Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Praca copywritera: jak ją wycenić? Co wziąć pod uwagę?

Praca copywritera: jak ją wycenić? Co wziąć pod uwagę?

 
Praca copywritera: jak ją wycenić? Co wziąć pod uwagę?

Łatwość wejścia do branży copywriterskiej przekonuje coraz więcej osób, by spróbować swoich sił i rozpocząć pisanie tekstów na zamówienie. Tu pojawia się pierwsza trudność – firmy zwykle chcą, by to copywriter podał oczekiwaną stawkę za zlecenie. W jaki sposób poprawnie wycenić własne usługi copywriterskie? Przede wszystkim należy wziąć pod uwagę kilka okoliczności, które mają znaczny wpływ na poziom wynagrodzenia.

 

Copywriting zlecenia: co wziąć pod uwagę przy wycenie?

 

- doświadczenie copywritera


Zleceniodawca przy wyborze copywritera do jednorazowej lub stałej współpracy weźmie pod uwagę kilka kwestii – przede wszystkim proponowaną cenę za tekst, ale też udokumentowane umiejętności kandydata. Niektóre firmy są skłonne zgodzić się na wyższe stawki doświadczonego copywritera, gdyż zależy im na gwarancji wysokiej jakości wykonania usługi.

 

Warto walczyć o wyższe zarobki szczególnie wówczas, gdy jesteśmy pewni swoich umiejętności. Nie wystarczy jednak poinformowanie zleceniodawcy, że działamy w branży od kilku lat lub mamy za sobą wiele profesjonalnie sporządzonych tekstów. Firma będzie chciała to sprawdzić i poprosi kandydata o dostęp do portfolio lub przesłanie przykładowych tekstów.

 

- rodzaj tekstu


Inna będzie stawka za hasła reklamowe, notki informacyjne czy opisy produktów, a inne w przypadku tekstów SEO. Dlaczego? Przede wszystkim nie każda osoba reklamująca własne usługi pisania tekstów na zlecenie zna również techniki copywritingu SEO czy webwritingu. Są to umiejętności, które warto dodatkowo docenić przy ustalaniu kwot za zlecenie.

 

- research


Bez wątpienia jeden z ważniejszych wyznaczników, jeśli chodzi o cenę za zlecenia copywritingu. Napisanie prostego artykułu na tematy lifestylowe nie będzie tak wysoko cenione jak tekst specjalistyczny, wymagający dogłębnego researchu, sprawdzenia źródeł, podania fachowych terminów. Słowem, im więcej czasu spodziewamy się spędzić na pracy nad tekstem, tym podana przez nas stawka powinna być wyższa.

 

- czas zlecenia


To kryterium, które ściśle wiąże się z powyższym, a więc konieczność sprawdzenia informacji, potwierdzenia źródeł, dotarcia do pewnych wyjaśnień z literatury przedmiotu, przepisów itp. znacząco wydłuża pracę nad tekstem. Warto pamiętać, że jeśli copywriter zdecyduje, by wyceniać pracę np. za godzinę, będzie musiał określić, ile czasu zajmie mu wykonanie zlecenia jeszcze przed podjęciem się zadania.

 

- długość tekstu


Powszechnie przyjęte kryterium przy wycenie tekstów (kolejne, nieco mniej popularne, to wspomniane wcześniej kryterium pracy za godzinę). To oczywiste, że długie, kilkutysięczne teksty powinny być wyżej wyceniane niż krótkie opisy np. produktów.

Podstawowa jednostka to 1000 zzs, czyli stawka za 1000 znaków ze spacją.

 

Copywriter – cennik

 

Biorąc pod uwagę te wszystkie kryteria, najlepiej jest stworzyć własny cennik copywritera. Jak to zrobić? Na początek warto na przykład zastanowić się, na jaką najmniejszą kwotę na godzinę jesteśmy w stanie przystać. Następnie – ocenić, ile czasu zajmie nam napisanie konkretnego tekstu, biorąc pod uwagę konieczność researchu. Stawkę można podwyższyć z uwagi na doświadczenie i umiejętności.Takiej kalkulacji możemy dokonywać przy każdym kolejnym zleceniu lub po prostu podzielić teksty na rodzaje i przypisać im określone ceny.

 

Jeśli chodzi o same zlecenia dla copywritera – jak je pozyskać? Jest wiele dobrych sposobów. Kwestią podstawową powinno być skompletowanie portfolio. Warto umieścić je na przykład na własnej stronie internetowej lub w innym miejscu, umożliwiającym szybki dostęp online. Ogłoszenia znajdziemy w dedykowanych grupach w mediach społecznościowych, na internetowych tablicach ogłoszeń, portalach z ogłoszeniami o pracę oraz forach branżowych.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Kierowca kat. B

    Growth Recruiting Matthias Kalischuk Ltd.   Niemcy, okolice Sttutgart (Giengen an der Brenz)   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    Praca przy dostarczaniu paczek. Czego oczekujemy: Prawo jazdy kat. B (minimum 1 rok) Chęci do pracy i pozytywnego nastawienia Doświadczenie kurierskie mile widziane, ale nie wymagane Podstawowa znajomość języka angielskiego
  • Tapicer

    Dietsch Polstermöbel Gmbh   Niemcy, Schmalkalden, Thüringen   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    Twoje zadania Produkcja naszych mebli tapicerowanych (głównie ręcznie) Montaż końcowy, tj. montaż wszystkich części Mocowanie elementów funkcjonalnych do wstępnie tapicerowanych mebli Obicie stelaży i elementów formowanych wysokiej jakości tkaninami i skórami;
  • Szwacz / szwaczka

    Dietsch Polstermöbel Gmbh   Niemcy, Schmalkalden, Thüringen   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    Twoje zadania Produkcja i przygotowanie pokrowców tapicerskich z elementami dekoracyjnymi Szycie tkanin i skór zgodnie ze specyfikacją Wsparcie w projektowaniu i realizacji indywidualnych życzeń klientów; Kontrola jakości gotowych produktów Pielęgnacja i konserwacja maszyn i narzędzi do szycia;
  • Inżynier Jakości Elektryk

    Rockfin S.A.   Gorlice    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    11 godz.
    Opis stanowiska: Kontrola jakości bieżącej produkcji; Opracowywanie i nadzór nad dokumentacją jakościową wyrobu; Nadzór nad wyrobem niezgodnym; Udział w próbach końcowych gotowego wyrobu; Wprowadzanie usprawnień w realizowanym obszarze pracy;
  • Emitel S.A.
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat
    12 godz.
    Zadania: projektowanie, w tym optymalizacja, istniejących zasobów informatycznych Spółki oraz utrzymywanie zaawansowanej i efektywnej architektury systemów i aplikacji zgodnie z najlepszymi praktykami i standardami branżowymi; tworzenie i utrzymanie dokumentacji technicznej na poziomie...
  • Specjalista ds. Kadr i Administracji

    MAOBI Group Sprawdzona firma   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    13 godz.
    Zakres obowiązków Prowadzenie i aktualizacja akt osobowych pracowników tymczasowych, Przygotowywanie i ewidencjonowanie dokumentów kadrowych (umowy o pracę, aneksy, wypowiedzenia, zaświadczenia), Obsługa ewidencji czasu pracy ( w tym: urlopy, nadgodziny, zwolnienia lekarskie ), Aktualizacja...

Najnowsze artykuły

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Kto w tym roku dostanie premię świąteczną? Jeśli i Ty zadajesz sobie to pytanie, musisz wiedzieć, że w niektórych przypadkach pracodawca wręcz ma obowiązek wypłacić taki dodatek. Zobacz, czy jesteś w grupie pracowników, którym premia się należy, a także jak się ustala jej wysokość i czy premia świąteczna przepada, jeśli pracownik jest na urlopie lub zwolnieniu.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

W grudniu obchodzimy Światowy Dzień AIDS. To ważne święto, gdyż świadomość tego, czym jest AIDS i jak można zarazić się HIV wciąż jest niska, a osoby z AIDS/HIV nadal doświadczają ostracyzmu, także na rynku pracy. W związku z tym wyjaśniamy, czy osoba z wirusem może wykonywać każdą pracę, czy stanowi zagrożenie dla współpracowników, a także czy chory musi poinformować pracodawcę o AIDS.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Jak przetrwać w pracy do 16:00, gdy masz już wszystkiego dość, a na zegarze nie ma nawet 9:00? Mobilizowanie samego siebie, szczególne w tzw. Blue Monday, czyli najbardziej depresyjny poniedziałek w roku, może wydawać się wyjątkowo trudne. Jednak zamiast poddawać się ponuremu nastrojowi, proponujemy podejść do zadania metodycznie. Sprawdź, jak wykorzystać mechanizmy automotywacji.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.