Rozmowa rekrutacyjna online
Rekrutacja bez wychodzenia z domu
Zobacz oferty
Home Office
Praca zdalna - praca z domu
Najnowsze oferty pracy zdalnej dla Ciebie
Zobacz oferty
Rozmowa rekrutacyjna online
Rekrutacja bez wychodzenia z domu
Zobacz oferty
Praca zdalna - praca z domu
Najnowsze oferty pracy zdalnej dla Ciebie
Zobacz oferty
Wybrana kategoria

W sieci – czyli gdzie jest praca w internecie

2020-05-26

Internet opanował każdą dziedzinę naszego życia. Służy do rozrywki, odpoczynku, nauki, pracy. Jest też nieocenioną skarbnicą  ogłoszeń dla osób szukających pracy. Niezależnie, jakim stanowiskiem się interesujesz, jak duże są twoje kompetencje komputerowe, sprawdź możliwości, które oferuje ci internet. Jak szukać pracy w internecie? Na co uważać?

 

Gdzie szukać pracy w internecie?

 

Pierwszym kierunkiem poszukiwań sieciowych są profesjonalne serwisy – portale z ofertami pracy. Większość z nich daje możliwość zarejestrowania się – czasem po to, aby pracodawcy mogli znaleźć CV kandydata, a kiedy indziej, aby poszukujący pracy mogli dostawać tzw. newsletter (e-mail z aktualnymi ofertami).

 

Gdy decydujemy się na rejestrację na takim portalu z ogłoszeniami, zarezerwujmy sobie na to czas i przygotujmy konieczne dokumenty – świadectwa, certyfikaty. Życiorys musi być wpisany starannie i bez luk – tylko to pozwoli potencjalnemu pracodawcy odpowiednio ocenić nasz potencjał.

 

Gdy aplikujemy przez internet, warto też uważnie studiować strony poszczególnych firm. Często znajduje się na nich zakładka „kariera” albo „praca” itp., gdzie można znaleźć aktualne dane o wakatach. Wtedy często otrzymujemy link, pod którym znajdziemy ankietę personalną, lub jesteśmy proszeni o przesłanie aplikacji na wskazany adres e-mail.

 

Jak wiedzą osoby często korzystające z sieci, przygotowanie do poszukiwania, przemyślenie kryteriów ułatwiają dotarcie do sedna. Warto skorzystać z profesjonalnych wyszukiwarek, serwisów, które selekcjonują informacje. Pomocne są także portale przeznaczone dla profesjonalistów – wiele grup zawodowych je posiada. Dla niektórych osób dobrym wyborem są także fora – nie tylko te poświęcone stricte poszukiwaniu pracy. Wręcz przeciwnie – grupy osób rozmawiających o wspólnym hobby, połączone miejscem zamieszkania czy nawet wiekiem – w sposób naturalny i chętny zawierają znajomości i udostępniają sobie nawzajem kontakty.

 

Ogłoszenia w internecie: na co zwracać uwagę?

 

Choć większość ofert pochodzi od uczciwych pracodawców, możemy natrafić też na nieuczciwe firmy. Propozycje typu: Praca bez doświadczenia, 10-12 tys. miesięcznie lepiej omijać z daleka. Jeśli w ofercie nie znajduje się telefon kontaktowy, dane pracodawcy, adres biura, to powinna zapalić nam się czerwona lampka. Podobnie, gdy warunkiem zatrudnienia jest uiszczenie opłaty – za materiały szkoleniowe, wdrożenie itd. Nawet jeśli kwota nie jest wysoka, możemy mieć do czynienia z oszustem.

 

Strony internetowe umożliwiają nam też dokładne zbadanie, czym zajmuje się pracodawca, jak się u niego pracuje. Można przyjrzeć się samej firmowej witrynie – jej jakości, częstotliwości odświeżania danych. Widać, ile zdecydowano się zainwestować w politykę informacyjną firmy. Wszystko to ukaże nam potencjalnego pracodawcę w odpowiedniej perspektywie, pomoże przygotować się do rozmów czy podjąć odpowiedzialne decyzje zawodowe.

 

Dokumenty aplikacyjne do pracy: jak przygotować?

 

Przede wszystkim przygotujmy profesjonalnie życiorys. Postarajmy się, aby nie miał zbyt dużej objętości, był czytelny. Za bezpieczny format uznaje się pdf, który jednakowo wyświetla się na różnych urządzeniach.

 

Pliki z naszymi dokumentami powinny być podpisane nazwą (CV, list motywacyjny) oraz naszym imieniem i nazwiskiem. Niedopuszczalne jest tytułowanie w stylu „cv nowe”, czy „346758”. Zdecydowanie utrudnia to administrowanie dokumentami rekruterowi. Świadczy również o naszej niestaranności. Zanim załączymy dokumenty, uważnie sprawdźmy, czy w nagłówku mają właściwego adresata, czy jest to właśnie ten życiorys i ten list, który chcemy przesłać. Przed kliknięciem „wyślij”, upewnijmy się, że wszystko załączyło się, jak należy.

 

W temacie wiadomości postarajmy się wpisać coś, co pozwala zidentyfikować cel jej wysyłania. Na ogół będzie to numer referencyjny stanowiska, jego nazwa, czasem krótkie określenie „propozycja współpracy”, czy „szukam pracy”. Sama treść także powinna zostać krótko uzupełniona, z zachowaniem formalnego stylu wypowiedzi.

 

Zawsze warto pamiętać, że dokumenty aplikacyjne muszą być każdorazowo odpowiedzią na wymagania pracodawcy. Jeśli więc w ogłoszeniu zaznaczono, że należy wysłać CV i list motywacyjny, to sam życiorys zawodowy może być niewystarczający i odpadniemy już na starcie.

 

Przeczytaj także: