Praca.pl Poradniki Rynek pracy
5 zadań znienawidzonych przez pracowników

5 zadań znienawidzonych przez pracowników

 
5 zadań znienawidzonych przez pracowników

Nawet jeśli realizujesz się w zawodzie, który wybrałeś i sama praca generalnie sprawia Ci przyjemność i satysfakcję – prawdopodobnie jest kilka jej elementów, które chętnie usunąłbyś z planu zajęć. Co najczęściej uprzykrza dzień pracy? Oto lista czynności, które naszym zdaniem należą do najbardziej znienawidzonych przez pracowników. Czy naprawdę nie można ich uniknąć? 

 

Spis treści

Raporty

 

Pracodawca chce wiedzieć, co w ciągu dnia robisz i na jakim etapie realizacji projektu się znajdujesz. To zrozumiałe. Raporty pomagają być na bieżąco z pracą zespołu, pozwalają na wysnucie wniosków co do dalszej pracy czy zmiany strategii. Jednak czy rzeczywiście musisz każdego dnia przygotowywać raport wewnętrzny, a do tego sprawozdanie dla szefa X, skrót dla zespołu Y i jeszcze zestawienie miesięczne? W większości powielasz te same informacje, zmienia się tylko konfiguracja podawanych danych.

 

Z raportów trudno byłoby zrezygnować – w końcu reszta zespołu i przełożeni muszą wiedzieć, czym się zajmujesz. Pamiętaj jednak, że bolączkę związaną z przygotowywaniem zestawień mogą złagodzić dobre programy do zarządzania projektami. Na rynku jest już ich naprawdę sporo. Przygotowywanie tabelek w arkuszu kalkulacyjnym powoli staje się przeżytkiem – warto wypróbować możliwości nowoczesnego oprogramowania i zautomatyzować proces tworzenia raportów. 

 

Zostawanie po godzinach

 

Co prawda za nadgodziny należy się dodatkowe wynagrodzenie lub wolne, jednak większość z nas i tak ich nie lubi. Zostawanie po godzinach w pracy zaburza równowagę między życiem prywatnym i zawodowym. A kiedy masz mniej czasu dla siebie, stajesz się przemęczony, sfrustrowany, niewyspany – co odbija się na kondycji fizycznej i psychicznej. Dlatego Kodeks pracy ściśle określa zasady, na jakich pracodawca może zaproponować podwładnemu pracę po godzinach. Pamiętaj, że pozostawanie dłużej niż wynika to z dziennego rozkładu dnia jest dopuszczalne jedynie w przypadku szczególnej potrzeby pracodawcy. Nie może więc być regułą!

 

Niezapowiedziane spotkania

 

Masz zaplanowany cały dzień pracy i już się cieszysz, że wreszcie uda Ci się wszystko dopiąć na czas… a szef mówi Ci, byś przerwał to, co robisz, i wziął udział w spotkaniu online lub w biurze. Sfrustrowany starasz się śledzić dyskusję, ale jeśli bezpośrednio nie dotyczy ona Twoich zadań, możesz mieć poczucie, że tracisz czas, trudno Ci się skoncentrować. Spotkania należą do najbardziej stresujących elementów codziennej pracy. Niektóre są niezbędne, innych dałoby się uniknąć. Jeśli są naprawdę konieczne, warto zaproponować przełożonemu, by w miarę możliwości odbywały się przynajmniej zawsze o ustalonej porze i w ustalonym dniu. Dzięki temu spotkania nie zaburzą rozkładu zajęć i wszyscy będą mogli się do nich przygotować.

 

Przejmowanie obowiązków

 

Przytłacza Cię nadmiar obowiązków w pracy, a manager właśnie oświadczył, że kolega zrezygnował i błyskawicznie musisz przejąć również jego zadania, przynajmniej do czasu znalezienia zastępstwa. Takie sytuacje zdarzają się w każdej firmie i są normalne, co jednak stanowi niewielkie pocieszenie dla osoby, która nagle musi pracować znacznie bardziej intensywnie niż dotychczas, w mgnieniu oka nauczyć się nowych rzeczy. Pamiętaj, że pracodawca jest zobowiązany przez Kodeks pracy do sprawiedliwego podziału obowiązków między pracownikami. Jeśli czujesz się wykorzystywany lub dyskryminowany z jakiegoś powodu – poinformuj o tym przełożonego, a w bardziej skrajnych przypadkach – możesz zgłosić nieprawidłowości do PIP. Nie zapomnij też, że wzrost liczby obowiązków i zwiększenie się odpowiedzialności to poważny argument, by podwyższyć także Twoje wynagrodzenie. Zawsze warto zapytać o podwyżkę!

 

Nagła zmiana strategii działania

 

Twój zespół działa jak rozpędzona lokomotywa, która mknie prosto do wyznaczonego celu… aż nagle szef stwierdził, że jednak macie wszystko zostawić – zespół zmieni strategię działania. Decyzja o porzuceniu dotychczasowej pracy może być bardzo frustrująca. W końcu włożyłeś sporo wysiłku, by pchnąć prace do przodu, rozwiązałeś po drodze mnóstwo problemów. Teraz wydaje się, że to wszystko na marne. Masz prawo czuć się zawiedziony. 

 

Z drugiej jednak strony, realizując różnego rodzaju zadania nieustannie czegoś się uczysz. Pamiętaj też, że często lepiej jest zawrócić na czas niż z uporem tkwić w projekcie skazanym na porażkę. 

 

Czy wiesz, czym różnią się dobry i zły stres w pracy? Sprawdź, dlaczego czasami deadline'y działają motywująco i jak sobie radzić w trudnych sytuacjach.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Zastępca Dyrektora Liceum

    TEB Edukacja   Poznań    praca stacjonarna
    dyrektor  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Twój zakres obowiązków: przygotowanie, prowadzenie, kontrola dokumentacji przebiegu nauczania zgodnie z przepisami prawa oświatowego, sprawowanie nadzoru nad prawidłowym realizowaniem procesu kształcenia ze szczególnym uwzględnieniem podstawy programowej i standardów egzaminów...
  • Specjalista ds. handlowych – Dywizja Serwisu

    Rockfin S.A.   Małkowo    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    3 godz.
    Na tym stanowisku będziesz odpowiadać za: Analizę rynku i wsparcie strategii sprzedaży usług serwisowych, Pozyskiwanie zapytań, wykonywanie arkuszy cenowych oraz przygotowanie ofert handlowych, Udział w rozmowach i negocjacjach handlowych – także w jęz.angielskim, Budowanie i utrzymywanie...
  • Bank Pocztowy S.A.
    menedżer  umowa o pracę  pełny etat
    4 godz.
    Twój zakres obowiązków pozyskiwanie Klientów rozliczeniowych i kredytowych z segmentu Mieszkalnictwa (Wspólnoty i Spółdzielnie Mieszkaniowe) zarządzanie relacjami biznesowymi z dotychczasowymi i potencjalnymi Klientami oraz partnerami biznesowymi; zapewnienie najwyższej jakości doradztwa i...
  • Spawacz / Monter

    pracownik fizyczny  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    5 godz.
    ZADANIA: Spawanie konstrukcji stalowych Montaż konstrukcji stalowych Wykonywanie prac pomocniczych związanych ze spawaniem i montażem konstrukcji stalowej Wykonywanie prac zgodnie z harmonogramem robót i dokumentacją techniczną Przestrzeganie technologii spawania i montażu zgodnie z...
  • Kierownik wytwórni konstrukcji stalowych

    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    5 godz.
    ZADANIA: Zarządzanie procesem produkcyjnym wytwórni konstrukcji stalowych – od planowania po realizację Nadzór nad zespołem pracowników, w tym organizacja pracy, delegowanie zadań i motywowanie zespołu Opracowywanie harmonogramów produkcji i dbałość o ich terminową realizację...
  • Opiekun / Opiekunka Klienta Kluczowego

    Benefit Systems S.A.   Warszawa, Wola, niedaleko stacji metra Rondo Daszyńskiego    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    6 godz.
    Sprawdź swój codzienny plan treningowy Ścisła współpraca z Opiekunem Biznesowym na przypisanym portfelu Klientów kluczowych oraz koordynacja działań z innymi działami firmy w celu sprawnej realizacji zgłoszeń klientów, Budowanie i utrzymywanie trwałych relacji z Klientami, zapewniając...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?