Bilbordy, plakaty, ulotki, reklamy między programami w telewizji – wszystkie te metody są już dobrze znane konsumentom od wielu lat. Trudno jest ich czymś zaskoczyć i przyciągnąć uwagę do danego produktu. Taki efekt może przynieść advergaming. Czym jest i czym się charakteryzuje?
Advergaming – definicja
Gry komputerowe są dziś jedną z bardziej popularnych rozrywek wśród młodzieży, mają też swoich odbiorców wśród starszego pokolenia. Przyjmują różne formy, od rozgrywek taktycznych, historycznych, po tzw. strzelanki. Gromadzą wielkie społeczności na całym świecie. Nie ma tu bariery w podtrzymywaniu kontaktu – czaty online pozwalają łączyć się w drużyny mieszkańcom najróżniejszych krajów. Produkowane są gry na telefon, na komputery stacjonarne czy specjalne konsole.
Właściciele marek mając świadomość, jak wielki potencjał ma dobrze zorganizowana rozgrywka, postanowili wykorzystać ją w celach marketingowych. Advergaming to połączenie dwóch angielskich słów: advertising oraz gaming. Pierwsze oznacza reklamy, a drugie granie w gry.
Założenia advergamingu
Promocja firmy w internecie za pomocą metody advergamingu odbywa się na kilka sposobów.
Pierwszym są proste gry, wykonane na zlecenie konkretnego producenta, gdzie jego produkt, lub sama marka jest jednym z głównych elementów scenariusza. Dostęp do takich gier jest zazwyczaj darmowy. Inną metodą połączenia tej rozrywki i reklam są linki, banery reklamowe, pojawiające się podczas przechodzenia przez kolejne etapy rozgrywek. Poprzez kliknięcie użytkownik zostaje przekierowany na stronę konkretnej oferty.
W jaki sposób taki rodzaj reklamy może być skuteczny? Przede wszystkim angażuje użytkowników. Gra nie jest obrazem, który mijamy na ulicy i po kilku sekundach o nim zapominamy. Zainstalowana na urządzenia mobilne może być np. sposobem na spędzenie podróży z pracy do domu, przeczekanie kolejki itd.
Przekaz reklamowy zostaje dostarczony użytkownikowi w sposób dla niego komfortowy, nienachalny. Dzięki temu w przyszłości producent będzie pozytywnie kojarzony przez konsumenta.
Marketing gier – przykłady
Przykładem promocji firmy za pomocą advergamingu jest np. popularna gra o budowaniu imitacji realnego życia. W jednej z wersji do wyposażenia mieszkania czy posiadłości można wykorzystać meble od popularnego producenta. Inni właściciele marek zdecydowaliPokój do pracy w domu (40): styl skandynawski (14,800) się na prezentację swoich produktów w popularnych grach. Sportowcy podczas rozgrywek wykorzystują akcesoria będące realnymi produktami – ubrania, bidony, napoje itd.
Oprócz tego popularne marki tworzą najprostsze gry – puzzle, pamięciowe, wyścigowe itp. Bohaterami są tam np. postaci z reklam telewizyjnych czy z opakowań produktów.
Wśród różnych rodzajów marketingu (marketing w mediach społecznościowych, marketing bezpośredni, SMS, zapachowy) ten wyróżnia się swoją rozrywkową formą, angażującą użytkownika i budującą całą społeczność związaną z marką.