Wybrana kategoria

Ciekawe zawody w automotive

2019-09-19

Menedżer ds. floty

 

Za główne zadanie osoby odpowiedzialnej za zarządzanie pojazdami służbowymi w firmie uznać należy monitorowanie kosztów utrzymania foty, obniżanie tych kosztów oraz zapewnianie maksymalnie dużej dostępności do środków trwałych (pojazdów) dla ich użytkowników.

Codzienne zadania na tym stanowisku to:
• planowanie i realizowanie zakupu i sprzedaży aut do floty firmy;

• prowadzenie ewidencji pojazdów;

 

• zarządzanie flotą (monitoring GPS, zużycia paliwa, wypadkowości i awaryjności);

• obsługa użytkowników (serwisowanie, monitorowanie stylu jazdy);

• negocjowanie stawek ubezpieczeń OC oraz monitoring kosztów ubezpieczenia;

• szkolenia pracowników w zakresie bezpiecznej i oszczędnej jazdy.

W zależności od wielkości firmy, menedżer ma pod swoją opieką od kilkunastu do kilkudziesięciu aut, jest to zatem ogromne i bardzo odpowiedzialne zadanie.

 

Jak zacząć?

 

Aby rozpocząć pracę w tym obszarze, najlepiej zacząć od stanowiska asystenckiego w dużej korporacji. Uczy ono nie tylko zorganizowania i podstaw zarządzania fotą, ale również daje obraz tego, jak wygląda ta praca przy bardzo dużym potencjale środków trwałych (czyli firmowych pojazdów).

 

Ile zarabia menedżer ds. floty?

 

Mediana na tym stanowisku wynosi 3900 zł brutto. Osoby z niewielkim doświadczeniem (junior specialist) mogą liczyć na około 2500-3000 zł brutto, ale pensje doświadczonego menedżera w dużych korporacjach sięgają nawet kwoty 5-6 tys. zł brutto.

 

Inżynier pojazdów elektrycznych i hybrydowych

 

Napędy hybrydowe i elektryczne należą do rozwiązań technologicznych przyszłości, przy których już pracują największe koncerny z branży motoryzacyjnej. Ilość potrzebnych specjalistów z tego zakresu będzie rosła, gdyż wzrasta zapotrzebowanie na technologie pozwalające zmniejszyć wykorzystywanie silników spalinowych. Główne zadania inżyniera to projektowanie i budowanie rozwiązań, które następnie można wykorzystać w nowych generacjach napędów.

 

W Polsce tylko kilka firm prowadzi badania w tym zakresie (ale za to Solaris był pierwszą europejską firmą, która wyprodukowała autobus z hybrydowym napędem, a hybrydowa lokomotywa bydgoskiej firmy Pesa zdobywa uznanie na całym świecie). Duże możliwości daje też Automotive Silesia Region. Polscy ²achowcy poszukiwani są również za granicą.

 

Jak zacząć?

 

Aby rozpocząć pracę w tym obszarze, trzeba przede wszystkim odpowiedzialnie wybrać kierunek studiów i już w czasie edukacji udzielać się w kołach naukowych oraz szukać programów współpracy między biznesem a uczelniami (taki program ma np. Delphi na Politechnice Krakowskiej).

 

Ile zarabiają inżynierowie napędów hybrydowych?

 

W zależności od doświadczenia liczyć mogąna wynagrodzenie od 2 500 brutto na początku, do około 8 tys. brutto na samodzielnym stanowisku i ponad 10 tys. na stanowisku kierowniczym. Za granicami kraju inżynier zarobi około 60 tys. euro rocznie.

 

Inżynier pojazdów elektrycznych i hybrydowych

 

Napędy hybrydowe i elektryczne należą do rozwiązań technologicznych przyszłości, przy których już pracują największe koncerny z branży motoryzacyjnej. Ilość potrzebnych specjalistów z tego zakresu będzie rosła, gdyż wzrasta zapotrzebowanie na technologie pozwalające zmniejszyć wykorzystywanie silników spalinowych. Główne zadania inżyniera to projektowanie i budowanie rozwiązań, które następnie można wykorzystać w nowych generacjach napędów.

 

W Polsce tylko kilka firm prowadzi badania w tym zakresie (ale za to Solaris był pierwszą europejską firmą, która wyprodukowała autobus z hybrydowym napędem, a hybrydowa lokomotywa bydgoskiej firmy Pesa zdobywa uznanie na całym świecie). Duże możliwości daje też Automotive Silesia Region. Polscy ²achowcy poszukiwani są również za granicą.

 

Jak zacząć?

 

Aby rozpocząć pracę w tym obszarze, trzeba przede wszystkim odpowiedzialnie wybrać kierunek studiów i już w czasie edukacji udzielać się w kołach naukowych oraz szukać programów współpracy między biznesem a uczelniami (taki program ma np. Delphi na Politechnice Krakowskiej).

 

Ile zarabiają inżynierowie napędów hybrydowych?

 

W zależności od doświadczenia liczyć mogą na wynagrodzenie od 2500 brutto na początku, do około 8 tys. brutto na samodzielnym stanowisku i ponad 10 tys. na stanowisku kierowniczym. Za granicami kraju inżynier zarobi około 60 tys. euro rocznie.

 

 

Handlowiec ds. sprzedaży pojazdów

 

Kochasz samochody, ale nie zdecydowałeś się na studia techniczne? To nic! Nadal możesz pracować w motoryzacji. Firmy zajmujące się dystrybucją samochodów stale poszukują handlowców! Osoba sprzedająca samochody musi nie tylko doskonale znać się na własnych markach, ale również mieć rozeznanie w całej branży. Konieczna jest też wiedza mechniczna, która pozwala na przedstawienie zalet i ograniczeń poszczególnych modeli oraz doradzenie klientowi i dopasowanie pojazdu do jego oczekiwań. Po stronie dilera jest też realizowanie jazd próbnych z klientem.

 

Do podstawowych zadań należy poszerzanie bazy klientów dilera, budowanie relacji z klientami oraz obsługa zapytań klientów. Ścieżka kariery zazwyczaj jest dość płaska, ale handlowiec może zdobywać wiedzę w zakresie motoryzacji oraz uczestniczyć w wielu branżowych szkoleniach. Często wymagana jest duża dyspozycyjność z uwagi na konieczność pracy w weekendy oraz spotkania z klientami (np. na jazdę próbną) poza standardowymi godzinami pracy.

 

Jak zacząć?

 

Nie wszyscy dilerzy oczekują doświadczenia w motoryzacji, ale przydatne będzie doświadczenie w sprzedaży realizowane w firmach typu FMCG. Na rozmowie kwalifikacyjnej zostanie też zbadana wiedza kandydata na temat rynku.

 

Ile zarabia handlowiec?

 

Najczęściej wynagrodzenie jest wypadkową podstawy oraz części prowizyjnej uzależnionej od obrotu generowanego przez handlowca. Mediana podstawy to kwota 2500 zł brutto, prowizja to dodatkowo 25-50 proc. podstawy.

Skomentuj