Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Aromamarketing – czym jest? Jak marketing zapachowy wpływa na rozpoznawalność marki?

Aromamarketing – czym jest? Jak marketing zapachowy wpływa na rozpoznawalność marki?

 
Aromamarketing – czym jest? Jak marketing zapachowy wpływa na rozpoznawalność marki?

 Psychologia zapachu twierdzi, że zmysł węchu jest związany z pamięcią, emocjami i nostalgią. Nawet gdy nie jesteśmy tego świadomi, aromaty mogą w subtelny sposób np. przywoływać wspomnienia niosące silny ładunek emocjonalny. Nic dziwnego, że sprzedawcy zaczęli zastanawiać się, jak można wykorzystać zapachy do przyciągania kupujących.

 

Spis treści

Aromamarketing – definicja


Aromamarketing to narzędzie wykorzystujące zapach do kontaktu z konsumentami w celu wzmocnienia wizerunku marki, poprawy jakości obsługi klienta i zwiększenia sprzedaży. Podobnie jak marketing emocjonalny, marketing zapachowy próbuje wpływać na decyzje zakupowe konsumentów poprzez budowanie emocjonalnego związku klienta z marką. To bardzo subtelne działanie reklamowe, ponieważ większość kupujących nie zdaje sobie sprawy z tego, że woń, którą czują, jest zamierzona, a nie przypadkowa.


Aromamarketing – przykłady


Przyjemny zapach może wprawić w dobry nastrój i sprawić, że klient spędzi w danej firmie lub sklepie więcej czasu, niż planował. Aromaty lawendy, cynamonu, cytrusów i bazylii działają relaksująco – są więc chętnie wykorzystywane w branży beauty. Butiki często pachną miętą, tymiankiem i rozmarynem, by orzeźwić swoich klientów i dodać im w ten sposób energii na zakupy. Piekarnie przyciągają zapachem świeżych wypieków, a kawiarnie i stacje benzynowe świeżo parzonej kawy. Woń skóry, piżma i drzewa cedrowego wywołują skojarzenia z luksusem i wysoką jakością produktów, są popularne w salonach samochodowych i sklepach z meblami. Zapach lasu – drewna, igieł i mchu – przenoszą klienta na łono natury, wykorzystuje się je np. do aromatyzacji sklepów z akcesoriami turystycznymi czy sprzętem ogrodniczym. Bardzo często zapach ciemnego drewna stosowany jest do sklepów z drogim alkoholem, by podnieść prestiż miejsca. Zaś aby wywrzeć pozytywne wrażenie przy sprzedaży domów, agenci nieruchomości nierzadko wybierają aromaty cytrusów, bo kojarzą się z czystością, oraz zapachy domowych wypieków np. pierników, które przywołują rodzinne wspomnienia. Woń popcornu, który wyczuwalny jest natychmiast po przekroczeniu progu kina, to także nie jest przypadek.


Aromamarketing – zalety


Zapachy wpływają na ludzkie emocje, więc potencjalnie także na zachowania konsumentów. Odpowiedni aromat może nie tylko wprawić kupujących w dobry nastrój i wpłynąć na czas spędzony w sklepie, ale także budować rozpoznawalność marki. Jest efektywnym sposobem na podkreślenie wyjątkowości organizacji i jej oferty. Dobrze dobrany zapach działa stymulująco lub relaksująco, daje uczucie komfortu i wyjątkowości, skłania do zakupu i wzmacnia lojalność klienta. Odpowiedni, wysokiej jakości aromat identyfikowany z marką, dopasowany do miejsca, czasu i oczekiwań konsumentów ma ogromne znaczenie na generowanie odpowiednich emocji, a długofalowo przyczynia się kształtowania niepowtarzalnego wizerunku firmy.


Aromamarketing – koszty


Koszty rosną wraz z wielkością pomieszczenia, w którym zapach ma być wyczuwalny. Im większa moc dyfuzora, tym jego cena będzie wyższa. Zamiast aromatyzować całą powierzchnię, można również stworzyć tzw. wyspy zapachowe – pojedyncze miejsca, najczęściej te, w których klient podejmuje decyzje zakupowe.


Kolejnym wydatkiem są olejki eteryczne. Można korzystać z gotowych, kompozycji aromatycznych, ale lepiej jest stworzyć tzw. logo zapachowe do promocji firmy. Specjalnie skomponowany aromat korporacyjny – identyfikator marki – wymaga zaangażowania profesjonalistów, analizy dotychczasowego wizerunku marki, wizji na przyszłość oraz wielu informacji o grupie docelowej.

