Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Action Priority Matrix – czym jest? Jak dzięki tej metodzie ustalić priorytety w pracy?

Action Priority Matrix – czym jest? Jak dzięki tej metodzie ustalić priorytety w pracy?

 
Action Priority Matrix – czym jest? Jak dzięki tej metodzie ustalić priorytety w pracy?

Metoda Action Priority Matrix sprawdza się w czasie planowania codziennych zadań, np. obowiązków służbowych. Pomaga zwiększyć efektywność oraz produktywność, ułatwia priorytetyzację zadań. Jak zastosować tę metodę do planowania pracy?

 

Metoda APM – na czym polega?

 

Metoda Action Priority Matrix jest trochę podobna do matrycy Eisenhowera. W przypadku APM także tworzymy macierz o czterech ćwiartkach. Stosujemy jednak inne niż w przypadku metody Eisenhowera kryteria podziału zadań.

Zacznij zatem od nakreślenia dwóch osi. Oś x wyznacza nakład pracy potrzebnej do realizacji zadań. Im bliżej punktu zerowego, tym nakład pracy jest mniejszy.

 

Oś y wyznacza z kolei ważność zadania, jego wpływ na powodzenie projektu, osiągane wyniki itp. Wartości bliskie 0 oznaczają niską ważność zadania i mały wpływ na sukces.

 

Następnie naszkicuj matrycę: podziel wykres na cztery równe części:

 

  • I ćwiartka – lewy, górny róg – szybki efekt. Tu umieść zadania, które dadzą niemal natychmiastową korzyść i zarazem wymagają niewielkiego nakładu pracy.
  • II ćwiartka – prawy, górny róg – kluczowe projekty. Tu wylistuj zadania będące główną częścią Twojej pracy, wymagające znacznych nakładów pracy, ale też przynoszące duże korzyści;
  • III ćwiartka – lewy, dolny róg – tzw. wypełniacze. W tym miejscu wypisz zadania mające niewielkie znaczenie dla ogólnego sukcesu pracy, a także wymagające niewielkiego wysiłku;
  • IV ćwiartka – prawy, dolny róg – uciążliwe obowiązki. Zamieść tu czasochłonne i wymagające znacznych nakładów pracy czynności, które nie mają jednak znaczącego wpływu na powodzenie pracy. Przyjrzyj się każdej czynności wpisywanej do tej sekcji – czy faktycznie warto ją wykonywać?

 

Action Priority Matrix – dlaczego warto jej używać w pracy?

 

Metoda pozwala osiągnąć dwie rzeczy – po pierwsze sklasyfikować czynności pod względem ich ważności. Po drugie rozplanować wykonywanie poszczególnych zadań – na te wymagające większego nakładu pracy potrzebujemy zwykle więcej czasu.

 

Matrycę można przygotować w zespole i umieścić w widocznym miejscu / przesłać e-mailem. Każda osoba będzie miała wówczas stale przed oczyma kluczowe obowiązki i cele, a także te mniej istotne, ale niezbędne do wykonania.

 

Planowanie zadań – wyznaczanie ich kolejności, ważności, czasu realizacji – jest bardzo ważne szczególnie w przypadku pracowników zdalnych. Nie każda osoba równie dobrze radzi sobie z organizacją własnej pracy. Matryca APM może znacznie ułatwić trzymanie się grafiku, pomóc w wykonywaniu poszczególnych czynności w terminie. Ponadto uporządkowanie spraw zawodowych daje poczucie kontroli i sprawczości, obniża stres, ułatwia zachowanie równowagi między życiem prywatnym i pracą.

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Specjalista / Specjalistka ds. kluczowych klientów

    Tchibo Warszawa Sp. z o.o.   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    5 godz.
    Zakres Obowiązków Pomoc Key Account Managerom w codziennych kontaktach z kluczowymi klientami i koordynacji działań promocyjnych/rozliczeń. Zarządzanie procesami administracyjnymi (umowy, dekretacja faktur w SAP). Tworzenie kompleksowych raportów, analiz i prezentacji na potrzeby wewnętrzne...
  • Inżynier / Inżynierka Budowy

    Czan Sp z o.o.   Garwolin   
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    5 godz.
    Zakres Obowiązków Koordynacja pracy sił własnych i podwykonawców wszystkich branż w budownictwie mieszkaniowym. Nadzór nad przestrzeganiem przepisów BHP na placu budowy. Codzienna współpraca z Kierownikiem budowy. Koordynacja projektowa oraz dbanie o prawidłowy obieg i archiwizację...
  • Scrum Master

    T-Mobile Polska S.A. Sprawdzona firma   Warszawa    praca hybrydowa
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online
    9 godz.
    Your Tasks: Teach and mentor agile teams to maximize value delivery; Empower and grow teams potential within organization; Act as servant leader and impediment remover for teams and organization to boost value delivery; Coach and mentor other people in organization to enhance Agile potential and...
  • Księgowa / Księgowy

    QLOC S.A.   Warszawa, ul. Krakowiaków 36    praca zdalna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online
    9 godz.
    Zakres obowiązków Księgowanie faktur zakupu. Wprowadzanie przelewów bankowych. Księgowanie wyciągów bankowych. Wystawianie faktur sprzedaży. Rozliczenia pracownicze, w tym dot. delegacji służbowych. Wsparcie w prowadzeniu księgi głównej. Obsługa zbiorczej skrzynki mailowej działu...
  • Księgowa / Księgowy

    QLOC S.A.   Warszawa, ul. Krakowiaków 36    praca zdalna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online
    9 godz.
    Możliwość pracy zdalnej, hybrydowej lub stacjonarnej (do wyboru) OPIS STANOWISKA Ewidencjonowanie faktur zakupu i obsługa przelewów bankowych. Księgowanie wyciągów oraz przygotowywanie dokumentów sprzedażowych. Prowadzenie rozliczeń pracowniczych i wsparcie procesów księgi głównej....
  • Pedagog do obsługi placówki opiekuńczo-wychowawczej typu specjalistyczno-terapeutycznego

    specjalista mid / senior / ekspert  umowa o pracę  pełny etat   5 000 - 6 100 zł brutto/mies.  aplikuj szybko
    10 godz.
    Zakres zadań wykonywanych na stanowisku: stymulowanie ogólnego rozwoju dziecka; wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach wychowanków; usprawnianie zaburzonych funkcji percepcyjno – motorycznych; nauka oraz doskonalenie umiejętności czytania (tempo, technika czytania, różne...

Najnowsze artykuły

 Kto pracuje w święta? Katalog prac dozwolonych w święta

Kto pracuje w święta? Katalog prac dozwolonych w święta

Zbliża się Boże Narodzenie, które w tym roku wypada wyjątkowo korzystnie: począwszy od Wigilii w środę aż do niedzieli większość z nas będzie miała wolne. Niestety nie wszyscy mogą skorzystać z tak długiego wypoczynku. Sprawdź, które dni okresu okołoświątecznego są ustawowo wolne od pracy, kto musi pracować w Gwiazdkę oraz czy można odmówić pracy w święta bez konsekwencji dyscyplinarnych.

Niedziele handlowe 2025

Niedziele handlowe 2025

Ile niedziel handlowych mamy w grudniu? Od 2025 roku obowiązują spore zmiany w kwestii ograniczenia handlu. Wyjaśniamy, w które niedziele będzie można zrobić zakupy w sklepach i marketach oraz czy niedziela przed Sylwestrem jest handlowa. Przypominamy także, jakie placówki mogą legalnie prowadzić sprzedaż nawet w niedziele niehandlowe.

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Nadchodząca nowelizacja przepisów prawa pracy obejmie bardzo dużą część społeczeństwa. Wkrótce czekają nas między innymi zaostrzone kontrole, nowe zasady na zwolnieniu lekarskim, ale i korzystniejsze przepisy naliczania stażu pracy, pozwalające niektórym na wydłużenie urlopu wypoczynkowego. Sprawdź, czego się spodziewać na rynku pracy 2026 i które zmiany obejmą Ciebie lub Twoją firmę.

Praca dorywcza jako Święty Mikołaj

Praca dorywcza jako Święty Mikołaj

– W okresie okołoświątecznym Mikołaje pojawiają się w centrach handlowych, przedszkolach, są zapraszani do domów i na eventy firmowe. W tej pracy liczy się nie tylko aparycja, ale i zdolności aktorskie czy znajomość topografii miasta – tłumaczy Michał Witczak z MikołajNaŚwięta. Na rozmowie o pracę można się też spodziewać niezwykle trudnych pytań, które często zadają dzieci!

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.