Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Webwriting: jak pisać treści na stronę firmową?

Webwriting: jak pisać treści na stronę firmową?

 
Webwriting: jak pisać treści na stronę firmową?

Coraz więcej przedsiębiorców rozumie, jak ogromne znaczenie w strategii reklamowej firmy ma zachęcająca i rzetelna strona internetowa lub blog firmowy. Do promocji niezbędny jest profesjonalny webwriting. Co to takiego?

 

Co to jest webwriting?

 

Marketing w sieci ważny jest nie tylko dla podmiotów, które działają wyłącznie online, ale i dla tych ze stacjonarnymi placówkami. Dlaczego? Ponieważ współczesny konsument zanim wybierze się do sklepu czy punktu usługowego, bardzo często szuka informacji na temat oferty w internecie.

 

Przykładowo: chcąc kupić nowe buty, wpisuje w wyszukiwarkę wyrażenie w sposób mniej lub bardziej konkretny określające poszukiwany przedmiot, np. buty sportowe do biegania, sklep. W wyszukiwarce pojawia się wiele wyników, jednak konsument zwykle sprawdzi tylko te znajdujące się na górze strony, najczęściej nie będzie klikał w dalsze zakładki.

 

Dlatego tak istotne jest, by witryna firmy, w tym wypadku sklepu obuwniczego, znalazła się na jak najwyższej pozycji w wynikach szukania (innymi słowy: lepiej się pozycjonowała). Zwiększaniem szans na wyższą pozycję zajmuje się tzw. optymalizacja dla wyszukiwarek, ang. search engine optimization, SEO, czyli bardzo istotna część marketingu internetowego (ang. search engine marketing, SEM).

 

Wypromowaniu strony i pozycjonowaniu treści w internecie pomaga wiele strategii. Jedną z nich jest właśnie webwriting, czyli pisanie tekstów pod wyszukiwarki – tak, by szukające narzędzie łatwiej je rozpoznawało. Zajmuje się tym SEO copywriter. Tworząc tekst, które spełniają pewne wymogi formalne: mają określoną długość, zawierają dobrze pozycjonujące się nagłówki oraz frazy kluczowe. Copywriter musi oczywiście pamiętać, by treści były przy tym poprawne stylistycznie oraz merytorycznie, zgodne z wytycznymi firmy i po prostu interesujące dla potencjalnych klientów.

 

Zasady webwritingu

 

Jeśli czytasz to zdanie, znajdujesz się w grupie zaledwie 16% internautów, którzy rzeczywiście czytają całe artykuły na stronach internetowych (jak wynika z badania specjalistów z amerykańskiej Nielsen Norman Group). Zdecydowana większość błądzi natomiast wzrokiem, zatrzymując się w pewnych określonych punktach – zdaniem specjalistów droga, jaką pokonuje wzrok skanujący tekst, jest zbliżona kształtem do litery F.

 

Internauci mają więcej podobnych zwyczajów. To grupa, która bardzo szybko się nudzi i rozprasza. Nawet ci, którzy zaczynają czytać tekst, rzadko docierają do końca. Większość zatrzymuje się na nagłówkach, a dopiero gdy te okażą się interesujące, czyta tekst, który się pod nimi znajduje. Długie, wielokrotnie złożone zdania szybko ich męczą i zniechęcają do dalszej lektury.

 

Te wszystkie cechy typowego internauty to zarazem wskazówki dla osoby zajmującej się pisaniem tekstów na stronę (a także pracownika odpowiedzialnego za budowę samej witryny, gdyż istotny jest sposób rozmieszczenia i prezentacji treści). Jeśli chodzi o webwriting, podstawowe zasady to:

  • najważniejsze, najciekawsze informacje muszą znajdować się na początku, na samej górze strony,
  • teksty na stronie powinny być podzielone chwytliwymi nagłówkami,
  • akapity muszą być krótkie, a zdania posiadać prostą składnię,
  • w treści powinny zostać uwzględnione słowa kluczowe,
  • warto używać wyliczeń i innych przerywników ułatwwiających czytanie; tzw. ściana tekstu jest dla internauty trudna w odbiorze i zniechęcająca.
Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?