Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Dress code w pracy, czyli pracownik odpowiednio ubrany

Dress code w pracy, czyli pracownik odpowiednio ubrany

 
Dress code w pracy, czyli pracownik odpowiednio ubrany

Do zasad dress code'u jesteśmy przyzwyczajani od najmłodszych lat. Wielu z nas pamięta szkolne uroczystości, w czasie których obowiązywał „strój galowy"; pewnie każdy zna też kogoś, kto miał kłopoty z uwagi na niewłaściwy ubiór w czasie lekcji. W dorosłym życiu zasad dotyczących ubierania się przybywa i bywają one bardzo drobiazgowe, szczególnie w przestrzeni zawodowej. Nacisk na to, by ich przestrzegać, jest też dużo większy. Gafa w stroju biznesowym w skrajnych przypadkach kosztuje podważenie wizerunku firmy, utratę klienta, karierę. Dlatego wielu pracodawców określa dress code w pracy i zwraca pilną uwagę na stroje pracowników. – Dress code wyznacza pewną granicę, która może być pomocna w odnalezieniu się w sytuacjach, kiedy nie wiemy, co wypada włożyć w określonych okolicznościach – wyjaśnia stylistka Dorota Leszek.

 

Spis treści

Dress code – co to?

 

Ubiór – wszyscy doskonale wiemy, jakie ma znaczenie. Wpływa nie tylko na nasze samopoczucie, ale także na to, jak odbierają nas inni. W końcu: „jak Cię widzą, tak Cię piszą”. Co więcej, strój nie pozostaje bez wpływu na naszą postawę i zachowania. Niegdyś był wyróżnikiem statusu i bogactwa, dziś – choć czasy się zmieniły – nadal jest pierwszym sygnałem wysyłanym w kierunku drugiego człowieka, na podstawie którego możemy zostać poddani ocenie. I właśnie tutaj pojawia się tak zwany dress code. Co to jest? 

 

Pamiętaj!

 

Dress code to pojęcie, pod którym kryje się zbiór norm wyznaczających pożądany sposób ubierania się, adekwatny do danej okoliczności. Określa docelowy strój obowiązujący w danym miejscu czy czasie. Najczęściej o zbiorze zasad ubierania się mówimy w kontekście stroju służbowego dostosowanego do wykonywanej pracy i polityki firmy, niemniej o dress codzie decydują także takie czynniki jak m.in. państwo, kultura czy religia. 

 

Znajomość zasad dress code’u przyda nam się każdego dnia. Dzięki temu unikniemy stylizacyjnego faux-pas, a wykreujemy wizerunek osoby, która potrafi odnaleźć się w każdym miejscu i każdym czasie. Istotne są tutaj zarówno kolor, proporcje, jak i faktura ubioru. Zupełnie inaczej ubierzemy się do pracy w biurze, inny strój wybierzemy na rodzinną uroczystość, a zupełnie inna stylizacja sprawdzi się podczas wyjścia na pizzę z przyjaciółmi. To właśnie tutaj zastosowanie będą miały określone rodzaje dress code’u.

 

Dress code wyznacza pewną granicę, która może być pomocna w odnalezieniu się w sytuacjach, kiedy nie wiemy, co wypada włożyć w określonych okolicznościach. Faktem jest, że dziś dress code po wielu zmianach społecznych, staje się coraz luźniejszy, co zauważam także w czasie pracy z klientami, rozmawiając o wymogach ubraniowych w ich miejscach pracy. Są jednak branże, w których dress code wciąż obowiązuje i jest ważny choćby ze względów psychologicznych – przykładem może tu być branża finansowa lub prawnicza. Myślę, że dość dużym zaskoczeniem mogłoby być na przykład wejście do banku, w którym widzimy pracowników w casualowych strojach – zaznacza Dorota Leszek, osobista stylistka. 

 

Dress code w pracy biurowej – rodzaje

 

Bardziej lub mniej formalny, biznesowy, codzienny… Z dress codem spotykamy się każdego dnia. Niektórzy z nas muszą przestrzegać określonych zasad ubioru na co dzień, inni mają w tej kwestii dużą dowolność. Jakie rodzaje dress code’u wyróżniamy? Wśród tych najpopularniejszych i najczęściej spotykanych wymienić możemy: 

 

  • Casual dress code

 

Najbardziej swobodne, niezobowiązujące i najwygodniejsze rozwiązanie dotyczące zasad ubioru. W praktyce oznacza nieformalny strój codzienny, który wyróżnia wygoda. Casual dress code sprawdzi się wszędzie tam, gdzie możemy nosić się swobodnie i gdzie nie obowiązują zasady formalnego ubioru. Na przestrzeni lat zmienił się nieco jego wydźwięk – dziś do codziennego stylu ubierania zaliczamy również akcenty zaczerpnięte ze świata streetwearu, który tak jak żaden inny ceni sobie wolność i swobodę wyrażania własnego ja. W jego ramach znajdują się między innymi klasyczne bluzki czy koszulki z krótkim rękawem, swetry, T-shirty czy jeansy. Casual dress code, choć gwarantuje mnóstwo stylizacyjnej swobody, nie dopuszcza łamania pewnych zasad. Pamiętajmy, że niezależnie od stopnia nieformalności stroju, ten musi być zawsze schludny, ale i stosowny względem okazji i otoczenia, w jakich się znajdujemy. 

 

  • Smart casual dress code

 

Smart casual często nazywany bywa sportową elegancją, ponieważ leży na styku elegancji i luzu. Jest to styl bardziej elegancki od casualowego, który jednak wtłacza w swoje ramy akcenty swobody, a nawet odrobiny nonszalancji. Podstawą smart casual jest efektowne łączenie elementów utożsamianych z klasycznym i ponadczasowym stylem i szykiem – z tymi o sportowym i luźnym wyrazie. W garderobie utrzymanej w stylu sportowej elegancji świetnie odnajdują się takie zestawy jak na przykład biała oversizowa koszula połączona z klasycznymi jeansami czy nieco bardziej elegancka spódnica plisowana stanowiąca duet z prostym T-shirtem. W kontekście stroju firmowego, smart casual świetnie sprawdzi się w pracy, w której nie obowiązuje formalny styl ubierania się i pracodawca pozostawia zatrudnionym swobodę w kwestii ubioru.

 

  • Business dress code

 

Najbardziej formalny kod ubioru, który opiera się na elementach klasycznej elegancji i wyróżnia stonowanymi, podstawowymi kolorami, bez zbyt wielu ozdobników. Business dress code to styl zarezerwowany przede wszystkim dla adwokatów, prawników, polityków, bankierów czy chociażby stewardess. W przypadku tych ostatnich ważny jest również makijaż do pracy, a niektóre linie lotnicze zamieszczają w regulaminie firmy szczegółowe wytyczne dotyczące rodzaju makijażu czy chociażby koloru pomadki. W przeciwieństwie do wcześniej omawianych kodów ubioru, styl biznesowy nie pozostawia nam przestrzeni na stylizacyjną dowolność. Opiera się na sztywnych zasadach dotyczących zarówno kroju czy koloru. W przypadku damskiego business dress code’u obowiązują stylowe kostiumy, spódnice midi (ewentualnie o długości sięgającej do kolana), a także eleganckie bluzki czy koszule. Z kolei w garderobie panów utrzymanej w biznesowym klimacie nie może zabraknąć garnituru w klasycznych odcieniach i jasnej koszuli z długim rękawem. 

 

  • Cocktail dress code

 

Kod ubioru obowiązujący przede wszystkim na różnego rodzaju wydarzeniach pozbawionych silnie formalnego charakteru, takich jak wesela, rodzinne uroczystości czy popołudniowe bankiety. Cocktail dress code oznacza elegancję połączoną z lekką nonszalancją. W jego ramy idealnie wpisują się krótkie sukienki, które są eleganckie, ale niezbyt formalne. Mężczyźni z kolei wybierają zazwyczaj garnitury, ale mogą zrezygnować z krawata lub wybrać elegancką koszulę i spodnie. Strój ten wyróżnia się także subtelnością dodatków, dopuszczając w stylizacji jednocześnie wyrazisty element nadający ton całości. 

 

  • Black tie

 

Dress code wieczorowy, który wymaga bardzo wysokiego stopnia elegancji i obowiązuje przede wszystkim na wieczorowych i wytwornych uroczystościach. Dla kobiet to zazwyczaj długa suknia wieczorowa w ciemnym kolorze, klasycznie uszyta z eleganckiej tkaniny, takiej jak chociażby satyna czy jedwab. Dopełnienie kreacji stanowią buty na obcasie z zakrytymi palcami. W przypadku mężczyzn obowiązuje tutaj czarny smoking i czarna mucha.

 

  • White tie

 

Kod ubioru charakteryzujący się najwyższym stopniem elegancji i zarezerwowany dla najbardziej uroczystych wydarzeń. Dla pań oznacza długie, wieczorowe suknie, często z rękawami, a dla panów – frak, białą koszulę, białą muchę i białą kamizelkę. W przypadku kodu white tie dopuszczalne są również szykowne dodatki, takie jak rękawiczki i biżuteria.

 

Czytaj takżeZielone kołnierzyki – czym jest ten nowy trend na rynku pracy?

 

Biurowy dress code a Kodeks pracy

 

Kodeks pracy nie reguluje kwestii, które nie są związane z odzieżą roboczą i ochronną. Warto jednak wiedzieć, że pracodawca ma pewne prawo do podjęcia decyzji dotyczącej ubioru, który nie pełni funkcji roboczej czy ochronnej. Może zadecydować on o używaniu przez pracownika odzieży służbowej czy odzieży reprezentacyjnej. 

 

Pamiętaj! 

 

Pracodawca ma pewne uprawnienia do regulowania kwestii związanych z wyglądem pracowników. W praktyce dress code w pracy może być ustanawiany przez pracodawcę w ramach regulaminu pracy, który określa zasady dotyczące ubioru pracowników w danym przedsiębiorstwie. 

 

Warto jednak wiedzieć, że przyjęty przez pracodawcę dress code nie może naruszać praw pracowników oraz zasad równego ich traktowania.

 

Dress code w pracy

 

Dress code w pracy pozwala pracodawcy określić oczekiwany poziom formalności ubioru pracowników. W dużej mierze będzie on zależał od rodzaju pracy, stanowiska i sektora, w jakim pracujemy. Zwróćmy uwagę, że zupełnie inaczej do pracy ubiorą się osoby zatrudnione na przykład w banku czy kancelarii prawnej i mające codzienny, bezpośredni kontakt z klientem, a inaczej pracownicy biurowi czy osoby zatrudnione w dziale IT. W pierwszym przypadku obowiązuje sformalizowany dress code biznesowy utrzymany w kolorach utożsamianych z profesjonalizmem, takich jak czerń, biel, granat, błękit czy grafit.

 

Jeśli nie mamy pewności, jaki dress code w pracy będzie odpowiedni, warto zerknąć do wewnątrzzakładowego regulaminu pracy, w którym pracodawca mógł uwzględnić wytyczne dotyczące wymaganego kodu ubioru. A jeśli takich wytycznych nie ma? Czy dopuszczalny jest styl stricte casualowy, czy może lepiej postawić na niezobowiązującą elegancję? 

 

Pamiętajmy, że wszystko zależeć będzie od miejsca pracy – inaczej ubierze się do pracy instruktorka fitness, a na coś zupełnie innego może pozwolić sobie osoba pracująca w biurze, gdzie nie obowiązuje jej biznesowy dress code. Bardzo często klienci zwracają się do mnie z  pytaniem dotyczącym tego, co założyć do pracy, aby wyglądać dobrze, a zarazem czuć się wygodnie – mówi osobista stylistka. – Dla osób pracujących w biurach mających spotkania z klientami rozwiązaniem może być zastosowane stylu półformalnego, czyli sportowej elegancji, zwanej inaczej stylem smart casual. Sprawdzi się wszędzie tam, gdzie nie obowiązuje dress code biznesowy, ale jednocześnie nie możemy sobie pozwolić na casual. Styl smart casual polega na połączeniu w jednej stylizacji rzeczy eleganckiej z czymś casualowym, na przykład – spodni na kant z wełnianym, gładkim, dobrej jakości swetrem lub eleganckiej marynarki, topu oraz prostych, ciemnych, nieprzetartych, klasycznych jeansów i klasycznego obuwia – dodaje Dorota Leszek. 

 

W przypadku, gdy w naszym miejscu pracy nie obowiązuje formalny dress code, pamiętajmy, że strój do pracy ma być przede wszystkim czysty i niewyzywający. Wszelkiego rodzaju prześwity, koronki, wycięcia czy długości mini lepiej pozostawić na czas wolny. Niezależnie od dress code'u, zawsze ważne jest, aby pracownicy dbali o higienę osobistą i byli schludni. Pamiętajmy, że są to podstawowe elementy dobrego wizerunku w miejscu pracy.

 

Niektóre firmy, które na co dzień wymagają od pracowników noszenia garniturów, koszul i eleganckich garsonek, wprowadzają casual friday, będący momentem oddechu od formalnych wymagań dotyczących stroju. Jest to tzw. dzień bez krawata, w którym pracownicy mogą postawić na większą swobodę w ubiorze.

 

Czytaj takżeSkromność na rozmowie kwalifikacyjnej – czy na pewno popłaca?

 

Dress code w rekrutacji

 

Rozmowa rekrutacyjna to czas, w którym staramy się zrobić dobre wrażenie. Podczas spotkania z rekruterem niezwykle ważne jest nie tylko to, co mamy do powiedzenia i zaprezentowania w CV, ale także nasza mowa ciała i wizerunek. Ten ostatni, gdy jest spójny i profesjonalny, może być w oczach rekrutera potwierdzeniem naszych kompetencji. I przeciwnie, niewłaściwy strój, gafa wizerunkowa może nawet przekreślić naszą kandydaturę. A więc jak dobrać strój na rozmowę o pracę?

 

Podczas rozmowy kwalifikacyjnej sprawdzi się klasyka. U kobiet może to być garnitur, spodnie oraz koszula czy bluzka, albo spódnica sięgająca do okolic kolana połączona z bluzką lub koszulą. Świetnie zaprezentuje się także sukienka biznesowa, rajstopy, delikatna biżuteria. Pamiętajmy, że jeśli wybieramy buty na obcasie, to najbezpieczniejszą wysokością będzie obcas około 5-6 cm. Unikajmy jaskrawych kolorów, dużych dekoltów, długości mini w spódnicach, dużej biżuterii. U mężczyzn z kolei zawsze dobrym wyborem będzie garnitur z koszulą, np. w granatowym kolorze i eleganckie buty, typu derby czy oksfordy. Jeśli wiemy, że dana rozmowa kwalifikacyjna nie wymaga oficjalnego stroju, możemy zdecydować się na styl smart casual, wybierając np. spodnie typu chino, koszulę oraz buty derby np. wykonane z zamszu – radzi Dorota Leszek. 

 

Co do zasady, warto zatem postawić na klasykę, ale i skromność. Wybór klasycznego garnituru i białej koszuli, a w przypadku pań – eleganckiej marynarki ze spódnicą czy spodniami, nie świadczy o stylizacyjnej nudzie, a wyczuciu smaku i ubiorze adekwatnym do okazji. 

Przygotowując się na rozmowę rekrutacyjną i wybierając strój na to spotkanie, zwróćmy uwagę na obuwie. Buty zawsze powinny być zakryte – niezależnie od pory roku. W przypadku pań dopuszczalne są czółenka z zakrytymi palcami, a odsłoniętą piętą, natomiast panowie zawsze powinni wybrać zakryte półbuty z wiązaniem, jak chociażby wspomniane derby czy oksfordy.

 

 

Dress code do biura – zalety i wady 

 

Wdrożenie firmowego kodeksu ubioru w niektórych branżach jest nieuniknione. Przyjęcie określonych norm i zasad ma swoje uzasadnienie i wpływa chociażby na budowanie profesjonalnego wizerunku firmy czy ujednolicenie jej kultury. Z drugiej strony pełna swoboda w wybieraniu stylizacji do pracy pozwala pracownikowi wyrazić siebie, podkreślić swój indywidualizm i czuć się swobodnie. Jakie jeszcze wady i zalety ma dress code?

 

Zalety dress code’u:

 

  • ujednoliceniu wyglądu pracowników i spójny wizerunek firmy,

  • budowanie profesjonalnego wizerunku firmy, co może mieć wpływ na kontakty z klientami i partnerami biznesowymi,

  • element budowania jednolitej kultury organizacyjnej, sprzyjającej współpracy,

  • podsunięcie pewnych rozwiązań, dzięki którym pracownicy nie muszą zastanawiać się, jaki wybrać strój do pracy.

 

Wady dress code’u: 

 

  • ograniczenie indywidualności i uniemożliwienie swobodnego wyrażenia siebie poprzez ubiór w pracy, 

  • ryzyko monotonii i stylistycznej nudy, 

  • zmniejszenie komfortu np. podczas upalnych dni, gdy konieczne jest noszenie biznesowego i formalnego stroju, 

  • zbyt restrykcyjny dress code może spowodować u pracowników dyskomfort i niezadowolenie.

 

Czytaj takżeWizażystka – kim jest, studia, kursy, zarobki

 

 

Dress code – najczęściej zadawane pytania:

 

  • Czym jest dress code?

 

Dress code to zbiór ustalonych zasad dotyczących ubioru w określonym miejscu, czasie lub sytuacji. Ma na celu utrzymanie określonego standardu stylu lub wymaganego poziomu formalności. Dress code może określać np. normy dla stroju korporacyjnego.

 

  • Czy pracodawca może wymagać dress code?

 

Pracodawca ma prawo do określenia obowiązującego stroju w miejscu pracy oraz wymagania noszenia odzieży służbowej, reprezentacyjnej. Wymogi dotyczące dress code’u w pracy powinny zostać ujęte w wewnątrzzakładowym regulaminie firmy. 

Anna Rychlewicz

Anna Rychlewicz

Absolwentka dziennikarstwa i zarządzania mediami. Na świat patrzy przez pryzmat tego, jakimi słowami może go opisać. Słowa są także nieodłącznym elementem jej drogi zawodowej. Zajmuje się copywritingiem, redakcją oraz korektą tekstów. O rynku pracy, ubezpieczeniach, wnętrzach, podróżach, zdrowiu i modzie. Porusza tematykę społeczną oraz kryminalną. Pasjonują ją rozmowy z ludźmi. W czasie wolnym poszerza horyzonty i eksploruje otoczenie, prowadząc blog „Brzmi Znajomo”.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Agent Działu Retencji / Platform Coach

    GCC7 Services Ltd   Malta, St. Julians   
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat   6 500 - 20 000 zł brutto/mies.  rekrutacja online  Szukamy kilku pracowników
    12 godz.
    TWOJE OBOWIĄZKI: Pełnienie roli głównego punktu kontaktowego we wszelkich sprawach związanych z kontami twoich klientów. Budowanie i utrzymywanie silnych, długotrwałych relacji z klientami. Budowanie zaufania doradców z kluczowymi klientami. Zapewnienie terminowej i skutecznej dostawy...
  • ANABUD
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    13 godz.
    Twoje zadania: współudział w przygotowaniu i organizacji procesu budowy farmy wiatrowej, nadzór nad pracami zgodnie z harmonogramem, dokumentacją i standardami jakości, koordynacja podwykonawców oraz dostaw materiałów i sprzętu, współpraca z kierownikiem budowy i kierownikiem projektu,...
  • Specjalista ds. Rekrutacji i Marki Pracodawcy (M/K)

    GRUPA KDM Sp. z o.o.   Warszawa, ul. Połczyńska 53    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    14 godz.
    Twój zakres obowiązków Samodzielne prowadzenie kompleksowych procesów rekrutacyjnych na wszystkie stanowiska w GRUPA KDM. Zarządzanie bazą kandydatów w ATS i dbanie o aktualność danych. Budowanie pozytywnego doświadczenia kandydatów (Candidate Experience) poprzez sprawną komunikację i...
  • Magazynier

