Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Praca w redakcji – jak wzbogacić słownictwo?

Praca w redakcji – jak wzbogacić słownictwo?

 
Praca w redakcji – jak wzbogacić słownictwo?

Praca w redakcji wymaga dużych kompetencji językowych. Aby pisać barwne, interesujące teksty, przydaje się bogaty zasób słów. Ile wyrazów zna przeciętny Polak? Jak pracować nad swoim słownictwem?

 

Przeciętny Polak – ile zna słów w języku polskim?


Język polski cechuje się ogromnymi możliwościami słowotwórczymi. Ma także różne odmiany, słowa możemy zdrabniać, korzystamy z wielu zapożyczeń z języków obcych. Dlatego bardzo trudno oszacować, ile jest słów w języku polskim.

Liczba słów, jakimi się posługujemy, zależy od bardzo wielu czynników. Jednym z podstawowych jest wykształcenie, niemniej nie determinuje ono całkowicie tego, czy ktoś ma wysoki, czy niski zasób słownictwa. Ważne są też indywidualne cechy, uwarunkowania społeczne.

Należy także rozróżnić czynną i bierną znajomość języka. Znamy słowo czynnie, jeśli posługujemy się nim w naszych wypowiedziach. O słownictwie biernym mówimy z kolei, kiedy rozumiemy znaczenie jakiegoś wyrazu, ale nie używamy tego słowa w codziennych wypowiedziach.

Wg językoznawców zasób słów czynnie wykorzystywanych przez przeciętnego Polaka wynosi maksymalnie kilkanaście tysięcy. Znacznie większy jest zasób biernego słownictwa. To ok. 30 tysięcy wyrazów. Osoby oczytane, z wyższym wykształceniem mogą znać oczywiście znacznie więcej słów.

 

Zasób słów –  jak go zwiększyć w pracy copywritera?

 

W pracy jako copywriter bardzo ważne jest pisanie językiem dopasowanym do odbiorcy. Im prościej, tym lepiej. Należy więc unikać długich, wielokrotnie złożonych zdań, które wymagają od czytelnika głębszej analizy, co autor miał na myśli.

Tworzenie łatwych w odbiorze artykułów czy recenzji wcale nie jest banalnie proste. I tu także przydaje się duży zasób słownictwa. Dzięki niemu możemy wprowadzać synonimy, tworzyć błyskotliwe porównania.

Zawsze też warto mieć na uwadze, jaki rodzaj tekstu przygotowujemy i kim jest jego odbiorca. Teksty lifestylowe napisane są lekkim językiem, bez trudnych słów. Z kolei specjalistyczne czy naukowe opracowania będą musiały zawierać branżowe zwroty, zapożyczenia z innych języków i copywriter powinien znać zarówno ich pisownię, jak i dokładne znaczenie.

Rozwijanie słownictwa jest bardzo proste i robimy to mimochodem nie tylko w pracy w redakcji, ale też w wolnym czasie. W jaki sposób? Co pomoże nam poznać więcej wyrazów?

 

Czytanie książek


To podstawa. Czytanie ma ogromny wpływ na rozwój intelektualny dzieci i młodzieży. Nie warto porzucać go także w dorosłym życiu. Kiedy w książce pojawi się nowe dla nas słowo, jego znaczenie zwykle możemy wywnioskować z kontekstu. Dzięki temu bez wysiłku uczymy się wyrazu i jego zastosowania. Jeśli pojawi się w książce kilkakrotnie, jest duże prawdopodobieństwo, że je zapamiętamy. Gdy zależy nam na poznaniu terminów z konkretnej dziedziny, sięgnijmy po czasopisma branżowe, przeglądajmy blogi autorytetów. To o wiele łatwiejszy sposób niż wkuwanie na pamięć definicji.

 

Zaznaczanie i notowanie

 

Nowe słowa, które usłyszymy albo gdzieś przeczytamy, możemy zanotować. Zróbmy własny słowniczek pojęć. To szczególnie przydatne, kiedy chcemy poznać terminy naukowe. Początkowo takich słów może być sporo, ale z czasem z pewnością zauważymy, że czytanie ze zrozumieniem idzie nam znacznie szybciej, właśnie dzięki temu, że poszerzyliśmy zasób słów.

 

Szukanie synonimów

 

Synonimy wzbogacają tekst. Warto więc je stosować. Aby je znaleźć, możemy wykorzystywać własne skojarzenia albo zaopatrzyć się w słownik wyrazów bliskoznacznych. Możemy też korzystać ze słowników online. Zastępujemy najpopularniejsze słowa ich nieoczywistymi zamiennikami. Pamiętajmy jednak przy tym o prostocie tekstu – odbiorca nie może mieć wątpliwości, co o chodzi.

 

Stosowanie nowych wyrazów

 

Aby nowe słownictwo nam się utrwaliło, trzeba po prostu je stosować – zarówno w życiu codziennym, jak i w pracy w redakcji. Nie chodzi bynajmniej o to, by pisać i mówić sztucznie, na siłę upychając nowo poznane wyrazy. Trzeba zawsze mieć na uwadze zasoby językowe drugiej strony.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Zastępca Dyrektora Liceum

    TEB Edukacja   Poznań    praca stacjonarna
    dyrektor  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    5 godz.
    Twój zakres obowiązków: przygotowanie, prowadzenie, kontrola dokumentacji przebiegu nauczania zgodnie z przepisami prawa oświatowego, sprawowanie nadzoru nad prawidłowym realizowaniem procesu kształcenia ze szczególnym uwzględnieniem podstawy programowej i standardów egzaminów...
  • Specjalista ds. handlowych – Dywizja Serwisu

    Rockfin S.A.   Małkowo    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    6 godz.
    Na tym stanowisku będziesz odpowiadać za: Analizę rynku i wsparcie strategii sprzedaży usług serwisowych, Pozyskiwanie zapytań, wykonywanie arkuszy cenowych oraz przygotowanie ofert handlowych, Udział w rozmowach i negocjacjach handlowych – także w jęz.angielskim, Budowanie i utrzymywanie...
  • Bank Pocztowy S.A.
    menedżer  umowa o pracę  pełny etat
    7 godz.
    Twój zakres obowiązków pozyskiwanie Klientów rozliczeniowych i kredytowych z segmentu Mieszkalnictwa (Wspólnoty i Spółdzielnie Mieszkaniowe) zarządzanie relacjami biznesowymi z dotychczasowymi i potencjalnymi Klientami oraz partnerami biznesowymi; zapewnienie najwyższej jakości doradztwa i...
  • Spawacz / Monter

    pracownik fizyczny  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    8 godz.
    ZADANIA: Spawanie konstrukcji stalowych Montaż konstrukcji stalowych Wykonywanie prac pomocniczych związanych ze spawaniem i montażem konstrukcji stalowej Wykonywanie prac zgodnie z harmonogramem robót i dokumentacją techniczną Przestrzeganie technologii spawania i montażu zgodnie z...
  • Kierownik wytwórni konstrukcji stalowych

    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    8 godz.
    ZADANIA: Zarządzanie procesem produkcyjnym wytwórni konstrukcji stalowych – od planowania po realizację Nadzór nad zespołem pracowników, w tym organizacja pracy, delegowanie zadań i motywowanie zespołu Opracowywanie harmonogramów produkcji i dbałość o ich terminową realizację...
  • Opiekun / Opiekunka Klienta Kluczowego

    Benefit Systems S.A.   Warszawa, Wola, niedaleko stacji metra Rondo Daszyńskiego    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    8 godz.
    Sprawdź swój codzienny plan treningowy Ścisła współpraca z Opiekunem Biznesowym na przypisanym portfelu Klientów kluczowych oraz koordynacja działań z innymi działami firmy w celu sprawnej realizacji zgłoszeń klientów, Budowanie i utrzymywanie trwałych relacji z Klientami, zapewniając...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?