Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Działanie na niekorzyść pracodawcy - konsekwencje, Kodeks pracy

Działanie na niekorzyść pracodawcy - konsekwencje, Kodeks pracy

 
Działanie na niekorzyść pracodawcy - konsekwencje, Kodeks pracy

Obowiązki pracownika

 

Kodeks pracy zawiera zarówno wzajemne prawa, jak i obowiązki pracodawcy oraz pracownika. Obliguje zatrudnione osoby przede wszystkim do dbania o dobro zakładu pracy. Leży ono w interesie obu stron, dlatego szef i podwładni powinni dokładać wszelkich starań, aby firma mogła się rozwijać, poszerzać swoją działalność i przynosić zyski.
Wedle art. 100. kodeksu: „Pracownik jest obowiązany wykonywać pracę sumiennie i starannie oraz stosować się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy, jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę.”

Co można zrobić, jeśli podejrzewa się któregoś z podwładnych o działanie na niekorzyść pracodawcy i jeśli ktoś zdecydowanie nie jest sumienny? Prawo dopuszcza szereg możliwości ukarania niesubordynowanego pracownika.


Kodeks pracy - działanie na niekorzyść pracodawcy


Niedbałe wykonywanie obowiązków i w efekcie utrata kluczowego klienta, przychodzenie do pracy w stanie nietrzeźwości, notoryczne spóźnienia i nieusprawiedliwione nieobecności… to tylko niektóre z szerokiej palety nieakceptowalnych zachowań. Konsekwencje, jakie mogą spotkać niesubordynowanych pracowników ściśle określa Kodeks pracy. Zatrudnieni muszą się liczyć z upomnieniem, naganą, a nawet wypowiedzeniem umowy o pracę.

Dział V Kodeksu pracy poświęcony został odpowiedzialności materialnej pracowników. Dotyczy zarówno odpowiedzialności za wyrządzoną szkodę, jak i za powierzone mienie. Zawiera zasady, na jakich pracodawca może domagać się zadośćuczynienia finansowego za wyrządzone szkody.


Działanie na niekorzyść pracodawcy - konsekwencje

 

Wyobraźmy sobie, że jeden z pracowników przez nieuwagę pomylił się w raporcie finansowym i naraził firmę na straty, a drugi przyszedł do pracy pod wpływem alkoholu, rozbił służbowy telefon, a potem poszedł jeszcze na parking i przypadkiem zarysował firmowe auto. Na pierwszy rzut oka widać różnicę między tymi dwoma przykładami.  

Pracodawca w obu przypadkach może wyciągnąć konsekwencje z działań podwładnych. Wymiar kary powinien być adekwatny do winy pracownika. Zgodnie z art. 122. Kodeksu pracy: „Jeżeli pracownik umyślnie wyrządził szkodę, jest obowiązany do jej naprawienia w pełnej wysokości”. Co za tym idzie, pracodawca może domagać się pokrycia całkowitych kosztów naprawy służbowego telefonu i samochodu.

Nieco inaczej wygląda sytuacja w przypadku nieumyślnego działania na niekorzyść pracodawcy. W takich przypadkach, zgodnie z art. 119. Kodeksu pracy: „Odszkodowanie ustala się w wysokości wyrządzonej szkody, jednak nie może ono przewyższać kwoty trzymiesięcznego wynagrodzenia przysługującego pracownikowi w dniu wyrządzenia szkody.”

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?