Wybrana kategoria

Turkusowa organizacja firmy

2020-01-15

Rozwijasz firmę, zastanawiasz się, jakie zasady zarządzania przedsiębiorstwem wybrać? Być może turkusowy model organizacji jest właśnie dla ciebie.

 

Turkusowa organizacja – definicja

 

Twórcą pojęcia i teorii jest Frederic Laloux, dawniej belgijski polityk, a obecnie doradca i coach. W książce „Pracować inaczej. Nowatorski model organizacji inspirowany kolejnym etapem rozwoju ludzkiej świadomości” opisał systemy zarządzania firmą, przypisując im poszczególne kolory: czerwony, bursztynowy, pomarańczowy, zielony i turkusowy.

 

Pierwszy, czerwony, odnosi się do władzy bezwzględnej, całkowitemu podporządkowaniu się przywódcy i jest najbardziej autorytatywny. W kolejnych władza staje się coraz bardziej demokratyczna, aż do turkusowego modelu organizacji, gdzie praktycznie nie ma szefa.

 

To tak naprawdę całkowite odwrócenie tego, czym są pozostałe metody zarządzania. Pokładając zaufanie w każdym członku zespołu, w turkusowej organizacji minimalizuje się zwierzchnictwo nad personelem, stawiając na współpracę i partnerstwo. Osoby posiadające odpowiednią wiedzę i predyspozycje same podejmują decyzje, zamiast surowego przełożonego jest mentor. Dużo uwagi poświęca się samorealizacji, pracownik ma poczucie sensu swojej pracy, postępuje w zgodzie ze sobą. Konieczna w tym przypadku jest umiejętność szybkiej, jasnej i szczerej komunikacji.

 

Turkusowa firma – wady i zalety

 

Turkusowa firma jest pomysłem nowatorskim, mającym wiele zalet, ale jak każda metoda organizacji i zarządzania, ma także swoje wady. Przyjrzyjmy się jednym i drugim.

 

Niewątpliwym plusem turkusowej organizacji jest fakt, iż nikt tu nie ma przewagi, nie ma więc rywalizacji, co minimalizuje nieuczciwe, ale też niekorzystne dla zdrowia czy np. życia rodzinnego działania. Kreatywny zespół ma większe możliwości do realizacji swoich pomysłów, jeśli tylko uwzględnia się w nich dobro firmy. Osoby pracujące w takim systemie mają szansę na większą elastyczność i rozwój, jednocześnie bardziej są przywiązane do firmy i czują większą odpowiedzialność.

 

Taka struktura przedsiębiorstwa może niestety nieść też pewne zagrożenia. Brak przełożonego to często brak organizacji, systematycznego kontrolowania jakości. Firma nie skupia się też tak mocno na rozwoju, a bardziej na rozwiązywaniu bieżących zadań.

 

Czy należy do ciebie firma rodzinna, czy planujesz większą działalność, powinieneś dobrze przemyśleć, jakie modele zarządzania będą odpowiednie dla twojej działalności i celów, jakie sobie stawiasz.

 

Przeczytaj także: