Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Akta osobowe pracowników online – co powinny zawierać? Jak prowadzić?

Akta osobowe pracowników online – co powinny zawierać? Jak prowadzić?

 
Akta osobowe pracowników online – co powinny zawierać? Jak prowadzić?

Elektroniczna dokumentacja pracownicza zapewnia łatwy dostęp do dużej ilości danych, jednocześnie pozwalając na zredukowanie kosztów prowadzenia archiwum. Warto jednak pamiętać, że cyfryzacja w biznesie oznacza konieczność właściwego prowadzenia i zabezpieczenia archiwizowanych dokumentów. Czy należy stosować kwalifikowany podpis elektroniczny? Kto może mieć dostęp do akt pracowników? Wyjaśniamy, na czym polega prowadzenie elektronicznych akt osobowych pracowników.

 

Spis treści

Elektroniczne akta osobowe pracowników – co to?

 

Ustawa z dnia 10 stycznia 2018 roku o zmianie niektórych ustaw i Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu tych danych – wprowadziły zmiany, zgodnie z którymi akta osobowe każdego pracownika mogą być zdigitalizowane.

 

Należy jednak pamiętać, że każdy pracodawca zatrudniający pracowników nadal ma obowiązek prowadzenia akt osobowych – od 2019 roku może jednak zdecydować, czy dokumentacja pracownicza będzie prowadzona w formie elektronicznej jako e-akta czy tradycyjnie w formie papierowej.

 

W tradycyjnej lub elektronicznej teczce powinny znaleźć się dokumenty związane z:

 

  • ubieganiem się o zatrudnienie;

  • nawiązaniem stosunku pracy i przebiegiem zatrudnienia;

  • ustaniem zatrudnienia;

  • ewentualnymi karami porządkowymi;

  • ewentualną kontrolą trzeźwości pracownika.

 

Akta osobowe pracowników online – co powinny zawierać?

 

Zgodnie z przepisami pracodawca jest zobowiązany do gromadzenia i przechowywania dokumentacji pracowniczej przez wskazany okres. Zarówno akta pracownicze w formie papierowej, jak i elektroniczne akta osobowe dzielą się na pięć części: A, B, C, D i E.

 

Poniżej szczegółowa instrukcja, co powinny zawierać poszczególne części dokumentacji pracowniczej zgodnie z wymogami Rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10 grudnia 2018 r. w sprawie dokumentacji pracowniczej.

 

  • Akta pracownika – część A

 

Część A dokumentacji pracowniczej to oświadczenia i dokumenty z danymi osobowymi zgromadzonymi w związku z ubieganiem się o zatrudnienie w danej firmie. Mogą to być na przykład:

 

  • skierowanie na badania lekarskie;

  • orzeczenie lekarskie (wstępne / okresowe / kontrolne badania lekarskie).

 

  • Akta pracownika – część B

 

Część B to akta dotyczące nawiązania stosunku pracy i jego przebiegu. W tej części dokumentacji najczęściej znajdują się takie dokumenty jak:

 

  • umowa o pracę;

  • zakres obowiązków pracownika;

  • dokumenty związane z wykonywaniem pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze;

  • umowa o zakazie konkurencji;

  • potwierdzenie zapoznania się z regulaminem zakładu pracy;

  • potwierdzenie zapoznania się z przepisami BHP.

 

Co ważne, elektroniczne wnioski urlopowe nie są zaliczane do pracowniczych akt osobowych, co oznacza, że nie powinny być przechowywane w części B.

 

  • Akta pracownika – część C

 

Część C związana z ustaniem zatrudnienia w danej firmie to na przykład:

 

  • kopia świadectwa pracy;

  • oświadczenia dotyczące rozwiązania umowy;

  • wnioski o wydanie/sprostowanie/uzupełnienie świadectwa pracy;

  • dokument dotyczący niewypłacenia ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany urlop wypoczynkowy.

 

  • Akta pracownika – część D

 

Część D zawiera dokumenty dotyczące wszelkiego rodzaju zawiadomień o ukaraniu pracownika – związanych z ponoszeniem przez niego odpowiedzialności porządkowej czy odpowiedzialności określonej przez odrębne przepisy.