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Pracownik magazynu

    OTTO Work Force   Holandia, Utrechcie, Zaltbommel i Dordrechcie      za 2 dni wygasa
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   10 000 - 15 000 zł brutto/mies.  rekrutacja online  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Jakie są Twoje zadania Jako pracownik magazynu zostaniesz przeszkolony do wykonywania takich zadań jak: Skanowanie i sortowanie paczek; Sprawdzanie jakości i etykietowanie paczek; Podnoszenie i przenoszenie przedmiotów o różnej wadze (paczki mogą być ciężkie) Przygotowywanie paczek do...
  • Technik Elektryk / Inżynier Elektryk

    Qenergii Piotr Stefaniak   Lublin, Kolonia Pliszczyn 130    praca stacjonarna
    specjalista mid / senior / pracownik fizyczny  umowa o pracę / zlecenie  pełny etat   7 000 - 10 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Zadania: Projektowanie (AutoCAD) Realizacja w terenie: sieci, przyłącza, instalacje elektryczne;
  • Mechanik / Złota Rączka ds. Serwisu Kamperów

    Kampery Suwałowski   Mościska, ul. Sikorskiego 129    praca stacjonarna   za 2 dni wygasa
    pracownik fizyczny  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat   6 500 - 9 000 zł / mies. (w zal. od umowy)  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Opis stanowiska: realizacja napraw i modernizacji pojazdów turystycznych, prace przy instalacjach elektrycznych 12/230 V oraz hydraulicznych, drobne prace stolarskie, naprawy elementów wnętrz, montaż akcesoriów, czyszczenie, konserwacja i wymiana części eksploatacyjnych, montowanie systemów...
  • Handlowiec / Specjalista ds. sprzedaży technicznej

    Kampery Suwałowski   Mościska, ul. Sikorskiego 129    praca stacjonarna   za 2 dni wygasa
    specjalista (mid)  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat   6 000 - 20 000 zł / mies. (w zal. od umowy)  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Opis stanowiska: prowadzenie działań sprzedażowych w zakresie pojazdów turystycznych i akcesoriów, obsługa klientów indywidualnych i biznesowych w kraju oraz za granicą, opracowywanie ofert, doradztwo produktowe i wsparcie w procesie zakupu, budowanie długofalowych relacji z partnerami...
  • Specjalista ds. sprzedaży systemów biznesowych

    SerwNet Sp. z o.o.   Mościska, ul. Sikorskiego 129    praca stacjonarna   za 2 dni wygasa
    specjalista (mid)  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat   7 000 - 20 000 zł / mies. (w zal. od umowy)  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Opis stanowiska: nawiązywanie i rozwijanie relacji z klientami z sektora B2B, prezentacja oraz sprzedaż nowoczesnych systemów ERP, rozwiązań automatyzacji i AI, przygotowywanie ofert oraz negocjowanie warunków współpracy, prowadzenie spotkań z przedstawicielami firm i identyfikacja ich...
  • Specjalista ds. wdrożeń i analiz ERP

    SerwNet Sp. z o.o.   Mościska, ul. Sikorskiego 129    praca stacjonarna   za 2 dni wygasa
    specjalista (mid)  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Opis stanowiska: wdrażanie, konfiguracja i personalizacja systemów ERP w różnych obszarach działalności firm, identyfikacja potrzeb klienta i analiza procesów biznesowych, wsparcie użytkowników w codziennej pracy z systemem oraz prowadzenie szkoleń, współpraca z zespołem technicznym...

Najnowsze artykuły

Praca dorywcza jako Święty Mikołaj

Praca dorywcza jako Święty Mikołaj

– W okresie okołoświątecznym Mikołaje pojawiają się w centrach handlowych, przedszkolach, są zapraszani do domów i na eventy firmowe. W tej pracy liczy się nie tylko aparycja, ale i zdolności aktorskie czy znajomość topografii miasta – tłumaczy Michał Witczak z MikołajNaŚwięta. Na rozmowie o pracę można się też spodziewać niezwykle trudnych pytań, które często zadają dzieci!

Nowy rok – nowa praca

Nowy rok – nowa praca

Styczeń wydaje się idealnym miesiącem na życiowe zmiany. Dzięki postanowieniom noworocznym kluby fitness pękają w szwach, przybywa wegetarian i abstynentów. Jesteśmy pełni zapału i otwarci na wyzwania. Czy początek roku jest też dobrym momentem na szukanie pracy? Oto co zrobić, by znalezienie lepszej pracy w 2026 roku nie pozostało marzeniem, a zamieniło w projekt możliwy do realizacji.

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska.