Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Dobra organizacja stanowiska pracy – to podstawa

Dobra organizacja stanowiska pracy – to podstawa

 
Dobra organizacja stanowiska pracy – to podstawa

Nie wiesz, gdzie podziały się twoje notatki z zebrania? Co pięć minut odrywasz się od pracy i sprawdzasz skrzynkę mailową? Czujesz, że brak organizacji pracy zaczyna mieć na nią widoczny negatywny wpływ? Czas to zmienić!

 

Organizacja stanowiska pracy biurowej

 

Bardzo wielu pracowników wydaje się nie wiedzieć, czym jest organizacja stanowiska pracy. Mimo że często czują, iż bałagan na biurku i w najbliższym otoczeniu przeszkadza w wykonywaniu obowiązków, to nie podejmują żadnych działań, by trwale zmienić ten stan rzeczy. Część osób nie widzi niczego złego w „twórczym nieładzie” lub też wręcz twierdzi, że specyficzne rozmieszczenie przypadkowych przedmiotów im pomaga. Niestety, nieprzemyślana organizacja miejsca pracy może się zemścić na tobie w najbardziej nieoczekiwanym momencie i spowodować wiele stresujących sytuacji. Dlatego też tak ważne jest uporządkowanie przestrzeni, w której przebywa się przez wiele godzin.

 

Stanowisko pracy – jak mądrze je urządzić?

 

By twoje miejsce pracy było jak najbardziej funkcjonalne, w najbliższym otoczeniu powinny się znajdować jedynie te przedmioty, które są niezbędne do wykonywania obowiązków służbowych. Dlatego warto się chwilę zastanowić, co jest potrzebne do bieżącej pracy, a czego używamy tylko okazjonalnie.


Zostaw na biurku te materiały biurowe, z których na co dzień korzystasz – jeśli nie pracujesz w dziale technicznym, to po co ci zestaw miarek i linijek? Większość współczesnych pracowników w codziennej pracy sporo rozmawia przez telefon – jeśli ty również należysz do tej grupy, połóż w widocznym miejscu zeszyt, notatnik oraz czyste kartki, na których będziesz robić notatki z rozmów. Wcześniej przygotowane posłużą ci również do zanotowania ważnych wniosków z konferencji, szkoleń czy spotkań służbowych. Na biurku masz całe mnóstwo przyborów pisarskich? Niepotrzebnie! Tu zdecydowanie bardziej liczy się jakość, a nie ilość. Po co ci cała sterta zepsutych i wypisanych długopisów? Wyrzuć je.

 

Może się zdarzyć, że w twoim miejscu pracy pewnych przedmiotów nie jest za dużo, ale...za mało. Ich brak może powodować utratę cennego czasu. Codziennie używasz zszywacza, ale żeby z niego skorzystać, chodzisz do drugiego pokoju albo udajesz się na jeszcze dłuższą wędrówkę? W jego poszukiwaniu tracisz cenne minuty? Może warto zmienić tę sytuację i zasygnalizować przełożonemu, że tak prozaiczny przedmiot znacznie ułatwiłby ci pracę?

 

Dobra organizacja czasu

 

Obecnie to za pomocą poczty e-mail nawiązuje się większość kontaktów oraz komunikuje ze współpracownikami i przełożonymi. Oprócz zalety znacznego przyspieszenia komunikacji ma ona jednak znaczną wadę: w niektórych sytuacjach jest po prostu pożeraczem czasu. Zwłaszcza wtedy, kiedy po raz kolejny w przeciągu kilku minut sprawdzasz, czy w przychodzących pojawiła się nowa wiadomość oraz (gdy masz ustawione powiadomienie o nowych mailach) nerwowo odrywasz się od wykonywanych zadań, bo usłyszałeś charakterystyczny dźwięk lub też nie daje ci spokoju migająca ikona.

 

Warto powalczyć ze swoim nawykiem nerwowego sprawdzania poczty. Dyscyplina pozwoli łatwiej trzymać się założonego planu działań oraz uczyni twoją pracę efektywniejszą. Jeśli zaplanowałeś sobie czas intensywnej pracy, możesz po prostu wyłączyć lub wyciszyć skrzynkę mailową. Osoby, które będą potrzebowały kontaktu w tym czasie, zadzwonią do ciebie lub też pojawić się w twoim pokoju osobiście. Jeśli uważasz, że wyłączenie skrzynki jest niemożliwe lub niepotrzebne, ustal sobie momenty w ciągu dnia, w których zajrzysz na pocztę. Wybierz konkretne godziny i postaraj się ich przestrzegać. Jeśli wiesz, że ma do ciebie przyjść bardzo ważny mail, możesz sprawdzać pocztę częściej, ale nie pozwól sobie na wchodzenie na nią co pięć minut.

