszeniu o pracę powinny znaleźć się następujące elementy.

 

  • Lokalizacja

 

Współrzędne GPS, czyli po prostu lokalizacja firmy – lub innego miejsca, w którym będzie wykonywana praca – to absolutna podstawa. Większość kandydatów szuka pracy w konkretnej miejscowości – dlatego jej nazwa powinna zostać zaznaczona w ofercie pracy. Jeśli to możliwe, warto wskazać dokładny adres lub chociażby dzielnicę miasta.

 

Pracodawcy czasami decydują się na podawanie w ofertach jedynie nazwy województwa. W ten sposób chcą przyciągnąć do rekrutacji kandydatów z całego regionu. Takie sztuczne zwiększanie zasięgu nie jest jednak wskazane: może de facto przedłużyć proces naboru, a także negatywnie wpłynąć na wizerunek przedsiębiorstwa. Województwo warto podawać w przypadku zawodów mobilnych np. kierowcy czy przedstawiciela handlowego.

 

  • Stanowisko pracy

 

Pracodawcy niekiedy mają kłopot z tym, jak powinna brzmieć nazwa stanowiska pracy. Przede wszystkim – jak najprościej i oczywiście zgodnie ze stanem faktycznym. Osoba czytająca ofertę powinna od razu zorientować się, co jest jej przedmiotem. Ukrywanie stanowiska pod zawiłym, angielskim sformułowaniem lub mało czytelnym skrótem nie jest najlepszym pomysłem. Wyjątkiem są sytuacje, kiedy nazwy zagraniczne lub skróty są w powszechnym użyciu, np. data scientist.

 

Należy także pamiętać, że nazwa finalnie oferowanego kandydatowi stanowiska może się nieco różnić od nazwy podanej w ogłoszeniu. W tym wypadku szczegóły należy omówić podczas rozmowy o pracę.

 

W ogłoszeniu warto zawrzeć stałe elementy – tzw. filtry, dzięki którym na ofertę szybko trafią kandydaci najbardziej zainteresowani posadą. Publikując ogłoszenie na praca.pl dobrze jest podać takie informacje jak:

 

  • wymiar pracy,
  • rodzaj umowy,
  • forma zatrudnienia,
  • wynagrodzenie.

 

Dowiedz się także, jakie powinieneś zadać pytania na rozmowie kwalifikacyjnej.

 

  • Wymagania wobec pracowników / Co oferuje firma?

 

Kandydat czytający ofertę musi mieć poczucie, że decydując się na podjęcie pracy w Twojej firmie, wiele zyska. A przynajmniej, że kontrakt zostanie zawarty na zasadzie win-win – każda strona będzie tu zwycięzcą. Dlatego listy wymagań i obowiązków warto ograniczyć do tych kluczowych – na bardziej szczegółowe wyjaśnienia przyjdzie czas w czasie rozmowy kwalifikacyjnej. Co więcej, koniecznie napisz, co firma może zaoferować pracownikowi. Dobrą zasadą jest zachowanie równowagi między wymaganiami i profitami wynikającymi z podjęcia pracy. Przykładowo – po 5 wymaganiach warto podać 5 korzyści dla kandydata.

 

Unikaj wyświechtanych, mało informatywnych sformułowań typu: młody, dynamiczny zespół, szybko rozwijająca się firma. Takie wyrażenia nie wnoszą niczego do oferty, a nawet zniechęcają do wzięcia udziału w naborze.

 

  • Używany język

 

Zasada jest prosta: jeśli nowy pracownik będzie wykonywać obowiązki w języku polskim – oferta pracy również powinna być po polsku. Kiedy szukasz osoby na stanowisko z obcym językiem, wówczas oferta może zostać przygotowana w tymże języku. Z kolei w przypadku, kiedy Twój nowy pracownik będzie na co dzień posługiwać się w pracy polskim, a tylko czasami wykonywać zadania w obcym języku – wówczas zaleca się sporządzenie oferty pracy po polsku. Dlaczego? Ponieważ większość użytkowników praca.pl wyszukuje ogłoszenia, wpisując do wyszukiwarki hasła po polsku. Polska oferta pracy ma zatem zdecydowanie większą moc przebicia, jest lepiej widoczna dla potencjalnych kandydatów. Dobrym pomysłem jest też zamieszczenie oferty dwujęzycznej – po polsku i w obcym języku / językach.

