Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Whistleblowing i jego rola w zapobieganiu nadużyciom

Whistleblowing i jego rola w zapobieganiu nadużyciom

 
Whistleblowing i jego rola w zapobieganiu nadużyciom

Pracownik księgowości wykrywa mocno „kreatywne” działania przełożonych w kwestii firmowych rozliczeń, na światło dzienne wychodzą informacje o korupcji lub mobbingu w organizacji. To kontekst, w którym może pojawić się whistleblowing. Co to jest i jaką rolę odgrywa w przeciwdziałaniu nadużyciom?

 

Whistleblowing: definicja

 

Wg jednej z najpopularniejszych definicji tego pojęcia opracowanej przez Jabet Near i Marici Miceli whistleblowing to „ujawnienie przez obecnych lub byłych członków organizacji nielegalnych, niemoralnych lub niedopuszczalnych praktyk prowadzonych pod nadzorem/kontrolą ich pracodawców, osobom lub organizacjom, które są w stanie przedsięwziąć działania” (źródło: J. P. Near, M. P. Miceli, Organizational Dissidence: The Case of Whistleblowing, „Journal of Business Ethics” 4/1985).

 

Whistleblowing po polsku tłumaczy się jako raportowanie o nieprawidłowościach, zgłaszanie czy sygnalizowanie nadużyć. Osoba, która owe problemy ujawnia, co warto podkreślić, dobrowolnie, nazywana jest whistleblowerem lub sygnalistą.

 

System whistleblowingu pozwala zarządzać ryzykiem nadużyć finansowych i innych. Dzięki wczesnemu informowaniu pracodawca może je zidentyfikować na początkowym etapie, przeciwdziałać i dzięki temu zmniejszyć potencjalne straty.

 

Historia whistleblowingu

 

Whistleblowing to termin znany od kilkudziesięciu lat. W 1971 r. Ralph Nader, amerykański prawnik i konsumencki aktywista, apelował o dmuchanie w gwizdek –blow the whistle – w przypadkach zauważenia korporacyjnych skandali. Dlaczego właśnie gwizdanie za pomocą gwizdka? W ten sposób policjanci alarmowali o niebezpieczeństwie.

 

Typy whistleblowingu

 

Możemy wyróżnić whistleblowing wewnętrzny i zewnętrzny. W pierwszym przypadku nadużycia raportowane są przełożonemu czy innej wskazanej osobie w organizacji. Najczęściej zgodnie z przyjętymi procedurami. Zewnętrzny whistleblowing to natomiast ujawnianie nadużyć podmiotom zewnętrznym. Mogą to być organy państwowe czy media, które nagłośnią problem.

 

Np. w bankowości oba rodzaje są ujęte w ustawie Prawo bankowe. Zgodnie z nią każdy bank powinien mieć system zarządzania obejmujący: procedury anonimowego zgłaszania wskazanemu członkowi zarządu, a w szczególnych przypadkach – radzie nadzorczej banku, naruszeń prawa oraz obowiązujących w banku procedur i standardów etycznych. W ramach procedur (...) bank zapewnia pracownikom, którzy zgłaszają naruszenia, ochronę co najmniej przed działaniami o charakterze represyjnym, dyskryminacją lub innymi rodzajami niesprawiedliwego traktowania (art. 9. ust. 2a-2b).

 

Whistleblowing: etyka

 

Whistleblowing może wydawać się praktyką dyskusyjną pod względem etycznym. W polskiej kulturze skarżenie się, zgłaszanie czyichś błędów, kojarzy się jednoznacznie źle. Nikt przecież nie chce, by przylgnęła do niego niechlubna łatka donosiciela w pracy. Osoba, która ujawni na zewnątrz nadużycia, może być przecież posądzona o nielojalność, brak solidarności z innymi pracownikami czy działania wymierzone w dobre imię firmy.

 

Warto jednak zauważyć, jak wielką rolę odgrywa etyka w biznesieSkuteczny wewnętrzny system wykrywania nieprawidłowości na wczesnym etapie pozwala uniknąć strat, chroni wizerunek firmy. Promowanie kultury organizacyjnej, w której dużą wagę przywiązuje się do uczciwości, przestrzegania prawa, moralności, pozwala pracownikom w większym stopniu identyfikować się z firmą, daje poczucie wpływu na jej przyszłość i wzmacnia lojalność wobec firmy.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Rockfin S.A.
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Wyzwania na stanowisku: Udział w procesie ofertyzacji, prowadzenie uzgodnień oraz negocjacji z Klientami w fazie realizacji projektu; Nadzór nad realizacją projektu w ramach założonego budżetu, harmonogramu oraz wymagań jakościowych; Nadzór nad dokumentacją projektową; Dbanie o...
  • Monter Rurociągów

    Rockfin S.A.   Małkowo, k. Żukowa, ul. Pałacowa 9    praca hybrydowa / stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    2 godz.
    Opis stanowiska: Prefabrykacja rurociągów przemysłowych, według rysunku technicznego oraz izometrycznego; Wykonywanie spoin sczepnych metoda TIG; Wykonywanie operacji wiercenia, gwintowania oraz frezowania; Realizacja procesów technologicznych oraz zadań produkcyjnych zgodnie z wyznaczonymi...
  • Bank Pocztowy S.A.
    specjalista mid / senior / ekspert  umowa o pracę  pełny etat
    2 godz.
    Twój zakres obowiązków Diagnozowanie potrzeb i oczekiwań Klientów; Aktywne pozyskiwanie Klientów i utrzymywanie z nimi pozytywnych relacji; Realizacja celów sprzedażowych; Kształtowanie pozytywnego wizerunku Banku poprzez wysoką jakość obsługi; Operacyjna obsługa Klientów...
  • Inżynier technicznego wsparcia serwisu

    Rockfin S.A.   Małkowo, k. Żukowa, ul. Pałacowa 9    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    2 godz.
    Twoje zadania: Analiza oraz rozwiązywanie problemów technicznych, proponowanie technologii napraw układów hydraulicznych; Formułowanie założeń i projektowanie rozwiązań technicznych (w tym modernizacji i retrofitów istniejących układów hydraulicznych) Wsparcie techniczne Inżynierów...
  • Specjalista ds. Płac i Kadr z Enova365

    HSV Polska Sp. z o.o.   Łódź, Polesie    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Szukamy kandydata/ kandydatki, który oprócz bieżącej obsługi procesów, będzie aktywnie dążył do ich optymalizacji. Twoje główne zadania będą obejmować: Kompleksowe naliczanie wynagrodzeń (umowy o pracę, cywilnoprawne) dla zróżnicowanej grupy pracowników, z wykorzystaniem...
  • Specjalista ds. zamówień publicznych

    Szpital Specjalistyczny im. Św. Rodziny SP ZOZ   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Zakres obowiązków: kontrola aktualności umów zawartych przez Szpital z dostawcami, przygotowywanie i przeprowadzanie postępowań o udzielenie zamówień publicznych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz wewnętrznymi regulaminami i instrukcjami, udział w postępowaniach...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?