Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Turkusowa organizacja firmy

Turkusowa organizacja firmy

 
Turkusowa organizacja firmy

Rozwijasz firmę, zastanawiasz się, jakie zasady zarządzania przedsiębiorstwem  wybrać? Być może turkusowy model organizacji jest właśnie dla ciebie.

 

Turkusowa organizacja – definicja

 

Twórcą pojęcia i teorii jest Frederic Laloux, dawniej belgijski polityk, a obecnie doradca i coach. W książce „Pracować inaczej. Nowatorski model organizacji inspirowany kolejnym etapem rozwoju ludzkiej świadomości” opisał systemy zarządzania firmą, przypisując im poszczególne kolory: czerwony, bursztynowy, pomarańczowy, zielony i turkusowy.

 

Pierwszy, czerwony, odnosi się do władzy bezwzględnej, całkowitemu podporządkowaniu się przywódcy i jest najbardziej autorytatywny. W kolejnych władza staje się coraz bardziej demokratyczna, aż do turkusowego modelu organizacji, gdzie praktycznie nie ma szefa.

 

To tak naprawdę całkowite odwrócenie tego, czym są pozostałe metody zarządzania. Pokładając zaufanie w każdym członku zespołu, w turkusowej organizacji minimalizuje się zwierzchnictwo nad personelem, stawiając na współpracę i partnerstwo. Osoby posiadające odpowiednią wiedzę i predyspozycje same podejmują decyzje, zamiast surowego przełożonego jest mentor. Dużo uwagi poświęca się samorealizacji, pracownik ma poczucie sensu swojej pracy, postępuje w zgodzie ze sobą. Konieczna w tym przypadku jest umiejętność szybkiej, jasnej i szczerej komunikacji.

 

Turkusowa firma – wady i zalety

 

Turkusowa firma jest pomysłem nowatorskim, mającym wiele zalet, ale jak każda metoda organizacji i zarządzania, ma także swoje wady. Przyjrzyjmy się jednym i drugim.

 

Niewątpliwym plusem turkusowej organizacji jest fakt, iż nikt tu nie ma przewagi, nie ma więc rywalizacji, co minimalizuje nieuczciwe, ale też niekorzystne dla zdrowia czy np. życia rodzinnego działania. Kreatywny zespół ma większe możliwości do realizacji swoich pomysłów, jeśli tylko uwzględnia się w nich dobro firmy. Osoby pracujące w takim systemie mają szansę na większą elastyczność i rozwój, jednocześnie bardziej są przywiązane do firmy i czują większą odpowiedzialność.

 

Taka struktura przedsiębiorstwa może niestety nieść też pewne zagrożenia. Brak przełożonego to często brak organizacji, systematycznego kontrolowania jakości. Firma nie skupia się też tak mocno na rozwoju, a bardziej na rozwiązywaniu bieżących zadań.

 

Czy należy do ciebie firma rodzinna, czy planujesz większą działalność, powinieneś dobrze przemyśleć, jakie modele zarządzania będą odpowiednie dla twojej działalności i celów, jakie sobie stawiasz.

 

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Studeo Sp. z o.o.
    specjalista (mid)  umowa o pracę / zlecenie  pełny etat   5 000 - 7 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Efektywna obsługa sekretariatu szkoły w zakresie administracyjnym i organizacyjnym. Obsługa słuchaczy oraz prowadzenie dokumentacji szkolnej zgodnie z przepisami. Współpraca z kadrą pedagogiczną – organizacja zajęć i rekrutacja nauczycieli. Dbanie o sprawne funkcjonowanie sekretariatu...
  • Magazynier na magazynie odzieżowym

    E&A Sp. z o.o.   Holandia, Eindhoven    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    4 godz.
    Zakres obowiązków: zbieranie zamówień przy pomocy skanera; wysyłka towarów do sklepów oraz zwroty produktów na magazyn; rozpakowywanie oraz sortowanie towarów; załadunek oraz rozładunek towarów, klejenie opakowań; Wymagania: komunikatywna znajomość języka angielskiego;...
  • Inżynier / Inżynierka  budowy  

    Praca.pl   Dys    praca mobilna
    specjalista mid / senior  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj bez CV
    4 godz.
    Zakres obowiązków Nadzór nad realizacją robót przy budowie obiektów przemysłowych i usługowych, z dbałością o jakość, zgodność z projektem i harmonogramem. Planowanie kolejnych etapów prac oraz koordynowanie bieżących potrzeb placu budowy. Kontrola dostaw materiałów, współpraca...
  • Administrator Systemów IT

    Medicover Sp. z o.o.   Warszawa, ul. Branickiego 17​    praca hybrydowa
    specjalista mid / senior / ekspert  umowa o pracę  pełny etat
    4 godz.
    Forma współpracy: Umowa o pracę; Model pracy: hybrydowa (80% zdalnie /20% biuro​) Rekrutacja: zdalna; Elastyczny czas rozpoczęcia pracy: 07:00–09:00; Zakres obowiązków:​ Administracja systemami i infrastrukturą IT Instalacja i konfiguracja oprogramowania systemowego oraz biznesowego...
  • specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    5 godz.
    Opis stanowiska: aktywne pozyskiwanie nowych odbiorców oraz utrzymywanie długofalowych relacji z obecnymi klientami, realizacja celów sprzedażowych na powierzonym terenie, doradztwo techniczne w zakresie oferowanych produktów, dbanie o pozytywny wizerunek firmy na lokalnym rynku.
  • Pracownik Kompletacji Zamówień

    Transgourmet Polska   Gdańsk    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    5 godz.
    Twój zakres obowiązków kompletacja towaru zgodnego z zamówieniem, rejestrowanie pobranego towaru, właściwe zabezpieczanie towaru i przygotowanie go do załadunku, udział w cyklicznych inwentaryzacjach.

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?