    Fresenius Medical Care Polska S.A.   Sady, ul. Poznańska 16C    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    14 godz.
    Zadania, jakie Ci proponujemy: przygotowanie przesyłek (paczki i palety) obsługa wózka widłowego; obsługa skanera (zapewniamy szkolenie na miejscu) rozładunek i załadunek towarów na terenie magazynu; współpraca w małym i zgranym zespole; praca wyłącznie od poniedziałku do piątku (w...
  • Opiekun / Opiekunka Klienta Kluczowego

    Benefit Systems S.A.   Warszawa, Wola, niedaleko stacji metra Rondo Daszyńskiego    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    14 godz.
    Zakres obowiązków: Ścisła współpraca z Opiekunem Biznesowym na przypisanym portfelu Klientów kluczowych oraz koordynacja działań z innymi działami firmy w celu sprawnej realizacji zgłoszeń klientów, Budowanie i utrzymywanie trwałych relacji z Klientami, zapewniając wysoki poziom ich...
  • Opiekun / Opiekunka Klienta w Zespole Obsługi Klienta

    Benefit Systems S.A.   Warszawa, przy stacji metra Rondo Daszyńskiego    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    14 godz.
    Na rozgrzewkę kilka pytań Możesz pochwalić się doświadczeniem w obsłudze klienta biznesowego i sprawia Ci to przyjemność? Potrafisz połączyć empatię z działaniem i tworzyć relacje z klientem, które procentują? Wiesz w jakim programie znajdziesz „tabelę przestawną”, funkcję...

Najnowsze artykuły

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

– Introwersja to nie lęk i wycofanie czy brak pewności siebie, również nie brak kompetencji – podkreśla psycholog Joanna Marszalska. –  Introwertyk dużo myśli, ale nielicznymi rzeczami się dzieli. To znaczy, że w pracy jest dużym zasobem, jednak często niezauważonym – dodaje psycholog Angelika Szymanek. Specjalistki wyjaśniają, co pomaga, a co przeszkadza w pracy introwertykom.

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Przed nami imprezy firmowe, upominki dla pracowników, ale też składanie sobie nawzajem życzeń na święta i Nowy Rok. I tu pojawia się mały problem: dla wielu osób składanie życzeń szefowi, kolegom czy klientom jest dość stresujące. Co powiedzieć, żeby nie popełnić gafy i szczerze przekazać swoje dobre intencje? Podpowiadamy, jakie życzenia będą właściwe, a jakiego doboru słów lepiej unikać.

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

– Mimo że można spotkać się z mitami o „bezdomniakach" jako zwierzętach gorszych od kupionych, na szczęście postępuje zmiana w sposobie postrzegania zwierząt schroniskowych. Coraz więcej osób dostrzega ich piękne, dobre cechy – mówi Iwona Duda, prezeska Fundacji Sarigato prowadzącej projekt Karmimy Psiaki. Jak zrobić zwierzakom ze schronisk wspaniały prezent na Święta?

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Okresowa ocena pracownika to jedno z głównych narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi. Może być ona przeprowadzona na kilka sposobów. Wyjaśniamy, czym różnią się od siebie typy ocen 90 stopni, 180 stopni, 270 stopni i 360 stopni, jakie najlepiej przyjąć kryteria oceny, a także kto powinien dokonywać ewaluacji pracowników w firmie i kiedy najlepiej to zrobić.

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Gwiazdka zbliża się wielkimi krokami: najwyższy czas, by pomyśleć o urlopach w okilicy świąt i na początku stycznia – tym bardziej, że w tym roku dni wolne od pracy układają się wyjątkowo korzystnie i chętnych do skorzystania z przedłużonego urlopu będzie wielu. Co więcej, w 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie całkowicie wolna od pracy. Jak to zmienia grafik pracy i wynagrodzenie?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Nadchodząca nowelizacja przepisów prawa pracy obejmie bardzo dużą część społeczeństwa. Wkrótce czekają nas między innymi zaostrzone kontrole, nowe zasady na zwolnieniu lekarskim, ale i korzystniejsze przepisy naliczania stażu pracy, pozwalające niektórym na wydłużenie urlopu wypoczynkowego. Sprawdź, czego się spodziewać na rynku pracy 2026 i które zmiany obejmą Ciebie lub Twoją firmę.