Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Ambient marketing i marketing wirusowy – definicja, zastosowanie, efekty

Ambient marketing i marketing wirusowy – definicja, zastosowanie, efekty

 
Ambient marketing i marketing wirusowy – definicja, zastosowanie, efekty

Słowo ambient oznacza otoczenie i bardzo często pojawia się w kontekście gatunków muzyki eksperymentalnej. Termin ten zagościł także w słownikach marketingowców –  ambient marketing to stosunkowo nowy nurt, który pozwala firmie na zwiększenie rozpoznawalności marki i wyróżnienie się spośród setek konkurentów dzięki niestandardowej, nieoczywistej reklamie.

 

Spis treści

Ambient marketing, czyli oryginalna reklama

 

Jest nowatorska, szokująca, bawi, zadziwia i intryguje. Nietypowe pomysły na reklamę umieszczaną w różnych elementach otoczenia sprawiają, że odbiorca nie przechodzi obok niej obojętnie. Wręcz przeciwnie – przekaz jest oryginalny i wzbudza silne emocje, staje się tematem rozmów. Do klientów trafia komunikat – obraz, wideo, ale też nietypowy mural na całej ścianie dużego budynku, graffiti na pociągach, czy rzeźby lub inne elementy w przestrzeni miejskiej – im bardziej zaskakujący, tym lepiej. Jakie to daje efekty? Informacja rozprzestrzenia się w internecie, a wokół firmy tworzy się szum medialny.

 

Marka, która stoi za kampanią, nie zawsze jest ujawniana na początku. Nie od razu wiadomo też, że odbiorca ma do czynienia z reklamą. Musi wykonać dodatkowe działania, by dowiedzieć się, czego doświadczył. Taka reklama to pretekst do interakcji z marką, np. odwiedzenia jej strony internetowej, rozmowy z innymi odbiorcami itp.

 

Jak działa marketing wirusowy?


Nietypowe kampanie reklamowe, zaliczane do ambient marketingu, można podzielić na kilka grup: marketing szeptany, partyzancki, zapachowy oraz tzw. viral marketing. To, inaczej mówiąc, marketing wirusowy, w internecie cieszący się coraz większą popularnością. Bazuje on na tym, że zabawne reklamy, ciekawy storytelling, chwytliwe hasła trafiają do coraz szerszej grupy odbiorców poprzez udostępnianie linków na Facebooku lub innych portalach społecznościowych. Ludzie dzielą się tym, co uważają za ciekawe, a reklama rozprzestrzenia się już poza kontrolą marketingowców, którzy zainicjowali akcję.

 

Przykłady marketingu wirusowego – popularne reklamy

 

Jeśli chodzi o marketing wirusowy, przykłady kampanii łączy fakt, że wzbudzają pozytywne emocje, a ponieważ przekaz reklamowy nie jest nachalny, internauci chętnie przesyłają sobie linki. Poniżej kilka przykładów.

  • Promocja nowego modelu smartfona dzięki selfie, na którym znaleźli się m.in. Bradley Cooper, Brad Pitt, Julia Roberts, Jennifer Lawrence i Meryl Streep, wykonanego przez Ellen DeGeneres podczas gali Oscarów. Zdjęcie wrzucone na Twittera obiegło cały świat.
  • Promocja platformy sprzedażowej – oryginalna reklama w formie serii krótkich, zabawnych filmików.
  • Memy związane z daną marką, wysyłane w celach rozrywkowych mimo wszystko przekazują komunikat reklamowy, czy filmiki, w których nawiązuje się do aktualnych wydarzeń, popularnych seriali itp.

 

 

Pozytywne i negatywne skutki nietypowej reklamy


Nietypowe popularne reklamy przede wszystkim pozwalają się wyróżnić i zostać zapamiętanym. Budują wizerunek marki, potęgują pozytywne skojarzenia i wywołują wrażenie, że firma jest innowacyjna, nastawiona na relacje z klientami bardziej niż na zysk i zwiększenie sprzedaży.

W przypadku ambient marketingu trudno do końca zaplanować, jaki będzie efekt reklamy. Odwoływanie się do emocji klientów wymaga rozwagi, zwłaszcza, ze w dobie internetu o czarny PR nietrudno. Negatywne skutki reklamy wirusowej odczuła kilka lat temu jedna z marek odzieżowych. Wypuściła materiał, w którym Amerykanka szuka kontaktu z poznanym na koncercie chłopakiem z Polski. Internauci zaangażowali się w pomoc dziewczynie, udostępniając jej apel. O akcji szybko zrobiło się głośno w mediach społecznościowych, a gdy okazało się, że to jedynie reklama, pomysłodawców kampanii zalała fala krytyki.

 

Czytaj takżeWork life-integration: cyfrowy nomada czy okupant biur – kim jesteś? Raport Praca.pl i Experience Institute

 

Ambient marketing i marketing wirusowy – najczęściej zadawane pytania:

 

  • Co to jest ambient marketing?

 

Ambient marketing to oryginalny sposób prowadzenia promocji, w której przekaz reklamowy pojawia się w otoczeniu (wirutalnym, przesterzeni miejskiej) w różnych, zaskakujących miejscach i w różnych kontekstach. Jednym z ważnych elementów ambient marketingu jest tajemniczość i nie ujawnianie kluczowych elementów na temat produktu czy usługi od początku. Odbiorca stopniowo odkrywa, czego dotyczy reklama, jest zaintrygowany i zaczyna zwracać baczniejszą uwagę na przekaz. 

 

  • Co to jest marketing wirusowy?

 

Marketing wirusowy, inaczej marketing viralowy, viral marketing, to typ marketingu bazujący na tym, że użytkownicy sieci sami udostępniają w mediach społecznościowych linki do treści marketingowych lub same treści (np. obrazki, memy, filmiki, reels). Jest to możliwe, kiedy przekaz reklamowy dobrze trafia w preferencje i zainteresowania grupy docelowej, np. jest zabawny, nostalgiczny, pouczający, zwraca uwagę na jakieś znane tej grupie zjawisko, wspólne doświadczenie czy charakterystyczne dla niej upodobania.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Bank Pocztowy S.A.
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online
    12 godz.
    Twój zakres obowiązków diagnozowanie potrzeb i oczekiwań Klientów, nawiązywanie i utrzymywanie relacji z Klientami, realizacja celów sprzedażowych, kształtowanie pozytywnego wizerunku Banku poprzez wysoką jakość obsługi, operacyjna obsługa Klientów detalicznych, małych i średnich firm.
  • Bank Pocztowy S.A.
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online
    12 godz.
    Twój zakres obowiązków diagnozowanie potrzeb i oczekiwań Klientów, nawiązywanie i utrzymywanie relacji z Klientami, realizacja celów sprzedażowych, kształtowanie pozytywnego wizerunku Banku poprzez wysoką jakość obsługi, operacyjna obsługa Klientów detalicznych, małych i średnich firm.
  • Bank Pocztowy S.A.
    specjalista mid / senior / ekspert  umowa o pracę  pełny etat
    12 godz.
    Twój zakres obowiązków Diagnozowanie potrzeb i oczekiwań Klientów; Aktywne pozyskiwanie Klientów i utrzymywanie z nimi pozytywnych relacji; Realizacja celów sprzedażowych; Kształtowanie pozytywnego wizerunku Banku poprzez wysoką jakość obsługi; Operacyjna obsługa Klientów...
  • PORR S.A.
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    15 godz.
    Twoje zadania: Obsługa rozkładarki do mas bitumicznych. Prace przy wykonywaniu robót drogowych (nawierzchnie bitumiczne). Dbanie o powierzony sprzęt. Inne prace zlecone przez przełożonego.
  • Koordynator ds. Teletechniki

    PORR S.A.   Warszawa, Ursynów    praca mobilna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    16 godz.
    Zadania: Sprawowanie nadzoru technicznego nad projektami w obszarze automatyki i dbanie o zgodność z założeniami i harmonogramem. Koordynacja prac międzybranżowych (elektryka, teletechnika, automatyka, technologia). Współpraca z zespołami realizacyjnymi, projektantami oraz dostawcami w...
  • Budimex SA
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    17 godz.
    Twoje przyszłe zadania: ‎organizacja pracy zespołu podwykonawców oraz sił własnych we współpracy z ‎kierownikiem robót w branży drogowej,‎ przygotowywanie dokumentacji do odbiorów częściowych, końcowych, weryfikacja dokumentacji projektowej i jej dystrybucja, współpraca z...

Najnowsze artykuły

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

– Mimo że można spotkać się z mitami o „bezdomniakach" jako zwierzętach gorszych od kupionych, na szczęście postępuje zmiana w sposobie postrzegania zwierząt schroniskowych. Coraz więcej osób dostrzega ich piękne, dobre cechy – mówi Iwona Duda, prezeska Fundacji Sarigato prowadzącej projekt Karmimy Psiaki. Jak zrobić zwierzakom ze schronisk wspaniały prezent na Święta?

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Okresowa ocena pracownika to jedno z głównych narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi. Może być ona przeprowadzona na kilka sposobów. Wyjaśniamy, czym różnią się od siebie typy ocen 90 stopni, 180 stopni, 270 stopni i 360 stopni, jakie najlepiej przyjąć kryteria oceny, a także kto powinien dokonywać ewaluacji pracowników w firmie i kiedy najlepiej to zrobić.

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Gwiazdka zbliża się wielkimi krokami: najwyższy czas, by pomyśleć o urlopach w okilicy świąt i na początku stycznia – tym bardziej, że w tym roku dni wolne od pracy układają się wyjątkowo korzystnie i chętnych do skorzystania z przedłużonego urlopu będzie wielu. Co więcej, w 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie całkowicie wolna od pracy. Jak to zmienia grafik pracy i wynagrodzenie?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Nadchodząca nowelizacja przepisów prawa pracy obejmie bardzo dużą część społeczeństwa. Wkrótce czekają nas między innymi zaostrzone kontrole, nowe zasady na zwolnieniu lekarskim, ale i korzystniejsze przepisy naliczania stażu pracy, pozwalające niektórym na wydłużenie urlopu wypoczynkowego. Sprawdź, czego się spodziewać na rynku pracy 2026 i które zmiany obejmą Ciebie lub Twoją firmę.

Chroniczne zmęczenie – objawy, jak sobie radzić?

Chroniczne zmęczenie – objawy, jak sobie radzić?

Kilkudniowy urlop nie pozwolił Ci wypocząć? Nie pamiętasz, kiedy ostatnio czułeś się wyspany i nawet proste czynności wysysają z Ciebie całą energię? To może nie być zwykłe zmęczenie, ale poważniejsza dolegliwość. Wyjaśniamy, jakie są symptomy syndromu chronicznego zmęczenia, kiedy warto zwrócić się do specjalisty oraz co może pomóc złagodzić objawy CFS.

Podanie o pracę – opiekunka osób starszych

Podanie o pracę – opiekunka osób starszych

Zapotrzebowanie na usługi opiekuńcze jest bardzo duże, dlatego kandydaci zwykle nie mają problemów ze znalezieniem posady. Jendak jeśli chcesz zatrudnić się w konkretnej placówce, a ta aktualnie nie prowadzi naboru – wykonaj pierwszy krok i złóż w niej podanie o pracę. Jak stworzyć dokument, który podkreśli Twoje umiejętności i cechy charakteru cenne w tego rodzaju pracy?