Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Kultura organizacyjna – funkcje, elementy, typy, przykłady

Kultura organizacyjna – funkcje, elementy, typy, przykłady

 
Kultura organizacyjna – funkcje, elementy, typy, przykłady

Coraz więcej pracodawców rozumie, jak ważna dla rozwoju działalności jest kultura organizacyjna firmy. Najczęściej przywołuje się cztery jej funkcje: integracyjną, percepcyjną, adaptacyjną i rozwojową. Przykłady efektywnego zastosowania firmowego systemu wartości i zbioru dobrych praktyk można zaobserwować w procesie motywowania pracowników, w trakcie rekrutacji czy w marketingu. 

 

Spis treści

Kultura organizacyjna – co to?

 

Kultura organizacyjna to pojęcie, które zyskało popularność w latach 80. XX wieku – pierwszy raz termin ten został wykorzystany przez Elliotta Jacquesa. Według niego jako kulturę danej organizacji powinno rozumieć się jako: „(…) zwyczajowy sposób myślenia, odczuwania i działania, który muszą poznać nowi członkowie i przynajmniej częściowo go zaakceptować, jeśli sami chcą być zaakceptowani jako pracownicy”.

 

Co to oznacza w praktyce? Pojęcie kultury organizacyjnej obejmuje wszelkiego rodzaju przyjęte przez organizację systemy wartości, zbiory norm zachowania, dobrych praktyk, a  także przestrzegane przez pracowników niepisane zasady, stanowiące integralną część funkcjonowania w przedsiębiorstwie, zarówno w czasie wykonywania obowiązków służbowych, jak i w czasie wolnym. Do kultury organizacyjnej przedsiębiorstwa zaliczamy też kodeks etyczny, strukturę organizacyjną i metody zarządzania zasobami ludzkimi, system motywacyjny czy metody rozwoju talentów w firmie. Definiowana w tak szeroki sposób kultura organizacyjna jest zbiorem poglądów i oczekiwań określających sposób zarządzania, dzięki któremu można wypracować zasady współżycia wewnątrz organizacji.

 

Elementy kultury organizacyjnej wg Scheina

 

Istnieje bardzo szeroka gama składników wpływających na kształt kultury w danej instytucji. Omawiając temat, warto przywołać model Edgara E. Scheina (amerykańskiego psychologa zajmującego się m.in. psychologią społeczną), dzielący kulturę organizacyjną na trzy poziomy. Dzięki takiej segmentacji można zaobserwować elementy, które mają wyraźny wpływ na tworzenie zasad i norm kulturowych.

 

  •  Poziomy kultury organizacyjnej

 

    •  Poziom artefaktów – składają się na niego najbardziej widoczne przejawy istnienia kultury organizacji:
      •  artefakty języka (np. opowieści, mity, metafory, bohaterowie, żargon),
      • artefakty behawioralne (np. ceremonie, kary, nagrody, wzorce komunikacji),
      • artefakty fizyczne (np. logo, produkty, sposób ubierania się).
    • Poziom norm i wartości – ten segment jest trudniejszy do zaobserwowania i jednocześnie trwalszy od artefaktów. Podzielono go na:
      • normy deklarowane (umieszczone w statucie, spisie norm itd.)
      • normy przestrzegane (czyli takie, do których rzeczywiście stosują się osoby związane z daną instytucją).
    • Poziom założeń kulturowych – np. kwestia tego, jak przedsiębiorstwo określa siebie i swoją pozycję na tle otoczenia, jakie działania uznaje za właściwe, a jakie surowo potępia. Są to elementy najbardziej stałe i fundamentalne.

 

Typy kultury organizacyjnej

 

Można mówić także o różnych typach kultury organizacyjnej. Jedno z popularniejszych zestawień zostało zaproponowane przez Rogera Harrisona, pioniera w dziedzinie teoretycznych podstaw rozwoju organizacji i strategii zmian dużych systemów. Opracowując typy kultury organizacyjnej Harrison wyszedł od określenia celów i wartości podmiotów. Na tej podstawie wyróżnił cztery typy:

 

  • kulturę władzy (Zeusa),
  • kulturę roli (Apolla),
  • kulturę zadania (Ateny),
  • kulturę osoby (Dionizosa).

 

Inny podział, zastosowany przez Terrence'a Deala i Allana Kennedy’ego, zakłada rozróżnienie typów pod względem działań członków organizacji:

 

  • kultura hazardzistów,
  • kulturę indywidualistów,
  • kulturę rutyniarzy,
  • kulturę zrównoważoną.

 

  • Kultura organizacyjna – jak ją budować w firmie?

 

Budowa i wdrożenie kultury organizacyjnej to przedsięwzięcie wieloetapowe. Aby mieć pewność, że kultura organizacyjna jest spójna z oczekiwaniami i wartościami firmy, należy:

 

  • przeanalizować misję i wartości organizacji;

  • zaangażować pracowników w tworzenie kultury organizacyjnej;

  • dbać o komunikowanie wdrażanych wartości na każdym etapie – od procesu rekrutacyjnego po codzienne działania.

 

 

Funkcje kultury organizacyjnej

 

Stworzenie jednolitej i jasnej kultury organizacyjnej spełnia w każdej firmie bardzo istotną rolę. Określa zasady współpracy, w tym między innymi sposoby komunikacji i metody rozwiązywania konfliktów. Wskazuje również na styl zarządzania i kształtowania relacji w miejscu pracy. Jest to fundament, na którym buduje się działalność przedsiębiorstwa i dzięki któremu możliwe jest osiąganie celów firmy w sposób sprawny i uporządkowany.

 

Znajomość norm kultury organizacji ma duży wpływ na integrację pracowników i kształtowanie relacji wewnątrz firmy. Wprowadzenie reguł postępowania ogranicza możliwość wystąpienia agresywnych, nieprzyjemnych zachowań. Członkowie zespołu wiedzą, jak się zachowywać, a menedżerowie i liderzy jak zarządzać i reagować w różnych sytuacjach. 

 

Zdefiniowanie kultury organizacyjnej w firmie jest również ważne ze względu na określenie misji danego przedsiębiorstwa. Spójny wizerunek kształtowany zarówno na zewnątrz, jak i w wewnętrznych strukturach pozwala pracownikom utożsamiać się z działaniami propagowanymi przez daną instytucję. Kultura organizacyjna buduje poczucie bezpieczeństwa i definiuje kierunki rozwoju.

 

Kultura organizacyjna firmy – jak ją pielęgnować w firmie?

 

Wybrane elementy kultury organizacyjnej powinny zostać nie tylko zasygnalizowane – należy stosować je na co dzień, tworząc przyjazne środowisko pracy. Innymi słowy nie wystarczy stworzyć dokumentu ze zbiorem norm i wartości albo wypisać hasła na ścianach firmy. Spisanie podstawowych zasad kultury organizacyjnej firmy może być bardzo pomocne, niemniej jeśli będą to jedynie martwe sentencje, nie mające wiele wspólnego z realiami pracy, atmosferą i sposobem funkcjonowania danej organizacji, rozdźwięk między rzeczywistością a przyjętymi ideałami będzie tylko pogłębiał frustrację i niezadowolenie pracowników. Oderwanego od faktów kodeksu nikt nie potraktuje poważnie.

 

Dlatego opracowując system wartości, sposoby zarządzania i inne istotne elementy kultury organizacyjnej firmy, na początek warto przyjrzeć się jej realiom, aktualnym sposobom zarządzania, a następnie zastanowić się, jakie normy i metody chcesz wdrożyć w Twojej firmie i czy jest to możliwe. Zastanów się nad wartościami, które chcesz promować i co bardzo ważne, nad metodami komunikacji z pracownikami. Siła kultury organizacyjnej zależy bowiem od jakości komunikacji – transparentność komunikatów przekłada się na lepszą współpracę, wyższą efektywność, mniejsze ryzyko wystąpienia konfliktów. Warto położyć nacisk na jakość komunikacji, zarówno jeśli chodzi o informatywność komunikatów, jak i język, jakimi posługują się managerowie i pracownicy.

 

Jednym z dobrych sposobów na poprawienie komunikacji na linii pracownicy – przełożeni jest wprowadzenie zwyczaju tzw. otwartych drzwi (np. czasu, w którym każdy pracownik może przyjść do szefa z dowolną sprawą związaną z pracą w firmie) lub wdrożenie innego systemu badania opinii pracowników

 

Jeśli zamierzasz wprowadzić do kultury organizacyjnej znaczące zmiany, dotyczące np. zwyczajów, sposobów funkcjonowania, metod komunikacji, wartości, wówczas warto przeprowadzić dla pracowników szkolenie / spotkanie albo poinformować ich o zmianach np. e-mailowo. W takim wypadku dobrze jest otworzyć się na dialog z pracownikami, wysłuchać uwag i pomysłów.

 

W opracowaniu i wdrożeniu nowej kultury organizacyjnej w danej firmie może pomóc także zewnętrzna firma bądź coach zawodowy / doradca HR. Sprawdź także, czym jest employee experience i jaki ma wpływ na kształtowanie kultury organizacyjnej firmy.

 

Kultura organizacyjna firmy – przykłady

 

Każda firma może wypracować własny system wartości, kluczowe cele i wizje. Wiele zależy od właścicieli, branży, wytwarzanych produktów lub usług. Najprostszym i najbardziej widocznym przykładem stosowania kultury organizacyjnej jest na przykład wprowadzenie dress codu np. jednolitych uniformów spójnych z logiem firmy. Kultura organizacyjna widoczna jest również poprzez firmowe rytuały (świętowanie ważnych wydarzeń itp.) i systemy motywacyjne.

 

Zbiór norm i wartości prezentowanych nowo zatrudnionym to także jeden z przejawów zorganizowanej i jednolitej kultury organizacyjnej. W niektórych przedsiębiorstwach może to być koleżeńskość, innowacyjność, kreatywność, innym korporacjom zależeć będzie na indywidualnym rozwoju lub samodyscyplinie.

 

Kultura organizacyjna a zaangażowana kultura organizacyjna firmy

 

Zaangażowana kultura organizacyjna to prosta droga do sukcesu firmy. Jasny system norm i wartości pozwala budować poczucie przynależności, wzmacniając identyfikację pracowników z daną organizacją. Ta z kolei przekłada się na większy poziom zaangażowania pracowników, a więc wyższą jakość pracy i chęć wymiany pomysłów czy doświadczeń. Żeby osiągnąć w swoim przedsiębiorstwie zaangażowaną kulturę organizacyjną, warto włączyć pracowników do tworzenia zwyczajów, rytuałów i systemów wartości firmy.

 

 

Można postawić również na selekcję kandydatów do pracy np. za pomocą technologii Direct Match. Jest to narzędzie oparte na sztucznej inteligencji, które pomaga przyciągnąć najbardziej pasujących do firmy kandydatów.

 

Kultura organizacyjna w rekrutacji

 

Ważnym elementem budowania zaangażowanej kultury organizacyjnej jest stworzenie sprawnego systemu zatrudniania pracowników, którzy jak najbardziej pasują do danej organizacji. W czasie naboru pracowników warto brać pod uwagę nie tylko kompetencje twarde i umiejętności specjalistyczne, ale także to, czy dany kandydat będzie stanowił integralną część zespołu, utożsami się z wartościami firmy i jej kulturą organizacyjną. Jest wiele sposobów na przetestowanie kandydatów do pracy pod tym względem (testy psychologiczne, testy behawioralne, sprawnie przeprowadzona rozmowa kwalifikacyjna).

 

Czytaj takżeOnboarding – co to jest, zasady, korzyści

 

Kultura organizacyjna firmy – najczęściej zadawane pytania:

 

  • Kultura organizacyjna – czy jest ważna w firmie?

 

Kultura organizacji jest ważna pod wieloma względami. Pozwala sprecyzować system zarządzania w firmie, a jednocześnie uwidocznić jej wartości dla otoczenia.

 

  • Kultura organizacyjna firmy – zalety

 

Kultura organizacyjna porządkuje sposób funkcjonowania i metody komunikacji w przedsiębiorstwie. Może przyczynić się do zwiększenia lojalności pracowników. To także szansa, aby wyróżnić się na tle konkurencji (budowanie przewagi konkurencyjnej) i osiągnąć sukces, za którym idą większe zyski.

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Gospodyni Domowa / Pomoc Domowa

    Praca.pl   Radzyń Podlaski   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę / zlecenie / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Opis stanowiska Przygotowywanie codziennych posiłków i dbanie o ich odpowiednią jakość. Utrzymywanie porządku w pomieszczeniach mieszkalnych. Robienie zakupów i monitorowanie domowych zapasów. Pranie, prasowanie i troska o tekstylia oraz odzież. Organizowanie przestrzeni i dbanie o...
  • GRUPA KDM Sp. z o.o.
    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat
    1 godz.
    Miejsce pracy: województwo małopolskie, mazowieckie, wielkopolskie, śląskie, pomorskie, warmińsko -mazurskie Twój zakres obowiązków Koordynacja oraz nadzór robót w zakresie instalacji elektrycznych; Organizacja i kontrola pracy podległych podwykonawców; Określanie bieżącego...
  • Dyspozytorka / Dyspozytor

    Duna Real Estate Sp. z o.o.   Będzin    praca stacjonarna
    specjalista mid / junior / senior  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    ZAKRES OBOWIĄZKÓW: Stały nadzór nad ruchem osób wchodzących i wychodzących oraz pojazdów wjeżdżających i wyjeżdżających z terenu firmy; Obsługa systemu wejść/wyjść dla pracowników firmy; Udzielanie informacji odnośnie rozmieszczenia poszczególnych pomieszczeń, godzin pracy,...
  • Pracownik / Pracownica Magazynu z uprawnieniami UDT

    MOBI Sp. z o.o.   Wrocław    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Oczekiwania: Posiadanie prawa jazdy kategorii B. Uprawnienia do obsługi wózka widłowego oraz doświadczenie w pracy na nim. Dyspozycyjność do pracy. Pracowitość i zaangażowanie w wykonywanie obowiązków. Wysoka odpowiedzialność.
  • Pielęgniarz / Pielęgniarka

    LUX MED Sp. z o.o.   Poznań, ul. Wichrowa 1A    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa zlecenie / kontrakt B2B  tymczasowa/dodatkowa
    1 godz.
    Nasze oczekiwania wobec Ciebie: wykształcenie min. średnie medyczne - preferowane ukończone studia licencjackie/magisterskie na kierunku pielęgniarstwo; aktualne prawo wykonywania zawodu; ukończony kurs specjalistyczny z zakresu szczepień ochronnych; orientacja na Pacjenta, empatia, wysoka...
  • BUSINESSFIRST Sp. z o.o.
    specjalista mid / senior  umowa zlecenie / kontrakt B2B  pełny etat   4 000 - 24 998 zł / mies. (w zal. od umowy)  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Jeżeli sprzedaż daje Ci energię, lubisz kontakt z przedsiębiorcami i chcesz realnie wpływać na rozwój firm, znajdziesz u nas idealne środowisko do rozwoju. Wspólnie z ING Bankiem Śląskim wspieramy przedsiębiorców nowoczesnymi rozwiązaniami finansowymi, a naszym partnerom oferujemy...

Najnowsze artykuły

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

– Introwersja to nie lęk i wycofanie czy brak pewności siebie, również nie brak kompetencji – podkreśla psycholog Joanna Marszalska. –  Introwertyk dużo myśli, ale nielicznymi rzeczami się dzieli. To znaczy, że w pracy jest dużym zasobem, jednak często niezauważonym – dodaje psycholog Angelika Szymanek. Specjalistki wyjaśniają, co pomaga, a co przeszkadza w pracy introwertykom.

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Przed nami imprezy firmowe, upominki dla pracowników, ale też składanie sobie nawzajem życzeń na święta i Nowy Rok. I tu pojawia się mały problem: dla wielu osób składanie życzeń szefowi, kolegom czy klientom jest dość stresujące. Co powiedzieć, żeby nie popełnić gafy i szczerze przekazać swoje dobre intencje? Podpowiadamy, jakie życzenia będą właściwe, a jakiego doboru słów lepiej unikać.

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

– Mimo że można spotkać się z mitami o „bezdomniakach" jako zwierzętach gorszych od kupionych, na szczęście postępuje zmiana w sposobie postrzegania zwierząt schroniskowych. Coraz więcej osób dostrzega ich piękne, dobre cechy – mówi Iwona Duda, prezeska Fundacji Sarigato prowadzącej projekt Karmimy Psiaki. Jak zrobić zwierzakom ze schronisk wspaniały prezent na Święta?

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Okresowa ocena pracownika to jedno z głównych narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi. Może być ona przeprowadzona na kilka sposobów. Wyjaśniamy, czym różnią się od siebie typy ocen 90 stopni, 180 stopni, 270 stopni i 360 stopni, jakie najlepiej przyjąć kryteria oceny, a także kto powinien dokonywać ewaluacji pracowników w firmie i kiedy najlepiej to zrobić.

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Gwiazdka zbliża się wielkimi krokami: najwyższy czas, by pomyśleć o urlopach w okilicy świąt i na początku stycznia – tym bardziej, że w tym roku dni wolne od pracy układają się wyjątkowo korzystnie i chętnych do skorzystania z przedłużonego urlopu będzie wielu. Co więcej, w 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie całkowicie wolna od pracy. Jak to zmienia grafik pracy i wynagrodzenie?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Nadchodząca nowelizacja przepisów prawa pracy obejmie bardzo dużą część społeczeństwa. Wkrótce czekają nas między innymi zaostrzone kontrole, nowe zasady na zwolnieniu lekarskim, ale i korzystniejsze przepisy naliczania stażu pracy, pozwalające niektórym na wydłużenie urlopu wypoczynkowego. Sprawdź, czego się spodziewać na rynku pracy 2026 i które zmiany obejmą Ciebie lub Twoją firmę.