\Własna herbaciarnia to pomysł na biznes dla pasjonatów aromatycznego naparu, spotkań przy filiżance herbaty i delektowania się jej wyrazistym smakiem. Jak każdy biznes – wymaga jednak także sporego zaangażowania, czasu na dopełnienie formalności, uwagi. O czym zatem trzeba pamiętać, chcąc miłości do herbaty poświęcić się zawodowo?
Herbaciarnia, a może sklep z herbatą?
Jaką formę wybrać, na jaką nazwę się zdecydować – to kwestie, którym trzeba będzie stawić czoła już na początku. O ile, zwłaszcza w większych miastach, ze znalezieniem kawiarni w pobliżu nie będziemy mieć żadnego problemu, o tyle herbaciarnia nie jest już tak popularną formą lokalu gastronomicznego. Pijalnia herbaty ma długie tradycje – pierwsze herbaciarnie w Europie zakładano już w XVII w. i także dziś mogą spotkać się z pozytywnym odbiorem otoczenia.
Warto pomyśleć o połączeniu herbaciarni ze sklepem z herbatą. Świetnie sprawdza się także sprzedaż internetowa, co może być również sposobem na rozpoczęcie działalności przy mniejszych kosztach na start – bez wynajęcia i urządzania lokalu. Ludzie często szukają akcesoriów do parzenia herbaty i kawy czy zestawów herbat na prezent. Oryginalny asortyment pozwoli nam przyciągnąć klientów.
Jeśli decydujemy się na stacjonarną herbaciarnię, sklep czy połączenie tych dwóch form, nasz lokal powinien być bardzo klimatyczny. Głównym bohaterem jest oczywiście aromatyczna i smaczna herbata, także mrożona, ale w menu dobrze uwzględnić również dodatki – wytrawne przekąski, wyroby cukiernicze i inne napoje – np. kawa, świeże soki.
Biznesplan herbaciarni – jak przygotować
Biznesplan pomoże uporządkować pomysły, będzie też przydatny np. gdy planujemy ubiegać się o dotacje z Urzędu Pracy. Standardowo ten dokument zawiera takie elementy jak: charakterystykę przedsięwzięcia (z uwzględnieniem m.in. formy prawnej, rodzaju działalności, źródeł finansowania), plan marketingowy (opis produktów i usług, charakterystyka rynku, grupy docelowej, analiza konkurencji, planowane działania marketingowe itp.), plan finansowy (ceny, koszty, prognozowane przychody, rachunek zysków i strat), harmonogram działania, wydatków. Przydatna może też być analiza SWOT.
Sprzedaż herbaty: co musisz wiedzieć?
Warto w asortymencie mieć różne rodzaje herbat – od najpopularniejszych (czarna, owocowa i zielona herbata mają swoich zagorzałych wielbicieli) poprzez te mniej znane, jak pobudzająca yerba mate czy herbata jaśminowa, po nietypowe rodzaje, np. herbatę wędzoną, dymną, rozkwitającą. Przydadzą się także akcesoria do parzenia herbaty – czajniczki, zaparzacze oraz do jej serwowania – zestawy filiżanek, kubki, termosy itd.
Warto wiedzieć, że sprzedając herbatę, niezależnie czy stacjonarnie, czy online, musimy spełniać wymagania sanepidu. Po zarejestrowaniu firmy trzeba więc złożyć odpowiedni dla danej działalności wniosek o zatwierdzenie i wpis zakładu do rejestru zakładów podlegających urzędowej kontroli żywności Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Warto dokładnie sprawdzić, jakie są wymogi. Inaczej będą one wyglądać w przypadku sklepu, inaczej, gdy prowadzimy lokal, w którym serwujemy przekąski od dostawców i jeszcze inaczej, kiedy planujemy sami np. piec słodkości do herbaty.