Czy robię to dobrze? Czy ktoś docenia moje starania? Co się stanie, jeśli popełnię błąd, jakie będą konsekwencje niepowodzenia? – tego typu pytania towarzyszą dość często wielu pracownikom. Przełożony potrafiący w rzeczowy sposób rozwiać te wątpliwości czy przedstawić swoje oczekiwania wobec zespołu, może liczyć na lepszy efekt niż manager, który udzielania informacji zwrotnej nie ma w zwyczaju. Wiedza, co oznacza feedback, dlaczego jest tak ważny i umiejętność prowadzenia rozmów z pracownikami są kluczowe, by dobrze zarządzać zespołem. Metoda FUKO może być w tym bardzo pomocna. Na czym polega?
Metoda FUKO: co to jest?
Praca w zespole nie przebiega tak, jak tego oczekujesz. Kolejne osoby popełniają błędy, którym starasz się zapobiegać, ale napotykacie nowe problemy. Wszystkiemu towarzyszy duży stres, zdenerwowanie. W pewnym momencie czujesz już tylko bezsilność i widzisz, że twoje uwagi odbijają się od ściany. Być może przyczyna tych trudności leży w procesie komunikacji. Sprawdź to i wypróbuj FUKO. Metoda komunikacji, udzielania feedbacku, złożona z 4 prostych elementów jest łatwa do opanowania i bardzo skuteczna.
FUKO, czyli:
• F jak fakty
Ogólniki zastąp konkretami. Na tym etapie powstrzymaj się od oceniania i wyciągania wniosków z danej sytuacji czy czyjegoś zachowania. Zamiast Minęły dwa tygodnie, a ty dalej nic nie potrafisz, możesz powiedzieć Popełniłeś kilka błędów w przygotowaniu pierwszego projektu i pomimo naszej poprzedniej rozmowy, dokładnych instrukcji, wciąż pojawiają się one w twojej bieżącej pracy.
• U jak uczucia
Kolejny krok to odniesienie się do twoich odczuć związanych z zaistniałą sytuacją, np. Wiem, że masz duży potencjał, ale jestem rozczarowany, że nie realizujesz zadań zgodnie z wytycznymi, które ode mnie otrzymałeś.
• K jak konsekwencje
Trzecim krokiem metody FUKO jest określenie konsekwencji zachowania pracownika, które będą miały miejsce, jeśli nic się nie zmieni. Bez straszenia, tu również należy trzymać się konkretów. Np. Od twojej pracy zależy praca innych. Czas nas goni, dlatego nie możemy pozwolić sobie na podstawowe błędy. Jeśli będą się powtarzać, nie oddamy projektu w terminie i stracimy klienta.
• O jak oczekiwania
Oczekiwania to ostatni krok FUKO. Metoda zakłada, że komunikat powinien skończyć się jasnym i rzeczowym określeniem naszych wymagań wobec rozmówcy. Proszę, byś raz jeszcze bardzo dokładnie przeanalizował wytyczne, poświęć na to czas do końca dnia pracy. Jeśli coś będzie dla ciebie niejasne albo masz jakieś pytania, chętnie na nie odpowiem. Oczekuję, że to pozwoli wyeliminować błędy i od jutra twoja praca będzie bez zarzutów.
Metoda FUKO: dlaczego warto ją stosować?
Zdarzają się sytuacje, w których, zwłaszcza w przypływie emocji, trudno rozmawiać rzeczowo, trzymać się faktów, okazywać szacunek wobec zdania rozmówcy, a jednocześnie osiągnąć właśnie to, co zamierzaliśmy. Proces komunikacji to podstawa naszych relacji w pracy i poza nią. Umiejętność formułowania konstruktywnej oceny pomaga wiele osiągnąć w obu sferach życia.
Metoda FUKO jest bardzo prosta, pozwala w sposób jasny omówić problem, wyjaśnić jego sedno i przedstawić, jak go rozwiązać. Warto dodać, że metoda ma kilka odmian. Np. zamiast na konsekwencjach niewłaściwego zachowania, możemy skupić się na korzyściach, jakie przyniesie ich zmiana.