 

  • Skrócona ścieżka aplikacji dla kandydata

 

Z naszego badania wynika, że średnio 50% kandydatów porzuca proces aplikowania, jeśli ogłoszenie przenosi ich do formularza zewnętrznego i muszą się zarejestrować na zewnętrznej stronie. Zniechęcają też formularze zbyt długie – zawierające więcej niż 3-4 pytania.

 

Wniosek jest taki, że skuteczna oferta pracy to taka, która maksymalnie skraca ścieżkę aplikacji dla kandydata. Na praca.pl to proste – przeglądający ofertę mogą kliknąć w przycisk Aplikuj szybko, dzięki czemu zostają przekierowani do atrakcyjnego, niezbyt długiego, lecz spełniającego wymagania firmy formularza zgłoszeniowego, a ich dokumenty rekrutacyjne zostają załączone automatycznie.

Skrócenie procesu rekrutacyjnego jest niezwykle ważne. Dzięki przystosowaniu procesu aplikacyjnego do preferencji internautów pracodawca może liczyć bowiem na dużą liczbę wartościowych zgłoszeń.

 

Sprawdź także, jak zacząć list motywacyjny.

 

Oferta pracy – czego nie warto w niej zamieszczać?

 

Niejasności w ogłoszeniu, a później błędy podczas wyboru narzędzi selekcyjnych, mogą powodować, że wielu dobrych kandydatów odpadnie w procesie rekrutacji, a ten, kogo wybierze Twoja firma, nie będzie odpowiednim pracownikiem. Zatem czego nie pisać w ofercie pracy oraz jakich innych błędów należy wystrzegać się w procesie rekrutacji? Do najczęstszych gaf należą:

 

  • źle sformułowane wymagania stanowiska pracy

 

Tylko pozornie każdy rekrutujący wie, jak napisać ogłoszenie, by aplikowały na nie odpowiednie osoby. Podstawowym problemem jest złe zaprojektowanie stanowiska pracy, co wiąże się także z opisem, na podstawie którego opracowywane są wymagania, jakie powinien spełniać kandydat.

 

Najprostszy przykład ogłoszenia o pracę, które nie zostało doprecyzowane: kiedy zaznaczono jedynie wymóg posiadania wyższego wykształcenia i kilka kompetencji miękkich, mogą na ofertę odpowiadać absolwenci różnych wydziałów. Jeśli na stanowisku najlepiej sprawdzą się osoby po 2-3 określonych kierunkach, pracodawca otrzyma olbrzymią liczbę aplikacji, które są mu zupełnie nieprzydatne.

 

  • zbyt wysokie oczekiwania pracodawcy wobec pracownika

 

W wielu branżach rynek pracy notuje nieustannie wysoki deficyt pracowników. Jednak nawet tam zdarzają się firmy, których ogłoszenia o pracę zawierają długą listę wyśrubowanych wymogów, nie do końca adekwatnych do zakresu odpowiedzialności i obowiązków kadry. Jeśli wymagania, które wymienisz w ofercie, zostaną uznane przez kandydatów na nierealistyczne bądź zbyt wygórowane – stanowisko może bardzo długo pozostać nieobsadzone. Warto zatem trzymać się wyżej wspomnianej zasady i w ofercie podać najważniejsze kryteria, resztę pozostawiając do negocjacji w czasie rozmowy kwalifikacyjnej, a także koniecznie uwzględnić w ofercie sekcję Oferujemy / Co zyskasz, pracując z nami itp.

 

Ogłoszenie o pracę – wzór

 

Przygotuj ofertę według prostego wzoru. Typowe ogłoszenie o pracę zawiera następujące elementy:

 

Nazwa firmy

Krótka informacja o działalności firmy

Lokalizacja:...

 

Nazwa stanowiska

 

Zakres obowiązków:

  • pierwszy, 
  • drugi, 
  • trzeci.

 

Wymagania:

  • pierwsze kryterium,
  • drugie kryterium,
  • trzecie kryterium.

 

Oferujemy:

  • pierwsza korzyść,
  • druga korzyść,
  • trzecia korzyść.

 

Informacja o sposobie aplikowania, niezbędnych dokumentach, terminie nadsyłania zgłoszeń, sposobie kontaktu z kandydatami itp.

 

Klauzula RODO o zakresie i sposobie przetwarzaniu danych osobowych na potrzeby rekrutacji.

 

Sprawdź także 5 specjalnych protipów pomocnych w pisaniu ogłoszenia o pracę!

Więcej artykułów "Zmiana pracy"

Polecane oferty