Praca.pl Poradniki Utrata pracy
Utrata pracy i co dalej?

Utrata pracy i co dalej?

 
Utrata pracy i co dalej?

Szef właśnie cię zwolnił? W zakładzie redukują etaty? Twój pracodawca zamyka działalność? Czujesz, że grozi ci utraty pracy. I co dalej?

 

Zredukuj stres i opanuj emocje

 

U większości osób utrata pracy wywołuje emocje takie jak smutek, gniew, strach czy żal. To normalne, w końcu w życiu następuje nieoczekiwana zmiana. Nie można jednak pozwolić, aby te negatywne emocje całkowicie nas pochłonęły. Należy pamiętać, że każda praca ma swój początek i koniec. Utrata zatrudnienia nie musi oznaczać, że nie ktoś nie nadaje się do pracy w danej firmie. Negatywne emocje nie są mobilizujące, a przecież znalezienie nowej pracy będzie wymagało sporo wysiłku, dlatego też warto skupić całą swoją energię na pozytywnym myśleniu, które będzie napędzać do osiągnięcia sukcesu w najbliższej przyszłości.

 

Jak pogodzić się ze stratą pracy?

 

Nie obwiniaj się. Niezależnie od tego czy utrata pracy związana była z redukcją etatów, jakością twojej pracy czy zamknięciem firmy, nie pozwól sobie, aby dopadły cię negatywne emocje. Zamiast tego pomyśl sobie, że nie cofniesz tej sytuacji więc należy ruszyć do przodu. Przeanalizuj błędy i sukcesy z byłego miejsca pracy i wykorzystaj tę wiedzę w rekrutacji i nowej firmie.

Spójrz na utratę pracy, jako na dobrą okazję do zmiany. Postrzeganie sytuacji jako życiowej porażki z pewnością nie sprawi, że poczujesz się lepiej. Dlatego dobrze jest  zmienić sposób myślenia na pozytywny i spojrzeć na utratę pracy jako na okazję do obrania nowej ścieżki kariery. Która z aktywnych zawodowo osób ma na to czas i okazję do zmiany?

Pomyśl o utracie pracy w ten sposób: dotychczas zastanawiałeś się nad tym, co jeszcze możesz robić w życiu i jak by wyglądała twoja kariera w innym miejscu? Teraz możesz to sprawdzić i znaleźć taką pracę, która da ci więcej satysfakcji.

 

Zwolnienie z pracy – i co dalej

 

Jak poradzić sobie ze stratą pracy? Pamiętaj, żeby zachować klasę. Umiejętność odpowiedniej reakcji w sytuacjach takich jak zwolnienie z pracy, jest jednym z ważniejszych elementów, które wpływają na postrzeganie kandydata na rynku. Dojrzałe zachowanie, jakim wykażesz się w trakcie opuszczania firmy, pozwoli ci uzgodnić wszystkie czynniki związane z odejściem, a także pozostawi po tobie dobre wrażenie. Pamiętaj, że w każdej branży ludzie wymieniają się doświadczeniami.

 

Niewykluczone, że w przyszłości spotkasz jeszcze kogoś z byłej firmy na swojej drodze zawodowej. Pamiętaj też, że zachowanie dobrych kontaktów ze współpracownikami może okazać się przydatne, na przykład w poszukiwaniach kolejnej pracy. Zdarza się też, że potencjalni pracodawcy, u których odbyłeś rozmowę o pracę kontaktują się z twoimi byłymi szefami, aby uzyskać od nich informację na twój temat.

Wykorzystaj networking. Masz sporo znajomych? Nawiązywanie nowych kontaktów nie sprawia ci problemu? Odezwij się do znajomych i odśwież stare kontakty. Być może wśród osób, które znasz, jest ktoś, kto szuka do pracy osoby z twoimi kompetencjami bądź zna dobrego pracodawcę, który właśnie rozpoczęła proces rekrutacji. Dlaczego by z tego nie skorzystać?

Rozpocznij poszukiwania Niezbędnym krokiem do rozpoczęcia poszukiwań nowej pracy jest CV. Zadbaj o to, aby było odpowiednio zaktualizowane i przyciągało uwagę. Zatroszcz się też o profile zawodowe w mediach społecznościowych – one stanowią twoją wizytówkę.

Kolejnym krokiem poszukiwań powinien być research portali, które publikują ogłoszenia pracodawcow. Zapisz się do newslettera, aby codziennie otrzymywać nowe oferty pracy. Zastanów się też nad tym, w jakich firmach chcesz pracować. Stwórz listę wymarzonych miejsc i napisz do nich – nawet jeśli akurat nikogo nie szukają. Być może okaże się, że jednak będą zainteresowani spotkaniem z tobą.

Bardzo ważnym elementem poszukiwań pracy jest także odpowiednie przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej. Pamiętaj o właściwym stroju i przygotowaniu merytorycznym. Równie istotne jest też pozytywne nastawienie i uśmiechu – to zawsze przyciąga innych ludzi. Nawet jeśli bardzo źle czujesz się z tym, że nie masz obecnie pracy, to nie pokazuj tego podczas rekrutacji.

 

Jak pogodzić się ze stratą pracy

 

Dla niektórych osób utrata pracy jest paradoksalnie najlepszą rzeczą, jaka mogła się im przytrafić w ciągu ostatnich paru lat. To przecież szansa na stworzenie nowych perspektyw zawodowych, których w byłej firmie nie było już od dawna. Postaraj się więc spojrzeć na utratę zatrudnienia z innej, bardziej pozytywnej perspektywy i działaj jak najaktywniej się tylko da.

 

Więcej artykułów "Utrata pracy"
Praca Budimex SA

Polecane oferty

  • Budimex SA
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    22 godz.
    Twoje przyszłe zadania: ‎organizacja pracy zespołu podwykonawców oraz sił własnych we współpracy z ‎kierownikiem robót w branży drogowej,‎ przygotowywanie dokumentacji do odbiorów częściowych, końcowych, weryfikacja dokumentacji projektowej i jej dystrybucja, współpraca z...
  • Budimex SA
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    22 godz.
    Zakres zadań organizacja pracy zespołu podwykonawców oraz sił własnych we współpracy z ‎kierownikiem robót w branży mostowej,‎ przygotowywanie dokumentacji do odbiorów częściowych, końcowych, weryfikacja dokumentacji projektowej i jej dystrybucja; współpraca z kierownikami robót,...
  • Inżynier / Inżynierka Budowy- branża geotechniczna

    Budimex SA   Kraków    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    22 godz.
    Twoje przyszłe zadania: organizacja pracy zespołu podwykonawców oraz sił własnych we współpracy z ‎kierownikiem robót w branży geotechnicznej,‎ przygotowywanie dokumentacji do odbiorów częściowych, końcowych, weryfikacja dokumentacji projektowej i jej dystrybucja; współpraca z...
  • Budimex SA
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    22 godz.
    Twoje przyszłe zadania: przygotowywanie przedmiarów i obmiarów robót w branży torowej, współudział przy prowadzeniu uzgodnień projektowych, przekazywanie uzgodnień technicznych podwykonawcom i wykonawcom, rozliczanie zakontraktowanych podwykonawców, aktywny udział w procesie produkcji,...
  • Budimex SA
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    24 godz.
    Twoje przyszłe zadania: organizacja pracy zespołu podwykonawców oraz sił własnych we współpracy z ‎kierownikiem robót w branży elektrycznej,‎ przygotowywanie dokumentacji do odbiorów częściowych, końcowych, weryfikacja dokumentacji projektowej i jej dystrybucja; współpraca z...
  • Budimex SA
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    24 godz.
    Twoje przyszłe zadania: ‎organizacja pracy zespołu operatorów we współpracy z ‎kierownikiem robót w zakresie robót ziemnych; weryfikacja dokumentacji projektowej i jej dystrybucja; sporządzenie rozliczeń i przygotowywanie raportów, oraz sprawozdań z przebiegu realizacji, wspólne...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?