Przedstawiciele pokolenia Y (Millenialsi) stanowią obecnie najliczniejszą grupę na rynku pracy. Wielu z nich to osoby o ugruntowanej pozycji w firmach, managerowie, liderzy, specjaliści, pracownicy ze sporym doświadczeniem. Twardo stąpają po ziemi, wiedzą, czego chcą i zarazem nie boją się zmiany miejsca pracy, a nawet branży – jeśli obecna sytuacja zawodowa nie spełnia ich oczekiwań. A co najczęściej ich rozczarowuje? Poziom wynagrodzeń – wynika z najnowszego raportu Praca.pl i Experience Institute.
Spis treści
Pracownik z pokolenia Y – raport Praca.pl i Experience Institute
Mamy przyjemność przedstawić kolejny z serii miniraportów pt. Między Z a BB. Praca oczami pokoleń – Nowe spojrzenie na rynek pracy z perspektywy czterech generacji. Badanie zostało przeprowadzone na przełomie grudnia 2024 i stycznia 2025 na próbie 1767 aktywnych zawodowo Polaków, z zachowaniem proporcji wieku, płci i województw.
Część druga raportu poświęcona jest w całości generacji Y, czyli osobom, które stanowią dziś fundament rynku pracy. Jest to pokolenie, które dorastało wraz z rozwojem komputerów, internetu, na własnej skórze doświadczało kolejnych rewolucji technologicznych i aktywnie współtworzyło dzisiejszą rzeczywistość cyfrową. Jednocześnie wielu przedstawicieli Y doskonale pamięta świat sprzed digitalizacji, wirtualnych chmur i AI, co daje im unikalną perspektywę – świetnie odnajdują się zarówno online, jak i offline, nie boją się zmian i potrafią dostosować, ale zarazem chcą, by ich praca miała sens i wpisywała się w system wartości, którym kierują się w życiu.
Millenialsi a zarobki
Jak można przeczytać we wnioskach z badania, millenialsi „to pracownicy, którzy dobrze wiedzą, czego chcą – ale jeszcze lepiej wiedzą, czego już nie chcą". Zadowolenie z pracy deklaruje jedynie 24% przedstawicieli pokolenia Y (nieco mniej od ogółu badanych – 26%). Jeśli zaś chodzi o zadowolenie z poszczególnych obszarów pracy, wynagrodzenie jest jedynym elementem, w którym brak satysfakcji wskazała ponad połowa respondentów.
Z poziomu wynagrodzenia zadowolonych jest tylko 48% przedstawicieli pokolenia Y. Warto jednak zauważyć, że jest to wynik i tak nieco lepszy niż zanotowany w ogólnej próbie badanych (zadowolenie z poziomu płac deklaruje 45% wszystkich badanych).
Niedostateczna wysokość wynagrodzenia jest także najważniejszym powodem chęci zmiany pracy wśród millenialsów – jako główny powód wskazało ją 71% badanych (tyle samo co w ogólnej próbie).
Pokolenie Y: nie tylko pieniądze się liczą?
Wyniki badania przeprowadzonego przez Praca.pl i EY jasno wskazują, że dla tego pokolenia pieniądze są ważne, ale nie są jedynym czynnikiem branym pod uwagę w ocenie życia zawodowego.
Przede wszystkim jest to pokolenie, które wysoko ceni relacje ze współpracownikami. W tym obszarze zadowolenie deklaruje 78% millenialsów (79% ogółu). Satysfakcjonuje ich także poziom stabilności zatrudnienia (zadowolenie w tym aspekcie wyraża 70% przedstawicieli pokolenia Y, wobec 71% ogółu badanych). Większość jest także zadowolona ze stopnia osiągnięcia równowagi między życiem prywatnym i zawodowym (65% zarówno w grupie Y, jak i wśród wszystkich badanych).
Pracodawcy a pokolenie Y
Z naszego badania wynika, że „millenialsi mają własny sposób myślenia o pracy, często oparty na szukaniu równowagi, elastyczności i rozwoju". Co to oznacza w praktyce? Z raportu można dowiedzieć się między innymi:
- jak wielu milenialsów planuje zmienić pracę lub się przebranżowić,
- co oprócz zbyt niskich płac popycha milenialsów do szukania nowego miejsca pracy,
- czy przedstawiciele tego pokolenia są chętni do zmiany pracy, gdy nowa firma oferuje podobne wynagrodzenie,
- ilu millenialsów ma poczucie, że ich praca ma sens,
- czy widzą przed sobą drogę awansu i rozwoju, czy są bardziej pesymistyczni wobec rozwoju kariery,
- czy to pokolenie jest zadowolone z benefitów pozapłacowych,
- czy większość Igreków swobodnie korzysta z urlopów i przerw w godzinach pracy,
- czy często pracują po godzinach lub zabierają pracę do domu.
Zapraszamy do lektury raportu!
Czytaj także: Zetki a nadgodziny – czego młodzi oczekują od pracodawców? Wyniki badania Praca.pl i Experience Institute