Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Polityka personalna - podstawowe informacje

Polityka personalna - podstawowe informacje

 
Polityka personalna - podstawowe informacje

Polityka personalna - co to jest

 

Sukces firmy w dużej mierze zależy od jej pracowników. Dlatego nacisk kładzie się na zatrudnianie wykwalifikowanej kadry. Przeprowadzanie rekrutacji leży w obowiązkach działu HR, którego działania powinni być zgodne z polityką personalną firmy. Co oznacza strategia personalna? Jest to wzorzec, według którego podejmowane są decyzje kadrowe w przedsiębiorstwie. Zarządzanie zasobami ludzkimi powinno być określone jako długofalowy proces mający na celu wspomóc pracę wszystkich działów.

 

Polityka personalna - czemu służy

 

Pracownicy są najważniejszym elementem każdej firmy, dlatego ich dobór powinien być przemyślany. Nieefektywne wykorzystanie kapitału ludzkiego może się odbić na zyskach firmy. Proces rekrutacji bywa dość kosztowny. Aby zwróciły się zainwestowane pieniądze, trzeba zatrudnić odpowiednią osobę, która zasili szeregi firmy na dłuższy okres. Dlatego na początku warto zastanowić się, jakie cechy i kompetencje powinien posiadać przyszły podwładny. Dzięki temu firma zatrudni najlepszego kandydata. Polityka personalna dotyczy także osób, które już od wielu lat pracują w danym zakładzie. Awanse oraz przeniesienia do innych działów powinny być dokonywane w sposób przemyślany. Strategie kadrowe służą zapewnieniu przedsiębiorstwu ciągłości wykonywanych zadań.

 

Jak opracować politykę personalną firmy

 

Strategia personalna powinna opierać się na kilku podstawowych elementach. Przede wszystkim należy zaplanować, ilu pracowników będzie potrzebować zakład. Warto się także zastanowić, jak ma wyglądać proces rekrutacji. Obecnie można korzystać z usług specjalnych firm, które na zlecenie przeprowadzają selekcje kandydatów. Wielu pracodawców decyduje się na zamieszczenie oferty na takich portalach jak praca.pl.

 

Warto podkreślić, że polityka personalna nie kończy się na zatrudnieniu ludzi. Dział HR ma za zadanie wdrażanie nowych osób, przygotowywanie szkoleń, motywowanie kadry. Specjaliści personalni mogą także przygotować specjalne ankiety badające stopień satysfakcji zatrudnionych osób. Dbanie o zadowolenie podwładnych wpisuje się w dobrze opracowaną strategię personalną. Słabe wskaźniki finansowe przedsiębiorstwa mogą wynikać właśnie z niewłaściwego funkcjonowania polityki kadrowej.

 

Rekrutacja nie zawsze musi oznaczać poszukiwanie nowych osób. Często firmy decydują się na zmiany personalne wewnątrz swojej struktury. Każda rekrutacja, zarówno zewnętrzna, jak i wewnętrzna, musi być procesem przemyślanym. Pozwoli ona na efektywne zarządzanie kapitałem ludzkim. Dzięki temu przełożony będzie miał także świadomość, któremu pracownikowi zlecić nowe zadania bądź kogo przesunąć do innego zespołu.

 

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?