 

  • Akta pracownika – część E

 

Część E w podziale teczek pracowniczych obowiązuje od 20 marca 2023 roku. E-akta osobowe w tej części to:

 

  • informacje dotyczące badania stanu trzeźwości / obecności w organizmie środków działających podobnie do alkoholu przeprowadzonego przez pracodawcę (Kodeks Pracy, art. 221c 6, art. 221d § 10 i art. 221e § 2);

  • informacje dotyczące kontroli trzeźwości/obecności w organizmie środków działających podobnie do alkoholu przeprowadzonej przez uprawniony organ (Kodeks Pracy, art. 221d § 10 i art. 221f § 2).

 

 

Akta osobowe pracowników online – jak je prowadzić?

 

Akta pracownicze można prowadzić w wersji papierowej bądź elektronicznej. Dokumenty papierowe powinny być archiwizowane w siedzibie zarządu firmy lub w oddziale podmiotu gospodarczego. Pracodawca ma obowiązek zabezpieczenia ich przed uszkodzeniem i zniszczeniem. Dodatkowo warto zadbać o łatwy, szybki dostęp do konkretnych dokumentów – ponumerować je i ułożyć chronologicznie.

 

Akta elektroniczne gromadzone są w archiwum elektronicznym. Ważne, żeby każdy katalog w repozytorium e-akt był odpowiednio podpisany i znajdował się we właściwym miejscu, tak, by łatwo można było zlokalizować każdy katalog. Co więcej, elektroniczne archiwum akt osobowych powinno posiadać zabezpieczenia przed wyciekiem danych. Każdy pracownik powinien zostać poinformowany w jaki sposób i w jakim celu są gromadzone i przetwarzane jego dane osobowe przez pracodawcę.

 

Obecnie wiele firm HR-owych prowadzi usługi prowadzenia e-akt osobowych. Na rynku dostępne jest także oprogramowanie komputerowe do tego celu.

 

Elektroniczne akta osobowe pracowników – jak je podpisywać?

 

Dokumentacja prowadzona w formie elektronicznej jest równoznaczna z tradycyjnym archiwum, jednak digitalizacja dokumentów wymaga stosowania specjalnej formy podpisu. Aby akta pracowników były wystawiane i przechowywane zgodnie z obowiązującymi przepisami, pracodawca i upoważnione do tego osoby powinny wykorzystywać takie narzędzia jak kwalifikowany podpis elektroniczny lub kwalifikowana pieczęć elektroniczna.

 

Akta osobowe pracowników online – kto może mieć do nich dostęp?

 

Prawo wglądu do dokumentacji pracowniczej ma jedynie określone grono osób – jest to sam pracownik, który powinien mieć nieograniczony dostęp do dokumentów, a także upoważnione przez niego osoby. Elektroniczne akta pracownicze są również dostępne dla pracodawcy i imiennie upoważnionych przez niego osób, które są zobowiązane do zachowania w tajemnicy uzyskanych informacji (także po ustaniu stosunku pracy).

 

Elektroniczne akta osobowe pracowników: zalety i wady

 

E-akta pracownicze to wynik cyfryzacji, dzięki której pracodawca może zredukować koszty obsługi, utrzymania i zabezpieczenia tradycyjnego archiwum, a jeśli dokumenty przechowywane są poza siedzibą firmy, także wynajmu. Nie trzeba inwestować w papier, segregatory i inne przybory papiernicze. Dzięki elektronicznej dokumentacji zdalny dostęp do akt pracowniczych jest praktycznie nieograniczony, a ich bezpieczeństwo jest większe niż w przypadku papierowego archiwum (papier jest nietrwały, akta mogą zginąć itp.). W przypadku dokumentów w formie cyfrowej zabezpieczenie stanowią certyfikowane narzędzia i profesjonalne systemy do obsługi e-teczek. Nie ma ryzyka zgubienia, zabrudzenia czy zniszczenia akt.

 

Digitalizacja w perspektywie czasu zapewnia firmie oszczędności i szybki dostęp do wszystkich dokumentów pracowniczych. Jest to jednak opcja związana z koniecznością poniesienia kosztów dotyczących rozwiązań systemowych (licencje oprogramowania, podpisy elektroniczne) i ewentualnie kosztów usług firm outsourcingowych. Dodatkowo digitalizowanie dokumentów może być czasochłonne i problematyczne dla nieprzeszkolonych pracowników.

 

Czytaj takżeFeedback – definicja, dlaczego jest ważny?

 

Akta osobowe pracowników online – jak je zabezpieczyć?

 

Digitalizacja dokumentacji nie wpływa na obowiązek pracodawcy odnośnie prawidłowego zabezpieczenia akt osobowych pracowników. Przede wszystkim do dokumentów dostęp powinny mieć jedynie upoważnione osoby.

 

Akta muszą być chronione przed przypadkowym bądź celowym uszkodzeniem lub całkowitym zniszczeniem. Niezbędne jest też zabezpieczenie poprzez potwierdzenie zgodności dokumentów podpisem kwalifikowanym czy pieczęcią kwalifikowaną, a w przypadku ingerencji w istniejące już dokumenty – wprowadzanie zmian wynikających z firmowych procedur.

 

Czytaj także: Specjalista ds. cyberbezpieczeństwa: praca, wymagania, wynagrodzenie

 

Akta osobowe pracowników online – najczęściej zadawane pytania:

 

  • Czy PIT-2 musi być w elektronicznych aktach osobowych pracowników?

 

PIT-2 nie musi obowiązkowo trafić do akt pracowniczych, jednak pracownik ma obowiązek dostarczyć go do pracodawcy (Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych, art. 32 ust. 3), a pracodawca przechowywać – w aktach osobowych lub poza nimi.

 

  • Co nie powinno się znajdować w elektronicznych aktach osobowych pracowników?

 

Akta osobowe pracowników nie powinny zawierać takich dokumentów jak na przykład wnioski urlopowe (zazwyczaj przechowywane przy ewidencji czasu pracy) czy zaświadczenia lekarskie. Co do zasady, w dokumentacji pracowniczej nie umieszcza się dokumentów, które nie wynikają z prawa pracy, czyli dokumentów ubezpieczeniowych i podatkowych.

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Psycholog szkolny

    Prywatna Szkoła Podstawowa w Łodzi   Łódź, ul. Tuszyńska 31    praca stacjonarna
    specjalista mid / junior  umowa o pracę / kontrakt B2B  część etatu   6 800 - 8 800 zł / mies. (w zal. od umowy)  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Obowiązki: wsparcie uczniów, nauczycieli i rodziców w rozwiązywaniu problemów związanych z rozwojem emocjonalnym dziecka; diagnozowanie stanu pacjentów oraz sporządzanie stosownej dokumentacji; uczestnictwo w szkoleniach i współpraca z zespołem wychowawców; prowadzenie warsztatów dla...
  • WOVU Sp. z o.o.
    specjalista (mid)  umowa zlecenie / kontrakt B2B  część etatu / tymczasowa/dodatkowa   100,00 - 130,00 zł / godz. (w zal. od umowy)  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Oczekujemy: doświadczenia w udzielaniu pomocy w przynajmniej jednym z obszarów: pomoc indywidualna osobom dorosłym, dzieciom i ich rodzicom, pomoc indywidualna dzieciom i ich rodzinom, pomoc w zakresie seksuologii, terapia par i małżeństw, terapia uzależnień, doświadczenia w diagnostyce...
  • Projektant Interfejsów Mobilnych

    AIBY   Warszawa    praca zdalna / hybrydowa / stacjonarna
    starszy specjalista (senior)  kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Opis stanowiska: tworzenie atrakcyjnych, funkcjonalnych interfejsów aplikacji mobilnych, opracowywanie i testowanie rozwiązań projektowych we współpracy z zespołem UX, ścisła kooperacja z Product Ownerami i zespołami technicznymi przy wdrażaniu projektów, rozwój wytycznych wizualnych i...
  • Kierowca Autobusu

    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Aby uzyskać więcej informacji, odwiedź naszą polską stronę internetową: https://www.vgbreitenbach.pl Prowadzenie autobusu na liniach, ze sprzedażą biletów. Zakres obowiązków: Przewóz osób na trasach miejskich i podmiejskich na terenie Niemiec. Sprzedaż biletów. Kontrola pojazdu przed...
  • Kierowca autobusu

    "KOMUNIKACJA AUTOBUSOWA" Sp. z o.o.   Świnoujście   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   5 400 - 5 900 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Zakres obowiązków: przewóz pasażerów zgodnie z przepisami oraz obsługa ich potrzeb, w tym również sprzedaż biletów, jazda zgodnie z rozkładem jazdy oraz przestrzeganie przepisów ruchu drogowego, dbanie o sprawność techniczną autobusu oraz jego czystość, reagowanie na ewentualne...
  • UAB MedUS Medical
    specjalista mid / senior / ekspert  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Salary is 8000-20000 PLN NET We are expanding the team in Poland and looking for the sales person in every voivodship. This is a full-time hybrid role for an Executive Sales Representative of Ultrasound/Radiology or PMLS products at MedUS Medical, located in Poland. The Executive Sales...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?