Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Odbiór paczek prywatnych w pracy – czy pracodawca może nam tego zabronić?

Odbiór paczek prywatnych w pracy – czy pracodawca może nam tego zabronić?

 
Odbiór paczek prywatnych w pracy – czy pracodawca może nam tego zabronić?

Kurierzy dostarczający prywatne przesyłki do firmy to już norma. Czy pracodawca ma prawo zakazać podwładnym ich odbierania, a w razie złamania zasady wystosować upomnienie w pracy?

 

Spis treści

Odbiór przesyłki od kuriera a regulamin pracy

 

Dla osób pracujących w godzinach między 8 a 18 odbieranie paczek w firmie oznacza po prostu wygodę. Wiadomo, że kurier nie zastanie ich w tym czasie w domu, naturalne jest więc wskazanie adresu, pod którym paczka zostanie odebrana.

 

To spore ułatwienie również dla firm kurierskich i pracowników poczty. Odpada obowiązek dzwonienia, ustalania miejsca pobytu adresata, wypisywania awizo czy wskazywania alternatywnego punktu odbioru przesyłki. Praca jako kurier wiąże się z ogromną presją czasu, dlatego właściwy adres przesyłki – czyli po prostu umożliwiający jej jak najszybsze doręczenie – ma kluczowe znaczenie.

 

Mimo to wielu pracodawców niechętnie patrzy na zwyczaj odbierania prywatnych listów i paczek w czasie pracy. Dlaczego? Po pierwsze pracownik jest zobowiązany w czasie pracy wypełniać obowiązki służbowe – a na przykład odbieranie przesyłki pobraniowej czy innej do nich nie należy. Kurier notorycznie pojawiający się w biurze może rozpraszać podwładnych, a jeśli paczki są znacznych rozmiarów, dochodzi kwestia ich przechowywania do końca dnia.

 

Zdarza się również, że wszystkie przesyłki prywatne, razem ze służbowymi, trafiają do sekretariatu. W związku z tym pracownicy tej jednostki, zamiast zajmować się kwestiami dotyczącymi funkcjonowania firmy, nagle mają za zadanie informowanie pracowników o możliwości obioru prywatnych paczek – co nie należy przecież do ich obowiązków służbowych.

 

Co może zrobić szef, który wolałby uniknąć takich sytuacji? Prawo pracy nie reguluje kwestii odbierania osobistej korespondencji w czasie pracy. Niemniej pracodawca ma możliwość wprowadzenia zakazu przyjmowania prywatnych przesyłek. Może to zrobić na kilka sposobów – dokonując zapisu w regulaminie pracy, przez zarządzenie lub obwieszczenie, zarówno pisemne, jak i ustne (przy czym zalecana jest forma pisemna).

 

Zakaz powinien być sformułowany w taki sposób, by dla pracowników było jasne, które zachowania są niedozwolone. Warto zaznaczyć, że jeśli pracownik złamie zakaz i prywatna paczka mimo wszystko trafi do firmy, szef ani żaden inny pracownik nie ma prawa jej otwierać lub np. wyrzucić.

 

 

Jak firmy radzą sobie z częstym odbieranie paczek przez pracowników?

 

Zakaz odbierania paczek w firmie naturalnie nie oznacza, że będziemy musieli zrezygnować z zakupów online albo zostaniemy zmuszeni do szukania zamówienia w magazynie firmy kurierskiej. Możemy na przykład wybrać:

 

  • paczkomaty,
  • opcję odbioru przesyłki we wskazanym punkcie,
  • zamówienie kuriera na konkretną godzinę i odebranie przesyłki w czasie przerwy w pracy.

 

Czytaj takżeZmiany w L4 od 2026 r. – czy na zwolnieniu lekarskim naprawdę trzeba będzie odebrać telefon od szefa?

 

Odbiór paczki w pracy – najczęściej zadawane pytania:

 

  • Czy można odebrać paczkę w pracy?

 

Pracodawcy często zezwalają na odiór przesyłek przez pracowników w miejscu pracy, jeśli nie zagraża to bezpieczeństwu i nie narusza przepisów bhp.

 

  • Czy firma może zabronić odbierania przesyłek w pracy?

 

Pracodawca może wprowadzić zakaz obierania prywatnych przesyłek w miejscu pracy. W takim wypadku taki zapis powinien zostać prowadzony do regulaminu pracy.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Rockfin S.A.
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    15 godz.
    Wyzwania na stanowisku: Udział w procesie ofertyzacji, prowadzenie uzgodnień oraz negocjacji z Klientami w fazie realizacji projektu; Nadzór nad realizacją projektu w ramach założonego budżetu, harmonogramu oraz wymagań jakościowych; Nadzór nad dokumentacją projektową; Dbanie o...
  • Monter Rurociągów

    Rockfin S.A.   Małkowo, k. Żukowa, ul. Pałacowa 9    praca hybrydowa / stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    16 godz.
    Opis stanowiska: Prefabrykacja rurociągów przemysłowych, według rysunku technicznego oraz izometrycznego; Wykonywanie spoin sczepnych metoda TIG; Wykonywanie operacji wiercenia, gwintowania oraz frezowania; Realizacja procesów technologicznych oraz zadań produkcyjnych zgodnie z wyznaczonymi...
  • Bank Pocztowy S.A.
    specjalista mid / senior / ekspert  umowa o pracę  pełny etat
    16 godz.
    Twój zakres obowiązków Diagnozowanie potrzeb i oczekiwań Klientów; Aktywne pozyskiwanie Klientów i utrzymywanie z nimi pozytywnych relacji; Realizacja celów sprzedażowych; Kształtowanie pozytywnego wizerunku Banku poprzez wysoką jakość obsługi; Operacyjna obsługa Klientów...
  • Inżynier technicznego wsparcia serwisu

    Rockfin S.A.   Małkowo, k. Żukowa, ul. Pałacowa 9    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    16 godz.
    Twoje zadania: Analiza oraz rozwiązywanie problemów technicznych, proponowanie technologii napraw układów hydraulicznych; Formułowanie założeń i projektowanie rozwiązań technicznych (w tym modernizacji i retrofitów istniejących układów hydraulicznych) Wsparcie techniczne Inżynierów...
  • Specjalista ds. Płac i Kadr z Enova365

    HSV Polska Sp. z o.o.   Łódź, Polesie    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    16 godz.
    Szukamy kandydata/ kandydatki, który oprócz bieżącej obsługi procesów, będzie aktywnie dążył do ich optymalizacji. Twoje główne zadania będą obejmować: Kompleksowe naliczanie wynagrodzeń (umowy o pracę, cywilnoprawne) dla zróżnicowanej grupy pracowników, z wykorzystaniem...
  • Product Manager (Biuro Obsługi Klienta)

    Benefit Systems S.A.   Warszawa, przy Rondzie Daszyńskiego    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    16 godz.
    Sprawdź swój codzienny plan treningowy Rozwijanie systemów Contact Center (IVR, ACD, CTI, CRM) oraz narzędzi omnichannel (voice, chat, e-mail); Analiza potrzeb użytkowników i biznesu oraz przekładanie ich na wymagania funkcjonalne; Tworzenie roadmapy produktu i planowanie zadań w ścisłej...

Najnowsze artykuły

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

– Introwersja to nie lęk i wycofanie czy brak pewności siebie, również nie brak kompetencji – podkreśla psycholog Joanna Marszalska. –  Introwertyk dużo myśli, ale nielicznymi rzeczami się dzieli. To znaczy, że w pracy jest dużym zasobem, jednak często niezauważonym – dodaje psycholog Angelika Szymanek. Specjalistki wyjaśniają, co pomaga, a co przeszkadza w pracy introwertykom.

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Przed nami imprezy firmowe, upominki dla pracowników, ale też składanie sobie nawzajem życzeń na święta i Nowy Rok. I tu pojawia się mały problem: dla wielu osób składanie życzeń szefowi, kolegom czy klientom jest dość stresujące. Co powiedzieć, żeby nie popełnić gafy i szczerze przekazać swoje dobre intencje? Podpowiadamy, jakie życzenia będą właściwe, a jakiego doboru słów lepiej unikać.

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

– Mimo że można spotkać się z mitami o „bezdomniakach" jako zwierzętach gorszych od kupionych, na szczęście postępuje zmiana w sposobie postrzegania zwierząt schroniskowych. Coraz więcej osób dostrzega ich piękne, dobre cechy – mówi Iwona Duda, prezeska Fundacji Sarigato prowadzącej projekt Karmimy Psiaki. Jak zrobić zwierzakom ze schronisk wspaniały prezent na Święta?

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Okresowa ocena pracownika to jedno z głównych narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi. Może być ona przeprowadzona na kilka sposobów. Wyjaśniamy, czym różnią się od siebie typy ocen 90 stopni, 180 stopni, 270 stopni i 360 stopni, jakie najlepiej przyjąć kryteria oceny, a także kto powinien dokonywać ewaluacji pracowników w firmie i kiedy najlepiej to zrobić.

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Gwiazdka zbliża się wielkimi krokami: najwyższy czas, by pomyśleć o urlopach w okilicy świąt i na początku stycznia – tym bardziej, że w tym roku dni wolne od pracy układają się wyjątkowo korzystnie i chętnych do skorzystania z przedłużonego urlopu będzie wielu. Co więcej, w 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie całkowicie wolna od pracy. Jak to zmienia grafik pracy i wynagrodzenie?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Nadchodząca nowelizacja przepisów prawa pracy obejmie bardzo dużą część społeczeństwa. Wkrótce czekają nas między innymi zaostrzone kontrole, nowe zasady na zwolnieniu lekarskim, ale i korzystniejsze przepisy naliczania stażu pracy, pozwalające niektórym na wydłużenie urlopu wypoczynkowego. Sprawdź, czego się spodziewać na rynku pracy 2026 i które zmiany obejmą Ciebie lub Twoją firmę.