 

Właściwa organizacja pracy ma bardzo duży wpływ na efektywność wykonywanych obowiązków. Pozwala zapanować nad zadaniami różnego typu, od najważniejszych do tych mniej ważnych.

 

Kilka zmian w najbliższym otoczeniu oraz lepsze planowanie swojej pracy mogą sprawić, że znacznie łatwiej będzie ci się mierzyć z codziennymi zawodowymi wyzwaniami oraz osiągać lepsze wyniki podejmowanych działań.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Cykliniarz / Parkieciarz

    MK Gulvsliping AS   Norwegia, Oslo   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   25 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    14 godz.
    Wymagania: Minimum 3 lata doświadczenia zawodowego jako cykliniarz-parkieciarz, Komunikatywna znajomość języka angielskiego, Prawo jazdy kategorii B.
  • Planista logistyki

    GEDIA Poland Sp.z.o.o.   Nowa Sól    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    15 godz.
    Twój zakres obowiązków Opracowywanie koncepcji logistycznych, wskaźników efektywności KPI, analiza i optymalizacja przepływów materiałowych, tworzenie i wdrażanie planów rozmieszczania w obszarze logistyki; Planowanie ilościowe opakowań i produktów w uzgodnieniu z klientem;...
  • Młodszy Monter Rurociągów

    Rockfin S.A.   Małkowo, ul. Pałacowa 9, woj. pomorskie + delegacje    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    16 godz.
    Opis stanowiska: Prefabrykacja rurociągów przemysłowych, według rysunku technicznego oraz izometrycznego; Wykonywanie spoin sczepnych metodą TIG; Wykonywanie operacji wiercenia, gwintowania oraz frezowania; Realizacja procesów technologicznych oraz zadań produkcyjnych zgodnie z wyznaczonymi...
  • Kierownik Sekcji w Wydziale Infrastruktury IT

    Bank Pocztowy S.A.   Bydgoszcz    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    16 godz.
    Twój zakres obowiązków Zarządzanie pracą Sekcji obejmującej zespoły: Linux/AIX/VMware, sieciowy oraz Oracle DB, w tym planowanie oraz koordynacja zadań; Zapewnienie prawidłowego funkcjonowania oraz wysokiej dostępności środowisk serwerowych, sieciowych i bazodanowych; Wsparcie...
  • Kierowca ciężarówki (kat. C)

    REMONDIS Sp. z o.o.   Warszawa, ul. Zawodzie 18    praca mobilna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    17 godz.
    Zakres obowiązków: Codzienne kontrole pojazdu oraz wykonanie czynności zdawczo-odbiorczych przed i po zmianie. Prowadzenie pojazdu w celu odbioru i wywozu odpadów komunalnych oraz innych materiałów. Opróżnianie pojemników, ich ustawianie i zabezpieczanie po operacji. Nadzór oraz...
  • Opiekun / Opiekunka Klienta w Zespole Obsługi Klienta

    Benefit Systems S.A.   Warszawa, przy stacji metra Rondo Daszyńskiego    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    17 godz.
    Sprawdź swój codzienny plan treningowy Ścisła współpraca z Zespołem Obsługi Klienta na przypisanym portfelu Klientów oraz koordynacja działań z innymi działami firmy w celu sprawnej realizacji zgłoszeń klientów; Realizacja zadań operacyjnych związanych z obsługą kolejkową...

Najnowsze artykuły

Praca dorywcza jako Święty Mikołaj

Praca dorywcza jako Święty Mikołaj

– W okresie okołoświątecznym Mikołaje pojawiają się w centrach handlowych, przedszkolach, są zapraszani do domów i na eventy firmowe. W tej pracy liczy się nie tylko aparycja, ale i zdolności aktorskie czy znajomość topografii miasta – tłumaczy Michał Witczak z MikołajNaŚwięta. Na rozmowie o pracę można się też spodziewać niezwykle trudnych pytań, które często zadają dzieci!

Nowy rok – nowa praca

Nowy rok – nowa praca

Styczeń wydaje się idealnym miesiącem na życiowe zmiany. Dzięki postanowieniom noworocznym kluby fitness pękają w szwach, przybywa wegetarian i abstynentów. Jesteśmy pełni zapału i otwarci na wyzwania. Czy początek roku jest też dobrym momentem na szukanie pracy? Oto co zrobić, by znalezienie lepszej pracy w 2026 roku nie pozostało marzeniem, a zamieniło w projekt możliwy do realizacji.

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska.