Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Raportowanie schematów podatkowych – co się zmieni?

Raportowanie schematów podatkowych – co się zmieni?

 
Raportowanie schematów podatkowych – co się zmieni?

Raportowanie schematów podatkowych – co to jest?

 

Raportowanie schematów podatkowych, jak czytamy w Objaśnieniu podatkowym z dnia 31 stycznia 2019 r. Informacje o schematach podatkowych (MDR), dotyczy obowiązku „przekazywania do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej informacji o schematach podatkowych (ang. Mandatory Disclosure Rules – dalej: przepisy MDR)”.

 

Takie rozwiązanie jest wynikiem dyrektywy Unii Europejskiej. Wprowadzenie przepisów ma na celu dostarczanie informacji do administracji skarbowej, aby poprawić obowiązujący systemu podatkowy. W szczególności chodzi o wyłapywanie potencjalnie agresywnego planowania podatkowego, nadużyć związanych z planowaniem podatkowym.

 

Raportowanie schematów podatkowych – kogo dotyczy?

 

Wymienia się trzy główne podmioty, których dotyczy obowiązek raportowania o schematach podatkowych. Należą one do kategorii: 
- promotorów,
- korzystających,
- wspomagających.

 

Pierwsza grupa to osoby fizyczne, prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej. Na przykład doradca podatkowy, radca prawny, pracownik instytucji finansowej lub banku, adwokat – także, jeśli nie posiadają miejsca zamieszkania, siedziby czy zarządu na terenie Polski. Dany podmiot jest promotorem, jeżeli: opracowuje uzgodnienia, oferuje uzgodnienie, udostępnia opracowane uzgodnienie, wdraża opracowane uzgodnienie, zarządza wdrażaniem uzgodnienia. Najogólniej mówiąc, uzgodnieniem nazywa się czynności wpływające na powstanie lub niepowstanie obowiązku podatkowego. Szczegółowa definicja znajduje się w ustawie Ordynacja podatkowa.

 

Korzystający to osoba fizyczna, prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, którym udostępniono uzgodnienie, u których wdrażano uzgodnienie, które przygotowano do wdrożenia uzgodnienia, które dokonały czynności służących uzgodnieniu.

 

Ostatnia z kategorii podmiotów to wspomagający. „Rozumie się przez to osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, w szczególności biegłego rewidenta, notariusza, osobę świadczącą usługi prowadzenia ksiąg rachunkowych, księgowego lub dyrektora finansowego, bank lub inną instytucję finansową, a także ich pracownika, która przy zachowaniu staranności ogólnie wymaganej w dokonywanych czynnościach, przy uwzględnieniu zawodowego charakteru działalności, obszaru specjalizacji oraz przedmiotu wykonywanych czynności, podjęła się udzielić, bezpośrednio lub za pośrednictwem innych osób, pomocy, wsparcia lub porad dotyczących opracowania, wprowadzenia do obrotu, organizowania, udostępnienia do wdrożenia lub nadzorowania wdrożenia uzgodnienia” (art. 86a § 1 pkt 19 Ordynacji podatkowej).

 

Raportowanie schematów podatkowych – zmiany

 

Obowiązujące obecnie w Polsce przepisy będą modyfikowane ze względu na potrzebę lepszego dopasowania do prawa Unii Europejskiej. W Komisji Finansów Publicznych znajduje się właśnie projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku od towarów i usług, ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami oraz niektórych innych ustaw. Jak czytamy na portalu rządowym: „W zakresie ustawy o wymianie informacji podatkowych wprowadzono zmiany umożliwiające przekazywanie informacji o schematach podatkowych transgranicznych organom podatkowym państw członkowskich, w tym m.in.: zmiany dotyczące obowiązków Szefa Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie przekazywania takich informacji. Zakres przekazywanych informacji obejmować będzie informacje uzyskiwane od podmiotów zobowiązanych do raportowania informacji o transgranicznych schematach podatkowych. Pierwsze wymiany informacji w ramach Unii Europejskiej zostaną dokonane do 31 października 2020 r.”.

 

Nowe przepisy przysparzają podatnikom jeszcze sporo trudności, jeśli chodzi o raportowanie schematów podatkowych. Ministerstwo finansów, oprócz cytowanego uzasadnienia, wprowadziło również adres mailowy – mdr.pomoc@mf.gov.pl, pod który można kierować pojawiające się pytania.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Inżynier technicznego wsparcia serwisu

    Rockfin S.A.   Małkowo, k. Żukowa, ul. Pałacowa 9    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    14 godz.
    Twoje zadania: Analiza oraz rozwiązywanie problemów technicznych, proponowanie technologii napraw układów hydraulicznych; Formułowanie założeń i projektowanie rozwiązań technicznych (w tym modernizacji i retrofitów istniejących układów hydraulicznych) Wsparcie techniczne Inżynierów...
  • Specjalista ds. Płac i Kadr z Enova365

    HSV Polska Sp. z o.o.   Łódź, Polesie    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    14 godz.
    Szukamy kandydata/ kandydatki, który oprócz bieżącej obsługi procesów, będzie aktywnie dążył do ich optymalizacji. Twoje główne zadania będą obejmować: Kompleksowe naliczanie wynagrodzeń (umowy o pracę, cywilnoprawne) dla zróżnicowanej grupy pracowników, z wykorzystaniem...
  • Rockfin S.A.
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    14 godz.
    Wyzwania na stanowisku: Udział w procesie ofertyzacji, prowadzenie uzgodnień oraz negocjacji z Klientami w fazie realizacji projektu; Nadzór nad realizacją projektu w ramach założonego budżetu, harmonogramu oraz wymagań jakościowych; Nadzór nad dokumentacją projektową; Dbanie o...
  • Koordynator ds. Automatyki

    PORR S.A.   Warszawa, Ursynów    praca mobilna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    14 godz.
    Zadania: Sprawowanie nadzoru technicznego nad projektami w obszarze automatyki i dbanie o zgodność z założeniami i harmonogramem. Koordynacja prac międzybranżowych (elektryka, teletechnika, automatyka, technologia). Współpraca z zespołami realizacyjnymi, projektantami oraz dostawcami w...
  • Koordynator ds. Teletechniki

    PORR S.A.   Warszawa, Ursynów    praca mobilna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    14 godz.
    Zadania: Sprawowanie nadzoru technicznego nad projektami w obszarze automatyki i dbanie o zgodność z założeniami i harmonogramem. Koordynacja prac międzybranżowych (elektryka, teletechnika, automatyka, technologia). Współpraca z zespołami realizacyjnymi, projektantami oraz dostawcami w...
  • Specjalista ds. zamówień publicznych

    Szpital Specjalistyczny im. Św. Rodziny SP ZOZ   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    15 godz.
    Zakres obowiązków: kontrola aktualności umów zawartych przez Szpital z dostawcami, przygotowywanie i przeprowadzanie postępowań o udzielenie zamówień publicznych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz wewnętrznymi regulaminami i instrukcjami, udział w postępowaniach...

Najnowsze artykuły

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

– Introwersja to nie lęk i wycofanie czy brak pewności siebie, również nie brak kompetencji – podkreśla psycholog Joanna Marszalska. –  Introwertyk dużo myśli, ale nielicznymi rzeczami się dzieli. To znaczy, że w pracy jest dużym zasobem, jednak często niezauważonym – dodaje psycholog Angelika Szymanek. Specjalistki wyjaśniają, co pomaga, a co przeszkadza w pracy introwertykom.

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Przed nami imprezy firmowe, upominki dla pracowników, ale też składanie sobie nawzajem życzeń na święta i Nowy Rok. I tu pojawia się mały problem: dla wielu osób składanie życzeń szefowi, kolegom czy klientom jest dość stresujące. Co powiedzieć, żeby nie popełnić gafy i szczerze przekazać swoje dobre intencje? Podpowiadamy, jakie życzenia będą właściwe, a jakiego doboru słów lepiej unikać.

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

– Mimo że można spotkać się z mitami o „bezdomniakach" jako zwierzętach gorszych od kupionych, na szczęście postępuje zmiana w sposobie postrzegania zwierząt schroniskowych. Coraz więcej osób dostrzega ich piękne, dobre cechy – mówi Iwona Duda, prezeska Fundacji Sarigato prowadzącej projekt Karmimy Psiaki. Jak zrobić zwierzakom ze schronisk wspaniały prezent na Święta?

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Okresowa ocena pracownika to jedno z głównych narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi. Może być ona przeprowadzona na kilka sposobów. Wyjaśniamy, czym różnią się od siebie typy ocen 90 stopni, 180 stopni, 270 stopni i 360 stopni, jakie najlepiej przyjąć kryteria oceny, a także kto powinien dokonywać ewaluacji pracowników w firmie i kiedy najlepiej to zrobić.

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Gwiazdka zbliża się wielkimi krokami: najwyższy czas, by pomyśleć o urlopach w okilicy świąt i na początku stycznia – tym bardziej, że w tym roku dni wolne od pracy układają się wyjątkowo korzystnie i chętnych do skorzystania z przedłużonego urlopu będzie wielu. Co więcej, w 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie całkowicie wolna od pracy. Jak to zmienia grafik pracy i wynagrodzenie?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Nadchodząca nowelizacja przepisów prawa pracy obejmie bardzo dużą część społeczeństwa. Wkrótce czekają nas między innymi zaostrzone kontrole, nowe zasady na zwolnieniu lekarskim, ale i korzystniejsze przepisy naliczania stażu pracy, pozwalające niektórym na wydłużenie urlopu wypoczynkowego. Sprawdź, czego się spodziewać na rynku pracy 2026 i które zmiany obejmą Ciebie lub Twoją firmę.