Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Etyczny marketing – czym jest? Czy w ogóle istnieje?

Etyczny marketing – czym jest? Czy w ogóle istnieje?

 
Etyczny marketing – czym jest? Czy w ogóle istnieje?

Marketingiem określamy wszelkiego rodzaju czynności wspierające sprzedaż towarów i usług, polegające na oddziaływaniu na nabywcę. Zazwyczaj kojarzymy go z reklamą, ale to również dbanie o markę i wizerunek, badanie rynku i potrzeb klientów, prowadzenie polityki cenowej, wybór kanałów dystrybucji i wiele innych elementów. W mediach słyszymy czasem o nieczystych zagrywkach marketingowców, manipulacji w reklamie, agresywnych praktykach handlowych, które są przecież zakazane prawnie. Dlaczego etyka w marketingu odgrywa tak dużą rolę? Co można zyskać, grając fair?

 

Etyczny marketing – definicja

 

Etyczny marketing to działania z poszanowaniem norm prawa, wartości społecznych i etycznych. Punkt wyjścia stanowi tu niedążenie do sprzedaży za wszelką cenę, aby osiągnąć zysk, ale zaspokojenie potrzeb konsumenta, co przekłada się na jego lojalność wobec firmy. W etycznym marketingu ważne są również uczciwe relacje z partnerami biznesowymi przedsiębiorstwa oraz pracownikami.

 

Etyczny marketing – zasady

 

Etyka w marketingu i reklamie odgrywa dziś niezmiernie istotną rolę. Współcześnie sam fakt sprzedaży nie jest już celem samym w sobie, a jednym z etapów. Firmy koncentrują się na budowaniu długoterminowych relacji z klientami, zaspokajaniu ich aktualnych potrzeb i przewidywaniu przyszłych oczekiwań. Dobrze prowadzony marketing nie manipuluje klientem, aby osiągnąć jak największy zysk ze sprzedaży, ale polega na szukaniu sposobu na to, by klient wyrobił sobie opinię, że firma świetnie odpowiada na jego potrzeby, co przekłada się na sukces ekonomiczny przedsiębiorstwa w długiej perspektywie.

 

Kontrowersyjna reklama zawierająca manipulację, nieprawdziwe dane, choćby przyniosła jednorazowo wyższą sprzedaż, z pewnością odbije się na wizerunku firmy, przyczyni się do utraty zaufania klientów. Nad etyką w komunikatach reklamowych czuwa m.in. Rady Reklamy i Komisji Etyki Reklamy, która opracowała Kodeks Etyki Reklamy. Instytucja kładzie nacisk na przeciwdziałanie wszelkiej dyskryminacji w reklamach, zachęcaniu do przemocy czy nadużywaniu zaufania odbiorców, wykorzystywaniu ich niewiedzy. Etyka jest szczególnie ważna w marketingu emocjonalnym, gdzie komunikaty odwołują się do uczuć konsumentów.

 

Stosująca marketing etyczny firma pokazuje, że ceni pozytywne wartości, angażuje się w działalność służącą społeczeństwu, promuje dobre nawyki związane np. z ochroną środowiska, budowaniem relacji międzyludzkich itd.

 

Etyczny marketing – zalety

 

Marketing holistyczny prowadzony etycznie pozwala zbudować silną markę, utrzymać się na konkurencyjnym i bardzo zmiennym rynku. Klienci, ale też pracownicy czy partnerzy, bardzo szybko zauważą nieetyczne, nastawione na zysk działania, a na tym z pewnością ucierpi reputacja firmy.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Rockfin S.A.
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Opis stanowiska: Opracowywanie wymagań technicznych projektów, dobór komponentów, określenie parametrów projektowych dla głównych systemów pomocniczych do turbin gazowych, parowych, generatorów oraz wysokociśnieniowych napędów i systemów sterowania; Dobór rozwiązań technicznych...
  • Inżynier Budowy (budownictwo tunelowe)

    PORR S.A.   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Twoje zadanie Wsparcie w przekazywaniu wiedzy technicznej i metodologii realizacji. Zarządzanie projektami zgodnie z : koncepcją i metodologią realizacji, inżynierią i projektowaniem, zadaniami geodezyjne, tworzeniem instrukcji roboczych dla instalacji i procesów budowlanych. Planowanie i...
  • Kierownik Budowy (budownictwo tunelowe)

    PORR S.A.   Warszawa    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Twoje zadanie Rozpoznawanie i spełnianie wymagań jakościowych określonych w warunkach kontraktu Wsparcie techniczne w przygotowywaniu oferty Udział w wyborze podwykonawców i dostawców oraz w procesach negocjacji cen usług i materiałów Przejmowanie placu budowy i organizacja jej zaplecza...
  • Kierownik Projektu (budownictwo tunelowe)

    PORR S.A.   Warszawa    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Twoje zadanie Kompleksowe zarządzanie projektem zgodnie z warunkami kontraktu Weryfikacja dokumentacji inwestycji pod względem formalnym i technicznym Przygotowanie budżetu realizacyjnego projektu, jego kontrola, monitorowanie zmian i realizacji projektu Nadzór nad procesem kontraktacji...
  • Rockfin S.A.
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    2 godz.
    Twój zakres obowiązków Opracowywanie wymagań technicznych projektów, dobór komponentów, określenie parametrów projektowych dla głównych systemów pomocniczych do turbin gazowych, parowych, generatorów oraz wysokociśnieniowych napędów i systemów sterowania; Dobór rozwiązań...
  • Lider / Liderka Zespołu Konstruktorów Mechaników

    Rockfin S.A.   Gdańsk    praca stacjonarna
    starszy specjalista (senior) / kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    3 godz.
    Twój zakres obowiązków Planowanie pracy oraz kontrola obciążenia w zespole oraz prognozowanie obciążenia w przyszłych projektach; Nadzór merytoryczny nad pracą innych Konstruktorów Mechaników, nadzór prac projektowych, optymalizacja rozwiązań inżynieryjno-konstrukcyjnych; Analiza...

Najnowsze artykuły

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

– Introwersja to nie lęk i wycofanie czy brak pewności siebie, również nie brak kompetencji – podkreśla psycholog Joanna Marszalska. –  Introwertyk dużo myśli, ale nielicznymi rzeczami się dzieli. To znaczy, że w pracy jest dużym zasobem, jednak często niezauważonym – dodaje psycholog Angelika Szymanek. Specjalistki wyjaśniają, co pomaga, a co przeszkadza w pracy introwertykom.

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Przed nami imprezy firmowe, upominki dla pracowników, ale też składanie sobie nawzajem życzeń na święta i Nowy Rok. I tu pojawia się mały problem: dla wielu osób składanie życzeń szefowi, kolegom czy klientom jest dość stresujące. Co powiedzieć, żeby nie popełnić gafy i szczerze przekazać swoje dobre intencje? Podpowiadamy, jakie życzenia będą właściwe, a jakiego doboru słów lepiej unikać.

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

– Mimo że można spotkać się z mitami o „bezdomniakach" jako zwierzętach gorszych od kupionych, na szczęście postępuje zmiana w sposobie postrzegania zwierząt schroniskowych. Coraz więcej osób dostrzega ich piękne, dobre cechy – mówi Iwona Duda, prezeska Fundacji Sarigato prowadzącej projekt Karmimy Psiaki. Jak zrobić zwierzakom ze schronisk wspaniały prezent na Święta?

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Okresowa ocena pracownika to jedno z głównych narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi. Może być ona przeprowadzona na kilka sposobów. Wyjaśniamy, czym różnią się od siebie typy ocen 90 stopni, 180 stopni, 270 stopni i 360 stopni, jakie najlepiej przyjąć kryteria oceny, a także kto powinien dokonywać ewaluacji pracowników w firmie i kiedy najlepiej to zrobić.

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Gwiazdka zbliża się wielkimi krokami: najwyższy czas, by pomyśleć o urlopach w okilicy świąt i na początku stycznia – tym bardziej, że w tym roku dni wolne od pracy układają się wyjątkowo korzystnie i chętnych do skorzystania z przedłużonego urlopu będzie wielu. Co więcej, w 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie całkowicie wolna od pracy. Jak to zmienia grafik pracy i wynagrodzenie?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Nadchodząca nowelizacja przepisów prawa pracy obejmie bardzo dużą część społeczeństwa. Wkrótce czekają nas między innymi zaostrzone kontrole, nowe zasady na zwolnieniu lekarskim, ale i korzystniejsze przepisy naliczania stażu pracy, pozwalające niektórym na wydłużenie urlopu wypoczynkowego. Sprawdź, czego się spodziewać na rynku pracy 2026 i które zmiany obejmą Ciebie lub Twoją firmę.