Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Motywowanie pracowników – funkcje, narzędzia, istota motywacji

Motywowanie pracowników – funkcje, narzędzia, istota motywacji

 
Motywowanie pracowników – funkcje, narzędzia, istota motywacji

Funkcje motywacji

 

Motywacja zatrudnionych osób jest bardzo ważnym czynnikiem w każdym zakładzie. Według internetowej Encyklopedii PWN motywacja to: „proces regulacji psychicznych, nadający energię zachowaniu człowieka i ukierunkowujący je; może mieć charakter świadomy lub nieświadomy”.

 

Motywowanie pracowników pełni dużą rolę w funkcjonowaniu całego przedsiębiorstwa. Prowadzi do zwiększenia efektywności, co ma wpływ na rozwój nie tylko firmy, ale również podwładnych. W interesie zatrudnionych ludzi jest bowiem wzrost znaczenia danego zakładu na rynku pracy.

 

Narzędzia motywacji

 

Motywowanie polega głównie na wywoływaniu u pracowników odpowiedniego stosunku do wykonywanych obowiązków. Do technik motywacyjnych należą bodźce, które możemy podzielić na dwie grupy: pozytywne bądź negatywne. Do bodźców pozytywnych zaliczamy między innymi: nagrody finansowe, słowne pochwały, wyróżnienia oraz nagrody pozapłacowe. Pracodawcy często organizują w swoich firmach plebiscyty na pracownika, który w danym okresie uzyskał np. najlepsze wyniki sprzedażowe. Takie rankingi też można uznać za jeden ze sposobów motywowania podwładnych.

 

Bodźce negatywne to między innymi: kary, upomnienia, nagany, brak pochwał czy nawet publiczne poniżanie. Mają one na celu zmobilizować zatrudnionych do wykazania się, chociaż czasem osiągają efekt przeciwny do zamierzonego. Sposobów motywowania pracowników jest sporo i każdy pracodawca musi dostosować technikę do danej osoby. Dlatego ważne jest, aby obserwować swoich podwładnych, którzy inaczej reagują na każdą sytuację w firmie.

 

Istota motywacji

 

Motywacja sprawia, że szybciej osiągniemy nasze cele. O wiele łatwiej pracuje się, gdy widzimy w tym sens, a nasze działania przynoszą różnorakie korzyści. Nie chodzi tutaj tylko o dobra materialne, ale również o poczucie satysfakcji.

Badania wykazały, że lepsze efekty można otrzymać, stosując typ motywacji pozytywnej. Przede wszystkim nie wpływa ona na pogorszenie atmosfery w pracy. Dlatego większość pracodawców decyduje się na taki sposób pobudzania podwładnych do działania.

 

Motywacja negatywna czasami polega na zastraszaniu pracowników (np. że stracą pracę). Decydując się na taki rodzaj motywowania pracowników, trzeba uważać, aby nie osiągnąć etapu, w którym podwładni sami zaczną opuszczać firmę. Motywacja negatywna może bowiem wpłynąć na pogorszenie relacji między pracownikami a przełożonym.

 

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?