Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Prowadzenie bloga – co można odliczyć od podatku?

Prowadzenie bloga – co można odliczyć od podatku?

 
Prowadzenie bloga – co można odliczyć od podatku?

Jedne powstają z pasji, chęci edukowania innych, dzielenia się opiniami, wiedzą. Inne są dodatkiem do głównej działalności firmy, sposobem na promocję, budowanie wizerunku eksperta w branży, czy utrzymywanie kontaktu z klientami. Bez względu na cel, jaki pełnią, blogi łączy fakt, że da się na nich zarobić, a przychód trzeba rozliczyć z fiskusem. Co blogerzy mogą wrzucić w koszty, a które faktury skarbówka zakwestionuje?

 

Koszty prowadzenia bloga – co to?

 

Zacznijmy od podstaw. Koszty prowadzenia bloga to koszty uzyskania przychodu, czyli wydatki, które trzeba ponieść, by zarobić. Jeśli zarabianie na stronie internetowej nie jest celem blogera – publikuje on treści czysto hobbystycznie i nie osiąga z tego tytułu przychodów, nie musi rejestrować firmy. O ile zyski nie są wysokie, można je rozliczać jako osoba fizyczna nieposiadająca działalności lub potraktować jako przychód z działalności nierejestrowanej.

Bloger, który zakłada jednoosobową działalność gospodarczą, może obniżyć wysokość podatku dochodowego, księgując koszty. Art. 22. 1. ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. 1991 Nr 80 poz. 350) mówi, że: „Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23”. Wyjątkami są m.in. koszty reprezentacji, w tym alkoholu.

Sprawdźmy, co w przypadku blogowania można uznać za koszty działalności gospodarczej.

 

Co bloger można odliczyć od podatku dochodowego?

 

Wszystko, co służy prowadzeniu własnej działalności gospodarczej – osiąganiu przychodów lub zabezpieczenia ich źródła. W razie kontroli urzędu skarbowego to na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia związku zaksięgowanej faktury z prowadzeniem firmy. Bardzo ważne jest wykazanie związku przyczynowo-skutkowego między kosztem a przychodem. Nie budzą wątpliwości koszty np. za internet, domenę, hosting, newsletter i te związane z zakupem i eksploatacją sprzętu.

W przypadku blogów lifestylowych, parentingowych, modowych, kulinarnych albo podróżniczych ocena, jaki charakter miał dany wydatek – firmowy czy osobisty, nie zawsze jest prosta.

    • Czy sukienka, buty i kapelusz zakupione przez blogerkę modową do sesji to koszty podatkowe?
    • Czy podróżnik może za każdym razem księgować koszty biletów lotniczych i hotelu?
    • Jak zaklasyfikować recenzowany obiad w restauracji i bilety na opisany na blogu koncert?
    • Czy paliwo i abonament za telefon to osobiste wydatki, czy może koszty utrzymania działalności gospodarczej?

Wrzucanie w koszty jest zawsze sprawą indywidualną. To, co u jednego blogera skarbówka uzna za wydatek firmowy, w przypadku innego może budzić wątpliwości. Warto w tym miejscu wspomnieć o interpretacji indywidualnej, która ma chronić podatnika przed potencjalnymi błędami i naruszenie prawa. Przedsiębiorca może złożyć wniosek o wydanie opinii odnośnie do konkretnej sprawy do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Koszt konsultacji to 40 zł, a prawna ocena działalności przedsiębiorcy jest dobrą podstawą do udowodnienia swoich racji w czasie kontroli.

 

Czego nie można odliczyć od podatku?

 

Jak już zostało wspomniane, wliczyć w koszty obniżające podatek można jedynie te wydatki, które są powiązane z uzyskaniem przychodu lub zabezpieczeniem jego źródła i jednocześnie nie są z wymienione w art. 23 ustawy o podatku dochodowym. Nie należy więc traktować prowadzenia bloga jako narzędzia służącego, by generować koszty i unikać podatków. 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Key Account Manager B2G

    Benefit Systems SA   Warszawa, przy stacji metra Rondo Daszyńskiego    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Na rozgrzewkę kilka pytań: Możesz pochwalić się min. 3 – letnim doświadczeniem w sprzedaży / dosprzedaży i rozwoju portfela klientów biznesowych i administracji publicznej? Doskonale radzisz sobie w codziennym kontakcie z osobami decyzyjnymi oraz pracy z klientami kluczowymi? Jest Ci...
  • Specjalista ds. logistyki

    Rockfin S.A.   Małkowo, ul. Pałacowa 9    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Opis stanowiska: Planowanie i organizacja transportów krajowych i międzynarodowych (morskich, lądowych, lotniczych i kolejowych) - w tym transportów nienormatywnych. Optymalizacja kosztów i procesów logistycznych oraz wspieranie kultury ciągłego uczenia się i doskonałości w działaniu....
  • Specjalista ds. technicznych

    REMONDIS Sp. z o.o.   Polkowice, ul. Jana Wyżykowskiego 8    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Twój dzień pracy będzie składał się z: Kontrola stanu technicznego maszyn i pojazdów w tym nadzór nad terminowością przeglądów, serwisów i napraw. Nadzór nad przestrzeganiem przepisów BHP i ppoż na terenie firmy, Nadzór nad inwestycjami wykonywanymi przez firmy zewnętrzne. Nadzór...
  • Inżynier / Inżynierka Serwisu

    Fresenius Medical Care Polska S.A.   łódzkie    praca mobilna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat
    2 godz.
    Twoje Obowiązki: Wykonywanie przeglądów technicznych, napraw, konserwacji i kalibracji aparatury medycznej zgodnie z procedurami. Serwisowanie, diagnostyka usterek i naprawa urządzeń medycznych oraz systemów uzdatniania wody (RO, zmiękczacze, demineralizacja). Instalacja i uruchamianie nowych...
  • Specjalista / Specjalistka ds. Kadr i Płac

    PORR S.A.   Warszawa, Ursynów    praca hybrydowa
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Opis stanowiska Prowadzenie i archiwizowanie akt osobowych pracowników (docelowo ok. 250 osób) zgodnie z obowiązującymi przepisami. Przygotowywanie dokumentacji związanej z zatrudnieniem (np. umów o pracę, porozumień zmieniających warunki umowy o pracę, wypowiedzeń). Sprawdzanie i...
  • GRUPA KDM Sp. z o.o.
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    5 godz.
    Twój zakres obowiązków Bezpośredni nadzór nad podwykonawcami wykonującymi roboty instalacyjne / budowlane; Koordynowanie harmonogramów prac firm podwykonawczych; Przygotowywanie dokumentacji wykonawczej i powykonawczej; Pomoc i weryfikacja ofert przetargowych; Weryfikacja ofert dostawców i...

Najnowsze artykuły

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

– Introwersja to nie lęk i wycofanie czy brak pewności siebie, również nie brak kompetencji – podkreśla psycholog Joanna Marszalska. –  Introwertyk dużo myśli, ale nielicznymi rzeczami się dzieli. To znaczy, że w pracy jest dużym zasobem, jednak często niezauważonym – dodaje psycholog Angelika Szymanek. Specjalistki wyjaśniają, co pomaga, a co przeszkadza w pracy introwertykom.

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Przed nami imprezy firmowe, upominki dla pracowników, ale też składanie sobie nawzajem życzeń na święta i Nowy Rok. I tu pojawia się mały problem: dla wielu osób składanie życzeń szefowi, kolegom czy klientom jest dość stresujące. Co powiedzieć, żeby nie popełnić gafy i szczerze przekazać swoje dobre intencje? Podpowiadamy, jakie życzenia będą właściwe, a jakiego doboru słów lepiej unikać.

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

– Mimo że można spotkać się z mitami o „bezdomniakach" jako zwierzętach gorszych od kupionych, na szczęście postępuje zmiana w sposobie postrzegania zwierząt schroniskowych. Coraz więcej osób dostrzega ich piękne, dobre cechy – mówi Iwona Duda, prezeska Fundacji Sarigato prowadzącej projekt Karmimy Psiaki. Jak zrobić zwierzakom ze schronisk wspaniały prezent na Święta?

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Okresowa ocena pracownika to jedno z głównych narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi. Może być ona przeprowadzona na kilka sposobów. Wyjaśniamy, czym różnią się od siebie typy ocen 90 stopni, 180 stopni, 270 stopni i 360 stopni, jakie najlepiej przyjąć kryteria oceny, a także kto powinien dokonywać ewaluacji pracowników w firmie i kiedy najlepiej to zrobić.

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Gwiazdka zbliża się wielkimi krokami: najwyższy czas, by pomyśleć o urlopach w okilicy świąt i na początku stycznia – tym bardziej, że w tym roku dni wolne od pracy układają się wyjątkowo korzystnie i chętnych do skorzystania z przedłużonego urlopu będzie wielu. Co więcej, w 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie całkowicie wolna od pracy. Jak to zmienia grafik pracy i wynagrodzenie?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Nadchodząca nowelizacja przepisów prawa pracy obejmie bardzo dużą część społeczeństwa. Wkrótce czekają nas między innymi zaostrzone kontrole, nowe zasady na zwolnieniu lekarskim, ale i korzystniejsze przepisy naliczania stażu pracy, pozwalające niektórym na wydłużenie urlopu wypoczynkowego. Sprawdź, czego się spodziewać na rynku pracy 2026 i które zmiany obejmą Ciebie lub Twoją firmę.