Każda firma powinna zadbać o skuteczną reklamę w internecie. Wbrew pozorom promowanie usług wśród internautów wcale nie musi być kosztowne. Poznaj marketing organiczny, naturalny sposób na przyciągnięcie klientów.
Co to jest marketing organiczny?
Marketing organiczny obejmuje działania, dzięki którym użytkownicy sieci w sposób naturalny sami docierają do strony – dzięki jej wysokiej pozycji na liście wyszukiwania, rosnącej popularności na różnych platformach, promowaniu firmy w mediach społecznościowych, systemie poleceń i udostępniania treści przez samych internautów.
Jak tego dokonać? Przede wszystkim należy zadbać o jak najlepsze pozycjonowanie strony internetowej w wyszukiwarce. Służy temu szereg narzędzi SEO. Ważne jest zapewnienie oryginalnych treści i nagłówków zawierających frazy kluczowe (czyli słowa często wpisywane przez użytkowników do wyszukiwarki), zamieszczanie linków i inne techniki.
Istotną kwestię dla marketingu organicznego stanowi również wykorzystanie mediów społecznościowych – udostępnianie na profilu linków prowadzących do strony, artykułów, wpisów kreujących pozytywny wizerunek marki. Marketing organiczny wykorzystuje także dynamikę działania samych internautów, którzy mogą zechcieć podzielić się własnymi doświadczeniami związanymi z marką – za pośrednictwem wspomnianych mediów społecznościowych, ale też na blogach, vlogach, forach i w innych miejscach.
Zalety marketingu organicznego
Wszystkie te działania są obliczone na długofalowy efekt. Im lepsza pozycja strony, im większa jej popularność w wybranej grupie docelowej, bardziej oryginalne, ciekawe treści, tym częściej sami użytkownicy będą zaglądać na witrynę, polecać ją, promować wśród innych internautów. A to przekłada się na zyski firmy.
Marketing organiczny nie jest darmowy. W wypromowaniu witryny w sieci pomoże profesjonalista – pozycjoner stron internetowych, który już na etapie jej budowy zadba o to, by witryna była widoczna dla maszyn szukających np. Google. Różne inne formy promocji także mogą wiązać się z kosztami – zaangażowaniem copywriterów, osób prowadzących fanpage firmy na Facebooku. Koszty związane z tą formą marketingu zwykle są jednak niższe niż w przypadku marketingu nieorganicznego i rozłożone w dłuższym czasie.
Marketing organiczny a nieorganiczny
W odróżnieniu od marketingu organicznego, naturalnego, ten nieorganiczny oznacza odpłatne formy promocji i reklamy w internecie jak:
- artykuły sponsorowane,
- kampanie typu Adwords,
- banery reklamowe,
- remarketing,
- influencer marketing.
Przedsiębiorstwa często stawiają na kombinację obu podejść i pozycjonowanie strony firmy, promowanie marki w mediach społecznościowych itp. uzupełniają np. linkami i artykułami sponsorowanymi, banerami i tradycyjną reklamą.