Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Heatmap – co to jest? Co mówi o stronie Twojej firmy

Heatmap – co to jest? Co mówi o stronie Twojej firmy

 
Heatmap – co to jest? Co mówi o stronie Twojej firmy

Zastanawiasz się, jak sprawić, by Twoja strona internetowa była bardziej atrakcyjna dla konsumentów? Przede wszystkim w czasie jej tworzenia i rozwoju powinieneś kierować się zasadami UX. Jednym z kluczowych dla nich pojęć jest tzw. heatmap, mapa ciepła witryny. Co kryje się pod tym pojęciami? Jak w praktyce zadbać o wysoką jakość strony firmowej?

 

Spis treści

Heatmap – co to?

 

Zanim opowiemy o tym, czym jest heatmap, zacznijmy od tego, czym jest UX. To tzw. user experience, doświadczenie użytkownika. UX określa zasady, dzięki którym poruszanie się po stronie internetowej jest łatwe, przyjemne i intuicyjne. Użytkownicy sieci zwykle są niecierpliwi. Szybko opuszczają witryny, które wolno się ładują, mają zbyt skomplikowaną nawigację, drażniące melodyjki i samoodtwarzające się filmiki, albo wyglądające dziwnie, rozjeżdżające się na urządzeniach mobilnych. Wytyczne UX określają, jak zapobiegać tym błędom i stworzyć łatwą w obsłudze stronę www.

 

Żeby doświadczenie użytkownika było jeszcze lepsze, twórca strony powinien uwzględnić to, jakie jej elementy będą najbardziej interesujące dla kogoś, kto odwiedza daną witrynę. Innymi słowy – gdzie internauta najczęściej będzie klikać myszką (by np. przenieść się do podstrony, sprawdzić jakieś informacje itp.). I tu z pomocą przychodzi heatmap – czyli mapa ciepła, zwana też mapą kliknięć. Określa ona najgorętsze obszary na stronie www, na które użytkownik zwraca szczególną uwagę. Elementy cieszące się największym zainteresowaniem internautów oznacza kolorem czerwonym, a te najmniej atrakcyjne niebieskim. Heatmap uwzględnia również tony pośrednie, obrazujące stopień zaangażowania użytkowników.

 

Heatmap – rodzaje

 

Można wyróżnić kilka rodzajów map cieplnych. Każda z nich służy analizie innego parametru. 

 

  • Click heatmap (mapa kliknięć) pokazuje, gdzie użytkownik najczęściej klika myszą – w przyciski, zakładki, linki, filmiki i inne elementy.

 

  • Move heatmap (mapa ruchu) daje informację na temat tego, w jaki sposób z dużym prawdopodobieństwem przesuwa się wzrok internauty po witrynie (tzw. eye tracking), a co za tym idzie, gdzie kieruje się jego uwaga. 

 

  • Scroll heatmap (mapa przesuwania) określa, jak daleko użytkownik zwykle przesuwa witrynę w dół.

 

 

Heatmap – zastosowanie

 

Mapy ciepła są przydatne w czasie optymalizowania wszelkiego rodzaju stron internetowych – od blogów firmowych, przez sklepy online, po fora branżowe i inne witryny. Specjalista UX, SEO bądź inny analityk internetowy za pomocą heatmap dostosowuje strategię rozwoju strony, przedstawia propozycje jej modyfikacji w taki sposób, by zachęcić internautów do większej interakcji, a zatem zwiększyć responsywność (i np. konwersję) strony.

 

Heatmap – jakie dane możemy dzięki niej uzyskać?

 

Analiza heatmap pomaga w optymalizowaniu strony i wyznaczaniu strategii marketingowej. W znacznym stopniu determinuje wygląd witryny. Obszary cieszące się zainteresowaniem użytkownika powinny być dobrze widoczne i łatwo dostępne, dlatego kluczowe elementy umieszcza się zazwyczaj powyżej linii foldu (czyli w głównym widoku strony, przed przesunięciem paska przewijania w dół). Heatmap pozwala też określić, jak daleko użytkownicy są skłonni przesuwać daną stronę w dół, w którym momencie ich zainteresowanie słabnie.

 

Heatmap:

 

  • zalety

 

Dzięki mapie można ustalić najlepsze miejsca na umieszczenie opisów, przycisków CTA (czyli wzywających do jakiegoś działania, np. przycisk Dodaj do koszyka). Heatmap pomaga także poprawić nawigację, układ zakładek na stronie, wyłapać niedziałające odnośniki.

 

Mapy ciepła to bardzo użyteczne narzędzie pomagające zwiększyć responsywność strony, zmniejszyć współczynnik odrzuceń, poprawić ogólne doświadczenie użytkownika.

 

  • wady

 

Żeby stosowanie map ciepła miało sens, dane zebrane przy ich pomocy muszą być odpowiednio przeanalizowane. Osoba niedoświadczona, nie znająca podstaw analityki internetowej może wyciągnąć niewłaściwe wnioski i zastosować rozwiązania, które doprowadzą do pogorszenia doświadczenia użytkownika. 

 

Czytaj także: Twoja strefa geniuszu – czym jest? Jak ją znaleźć?

 

Heatmap – najczęściej zadawane pytania:

 

  • Co to jest heatmap? 

 

Heatmap to mapa ukazująca „najgorętsze" obszary na stronie www, czyli te, na które użytkownik zwraca uwagę i gdzie klika (oddawane ma mapie kolorem czerwonym), oraz te cieszące się mniejszym zainteresowaniem (od kolorów żółtego po niebieski).

 

  • Gdzie wykorzystuje się heatmap?

 

Heatmap wykorzystywana jest w szczególności w UX i w czasie projektowania i tworzenia stron internetowych. Pozwala ocenić, na których elementach witryny warto się skoncentrować i które rozwijać, gdzie umieścić przyciski CTA i inne elementy pozwalające na interakcję użytkownika ze stroną internetową.

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Administrator Środowisk Systemowych

    Apator Rector Sp. z o.o.   Zielona Góra    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Opis stanowiska Instalowanie, konfiguracja i modernizacja systemów używanych wewnątrz organizacji oraz u klientów. Analiza zgłoszeń użytkowników, diagnozowanie problemów i podejmowanie działań naprawczych. Rejestrowanie zmian związanych z utrzymaniem oraz konfiguracją systemów....
  • Architekt Systemów IT

    Apator Rector Sp. z o.o.   Zielona Góra    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    OPIS STANOWISKA opracowywanie koncepcji rozwoju systemów oraz kierunków ich dalszej modernizacji; planowanie i przygotowywanie integracji pomiędzy usługami i aplikacjami; ustalanie zasad i standardów dotyczących projektowania oraz budowy oprogramowania; wspieranie zespołów technicznych i...
  • Lider ds. Architektury Systemów

    Apator Rector Sp. z o.o.   Zielona Góra    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    OPIS STANOWISKA Zarządzanie i rozwój zespołu specjalistów IT, wspieranie ich w codziennej pracy i rozwoju kompetencji. Nadzorowanie spójności architektury systemowej w projektach i dbanie o efektywność procesów technicznych. Współpraca z zespołami biznesowymi w celu tworzenia...
  • Programista Aplikacji Webowych

    Apator Rector Sp. z o.o.   Zielona Góra    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    OPIS STANOWISKA Tworzę i rozwijam aplikacje webowe zgodnie z dokumentacją techniczną i specyfikacjami funkcjonalnymi. Przygotowuję i konfiguruję bazy danych, tworzę skrypty, widoki, triggery i indeksy. Testuję działanie aplikacji, usuwam błędy i uczestniczę w przeglądach kodu. Tworzę...
  • Specjalista ds. Marketingu B2B

    Apator Rector Sp. z o.o.   Zielona Góra    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    OPIS STANOWISKA Tworzę i realizuję działania marketingowe wspierające rozwój sprzedaży w sektorze B2B. Przygotowuję i publikuję treści na stronach internetowych, w mediach społecznościowych oraz materiałach promocyjnych. Tworzę prezentacje handlowe i marketingowe oraz współpracuję z...
  • Specjalista Wsparcia Technicznego

    Apator Rector Sp. z o.o.   Zielona Góra    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    OPIS STANOWISKA Zapewnienie wsparcia technicznego i merytorycznego dla klientów w zakresie oferowanych produktów i usług. Przeprowadzanie uruchomień urządzeń, aplikacji i programów u klientów zgodnie z dokumentacją techniczną. Realizacja szkoleń, warsztatów i spotkań edukacyjnych...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?