Wybrana kategoria

Kocia kawiarnia – pomysł na biznes

2020-01-17

Puchate albo krótkowłose, kochające zabawę lub leniące się całymi dniami na kanapie. Jeśli koty, bo o nich mowa, są twoimi najlepszymi przyjaciółmi, masz doświadczenie w opiece nad nimi, a jednocześnie myślisz o otworzeniu własnej kawiarni, dlaczego nie połączyć tych dwóch obszarów i nie postawić na kocią kawiarnię? Tego typu lokale cieszą się rosnącą popularnością. Co musisz wiedzieć, chcąc zrealizować taki pomysł na biznes?

 

Co to jest kocia kawiarnia?

 

Kocia kawiarnia jest to kawiarnia, w której na stałe przebywają koty domowe. Mogą one swobodnie poruszać się w przestrzeni gastronomicznej lokalu. Dlatego kawiarnia z kotami powinna mieć ściśle określony regulamin dostępny dla pracowników i gości lokalu. Jest to niezbędne, ponieważ osoby odwiedzające „kociarnię” muszą wiedzieć, w jaki sposób zachowywać się w towarzystwie zwierząt, a personel umieć egzekwować przestrzeganie zasad.

 

Pomysł na tego typu lokale przywędrował z Tajwanu. A jak wygląda sytuacja w Polsce? Pierwsza była kocia kawiarnia w Krakowie, wkrótce podobne lokale zaczęły powstawać w innych miastach.

 

Kocia kawiarnia – jak założyć, wymogi sanepidu

 

Na początek należy zadbać o rzetelny biznesplan. Prowadzenie kawiarni z kotami wiąże się ze spełnieniem określonych warunków lokalowych. Przede wszystkim ważne jest, by kawiarnia znajdowała się przy cichej ulicy (natężenie hałasu nie może być duże, gdyż to płoszy zwierzęta). W kawiarni musi znajdować się pomieszczenie przeznaczone wyłącznie dla kotów – należy tam ustawić legowiska, kuwety, miski na wodę i jedzenie, drapaki, w sposób dostosowany do potrzeb zwierząt.

 

Pokój dla kotów powinien być połączony z ogólnodostępną przestrzenią kawiarni za pomocą śluzy. Koty muszą mieć swobodę przechodzenia przez nią w obie strony. Jednocześnie goście nie powinni mieć dostępu do pomieszczenia dla kotów.

 

Ważne, by wejście do kawiarni również oddzielał od ulicy przedsionek, to uniemożliwi wydostanie się kota z lokalu.

Otworzenie lokalu gastronomicznego wiąże się ze spełnieniem wymogów Państwowej Inspekcji Sanitarnej.

Przedsiębiorca powinien zgłosić się do sanepidu minimum na dwa tygodnie przed planowanym rozpoczęciem własnej działalności gospodarczej. Składa wniosek o zatwierdzenie lokalu i wpis do rejestru. Sanepid wysyła następnie kontrolera, który przeprowadza tzw. odbiór lokalu. W przypadku kociej kawiarni, gdzie potencjalne zagrożenie przenoszeniem chorób i pasożytów jest znacznie większe niż w zwykłym lokalu, można się spodziewać wyjątkowo rygorystycznych kontroli, które bywają też często powtarzane.

 

Kolejną ważną kwestią jest dobór odpowiednich zwierząt do własnej kawiarni. Istnieje dowolność w kwestii rasy kotów, niemniej powinny być to zwierzęta lubiące kontakt z innymi kotami oraz ludźmi. Tylko towarzyskie koty będą czuć się w lokalu komfortowo, a co za tym idzie – w zwykłych warunkach nie zareagują agresją czy strachem, kiedy w kawiarni zjawi się klient. Koty można sprowadzić na przykład ze schroniska (należy wówczas zadbać o spełnienie warunków adopcji kota). Na właścicielu kawiarni ciąży odpowiedzialność za to, by zwierzęta mieszkały w dobrych warunkach, miały zapewnioną ochronę weterynaryjną (wraz ze szczepieniami i badaniami kontrolnymi).

 

Jak reklamować kocią kawiarnię?

 

Kocia kawiarnia to oryginalny pomysł na biznes. Sama popularność kotów w sieci i ich mocna pozycja w popkulturze to jednak za mało, by przyciągnąć dostateczną liczbę klientów. Trzeba również zadbać o kwestie marketingowe, a więc przede wszystkim dobrą reklamę w internecie. Tutaj przyda się regularnie aktualizowany profil kawiarni w mediach społecznościowych, koniecznie zawierający zdjęcia kotów zamieszkujących kawiarnię.

 

Przeczytaj także: