Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Home office – jak przygotować firmę?

Home office – jak przygotować firmę?

 
Home office – jak przygotować firmę?

Branża oraz rodzaj wykonywanych obowiązków definiują, jak łatwe (lub jak skomplikowane) może okazać się umożliwienie pracy zdalnej pracownikom. Dla części stanowisk zorganizowanie home office zajmie wyłącznie kilka chwil, w innych sytuacjach może wymagać szczególnych umiejętności logistycznych oraz organizacyjnych. Jak właściciel powinien przygotować firmę oraz zatrudnionych na wykonywanie pracy zdalnej z domu?

 

Sprzęt służbowy

 

Nadrzędną sprawą jest zapewnienie narzędzi, za pomocą których pracownik będzie mógł wykonywać swoje obowiązki. Jeśli w biurze pracuje przy laptopie i korzysta z telefonu komórkowego, nie powinno być żadnego problemu z przeniesieniem takiego sprzętu. Praca zdalna biurowa jest jedną z łatwiejszych do zaadaptowania w domowych warunkach.

 

W wypadku bardziej zaawansowanego sprzętu należy przemyśleć kwestię – czy planowana praca zdalna jest tymczasowa, czy stała (np. jako warunek pracownika, by podjął współpracę z daną firmą). Jeśli konieczne jest przeniesienie pracy do domu zatrudnionego, można mu udostępnić sprzęt, z którego zazwyczaj korzysta w biurze. Można też na jego stanowisko przeznaczyć dwa rodzaje sprzętu – jeden dostępny w domu, jeden w biurze.

 

Podstawą pracy zdalnej jest internet. W większości przypadków pracownicy mają własne Wi-Fi, z którego mogą korzystać. Jeśli jednak nie dysponują podłączeniem do sieci, bardzo łatwo jest temu zaradzić, wykupując internet przenośny, z którym można pracować nie tylko w domu, ale też w trakcie podróży itp.

 

Oprócz powyższych warto zaopatrzyć pracowników w inne urządzenia, które ułatwią im wykonywanie obowiązków – słuchawki z mikrofonem, kamerę do transmisji online itp.

 

Należy zaznaczyć, że jeśli pracownik zostanie zatrudniony w ramach telepracy – zarówno jego, jak i pracodawcę obowiązują zasady Kodeksu pracy. Należy dobrze zapoznać się z rozdziałem opisującym tę formę zatrudnienia, regulującym prawa i obowiązki jakie obowiązują obie strony.

 

VPN, dysk firmowy

 

Kolejny krok stanowi podłączenie do firmowych systemów, dysków – a to wymaga wprowadzenia kluczy i haseł. Niezbędne jest także podłączenie do sieci VPN. Chodzi nie tylko o dostęp do programów porządkujących pracę, ale także o cyberbezpieczeństwo.

 

Warto także poinstruować pracowników, by zadbali o wzmocnienie bezpieczeństwa domowego połączenia internetowego. Można na przykład każdemu pracownikowi wysłać maile z instrukcją konfiguracyjną, w razie potrzeby także pomóc telefonicznie lub za pomocą programów umożliwiających współdzielenie ekranu (specjalista IT, będąc online, może zdalnie wykonywać zadania na sprzęcie będącym w innym miejscu).

 

Komunikacja wewnętrzna w firmie

 

Praca zdalna wymaga wprowadzenia zasad rozliczania się z efektów pracy oraz odpowiedniego łańcucha komunikacji. Należy wyznaczyć np. godziny, dni raportowania, spotkania online całego zespołu itp. Pracownikom można udostępnić firmowe chaty, zalecić rozmowy mailowe. By komunikacja w firmie przebiegała sprawnie, trzeba podać reguły, według których mają postępować zatrudnieni – uniknie się wtedy dezinformacji, przeoczenia ważnych decyzji lub zbędnego namnażania pośredników między nadawcą a właściwym odbiorcą wiadomości.

 

Umożliwiając pracę w domu przez internet, należy także pouczyć i przypomnieć, jakie są przepisy bhp w pracy zdalnej. Ergonomiczne stanowisko, właściwa postawa ciała, regularne przerwy od pracy przy monitorze powinny zagwarantować bezpieczeństwo. Warto przygotować regulamin, który rozwiąże wszelkie wątpliwości pracowników.

 

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Agent Nieruchomości

    Freedom Nieruchomości   Pruszków, ul. Lipowa 42a    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  kontrakt B2B   5 000 - 15 000 zł netto (+VAT)/mies.  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Twoje zadania? Systematyczne pozyskiwanie nieruchomości w oparciu o umowy na wyłączność. Utrzymywanie profesjonalnych relacji z klientami. Organizacja cyklu sprzedaży i marketingu własnej bazy ofert nieruchomości. Realizacja celów sprzedażowych. Współpraca z zespołem i dbałość o...
  • HSV Polska Sp. z o.o.
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    6 godz.
    Obowiązki na rekrutowanym stanowisku ustawiacza maszyn: Nadzorowanie prawidłowej pracy form i maszyn i urządzeń pomocniczych. Montaż form wraz z osprzętem oraz regulacja formy produkcyjnej i maszyny po montażu. Sygnalizowanie konserwacji i napraw. Wykonywanie czynności administracyjnych...
  • Handlowiec

    Praca.pl Sp. z o.o.   Gdańsk    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  aplikuj bez CV
    6 godz.
    Wymagania: gotowość do pracy zmianowej; znajomość języka angielskiego w mowie i piśmie B-2 sprawna obsługa komputera, w szczególności programów biurowych; umiejętność profesjonalnej komunikacji i nawiązywania relacji; świetne umiejętności organizacyjne;
  • Specjalista / Specjalistka ds. Sourcingu

    PwC   Warszawa    praca hybrydowa
    specjalista mid / senior
    6 godz.
    Twoja przyszła rola: pełna odpowiedzialność za proces sourcingu kandydatów poprzez różne źródła sourcingowe (Direct Search, X-ray search itp.), przygotowywanie analiz i mappingów rynku, budowanie i zarządzanie bazą danych kandydatów, dbając o jej aktualność i kompletność,...
  • Pracownik / pracownica działu stolarni

    Leroy Merlin Polska Sp. z o.o.   Warszawa, Marsa    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    7 godz.
    Jakie zadania na Ciebie czekają? profesjonalną i kompleksową obsługę naszych klientów w zakresie zamówień materiałów docinanych na wymiar (m.in. wycinanie formatek z materiałów drewnianych przy użyciu piły wielkoformatowej i wyrzynarki); indywidualne podejście do potrzeb każdego...
  • Księgowy / Księgowa - Specjalista ds. Podatków

    Praca.pl Sp. z o.o.   Warszawa    praca hybrydowa
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj bez CV
    7 godz.
    Zakres obowiązków: Weryfikacja rejestrów VAT i sporządzanie JPK_V7M; Udział w sporządzaniu rozliczeń podatkowych CIT oraz podatku odroczonego; Księgowanie odsetek od pożyczek; Analiza zakupionych usług na potrzeby naliczenia wartości podatku u źródła (WHT) Monitorowanie i wsparcie...

Najnowsze artykuły

ESG – co to? Jaki ma wpływ na firmę?

ESG – co to? Jaki ma wpływ na firmę?

W 2024 r. weszły w życie nowe przepisy dotyczące ESG, które objęły duże firmy spełniające określone warunki. Od 2025 r. grono podmiotów zobowiązanych do tworzenia raportów ESG ma się powiększyć o kolejną grupę. Tymczasem badania pokazują, że 2/3 Polaków nie wie, co oznacza skrót ESG, nie mówiąc o wdrażaniu jego zasad do biznesu. Wyjaśniamy, na czym polega raportowanie ESG oraz kogo dotyczy.

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Zdarza się, że szef wywiera na pracowników presję, by w czasie pracy stale mieli przyklejony do twarzy uśmiech. – Niektórzy wręcz zakazują używania wyrazu „problem” i każą zastąpić je „wyzwaniem” – wskazuje socjolog Anna D. Nowicka. Czy pozytywne nastawienie może być destrukcyjne? Kiedy zaczynamy oszukiwać samych siebie? Oto co trzeba wiedzieć o toksycznej pozytywności i jej konsekwencjach.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

CV mechanik samochodowy – porady, jak napisać profesjonalne CV

CV mechanik samochodowy – porady, jak napisać profesjonalne CV

Mechanik to jeden z zawodów deficytowych w Polsce. Szanse na pracę są spore, niemniej żeby ją zdobyć, szczególnie w renomowanych salonach naprawy pojazdów czy w międzynarodowych firmach motoryzacyjnych, zwykle potrzebne jest dobre CV. Wyjaśniamy, jak krok po kroku napisać CV w zawodzie mechanika, jakie uwzględnić w dokumencie umiejętności oraz w jaki sposób opisać doświadczenie zawodowe.

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Nie muszę nikomu udowadniać swoich umiejętności i przekonywać, że wiele mogę, mimo iż nie widzę – mówi Krystyna Włodarek, działaczka społeczna, która w 2018 r. straciła wzrok. Specjalistka ds. dostępności Barbara Filipowska, osoba niewidoma, dodaje, że jednak często natrafiała na „mur” w kontaktach z rekruterami. Oto co pilnie trzeba zmienić w kontekście pracy osób z dysfunkcją wzroku.

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu"

Strażak, lekarz, pielęgniarka, policjant, pracownik hospicjum, mama i tata – tak dzieci odpowiadały na postawione w naszym konkursie pytanie o zawód godny podziwu. Antosia z 5 piątej klasy opowiedziała nam o prawdziwym supermanie, dzięki któremu jej brat i wielu innych ludzi może rozwijać zainteresowania, cieszyć się życiem czy choćby wychodzić na spacer. Serdecznie zapraszamy do lektury!