Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Dobra organizacja stanowiska pracy – to podstawa

Dobra organizacja stanowiska pracy – to podstawa

 
Dobra organizacja stanowiska pracy – to podstawa

Nie wiesz, gdzie podziały się twoje notatki z zebrania? Co pięć minut odrywasz się od pracy i sprawdzasz skrzynkę mailową? Czujesz, że brak organizacji pracy zaczyna mieć na nią widoczny negatywny wpływ? Czas to zmienić!

 

Organizacja stanowiska pracy biurowej

 

Bardzo wielu pracowników wydaje się nie wiedzieć, czym jest organizacja stanowiska pracy. Mimo że często czują, iż bałagan na biurku i w najbliższym otoczeniu przeszkadza w wykonywaniu obowiązków, to nie podejmują żadnych działań, by trwale zmienić ten stan rzeczy. Część osób nie widzi niczego złego w „twórczym nieładzie” lub też wręcz twierdzi, że specyficzne rozmieszczenie przypadkowych przedmiotów im pomaga. Niestety, nieprzemyślana organizacja miejsca pracy może się zemścić na tobie w najbardziej nieoczekiwanym momencie i spowodować wiele stresujących sytuacji. Dlatego też tak ważne jest uporządkowanie przestrzeni, w której przebywa się przez wiele godzin.

 

Stanowisko pracy – jak mądrze je urządzić?

 

By twoje miejsce pracy było jak najbardziej funkcjonalne, w najbliższym otoczeniu powinny się znajdować jedynie te przedmioty, które są niezbędne do wykonywania obowiązków służbowych. Dlatego warto się chwilę zastanowić, co jest potrzebne do bieżącej pracy, a czego używamy tylko okazjonalnie.


Zostaw na biurku te materiały biurowe, z których na co dzień korzystasz – jeśli nie pracujesz w dziale technicznym, to po co ci zestaw miarek i linijek? Większość współczesnych pracowników w codziennej pracy sporo rozmawia przez telefon – jeśli ty również należysz do tej grupy, połóż w widocznym miejscu zeszyt, notatnik oraz czyste kartki, na których będziesz robić notatki z rozmów. Wcześniej przygotowane posłużą ci również do zanotowania ważnych wniosków z konferencji, szkoleń czy spotkań służbowych. Na biurku masz całe mnóstwo przyborów pisarskich? Niepotrzebnie! Tu zdecydowanie bardziej liczy się jakość, a nie ilość. Po co ci cała sterta zepsutych i wypisanych długopisów? Wyrzuć je.

 

Może się zdarzyć, że w twoim miejscu pracy pewnych przedmiotów nie jest za dużo, ale...za mało. Ich brak może powodować utratę cennego czasu. Codziennie używasz zszywacza, ale żeby z niego skorzystać, chodzisz do drugiego pokoju albo udajesz się na jeszcze dłuższą wędrówkę? W jego poszukiwaniu tracisz cenne minuty? Może warto zmienić tę sytuację i zasygnalizować przełożonemu, że tak prozaiczny przedmiot znacznie ułatwiłby ci pracę?

 

Dobra organizacja czasu

 

Obecnie to za pomocą poczty e-mail nawiązuje się większość kontaktów oraz komunikuje ze współpracownikami i przełożonymi. Oprócz zalety znacznego przyspieszenia komunikacji ma ona jednak znaczną wadę: w niektórych sytuacjach jest po prostu pożeraczem czasu. Zwłaszcza wtedy, kiedy po raz kolejny w przeciągu kilku minut sprawdzasz, czy w przychodzących pojawiła się nowa wiadomość oraz (gdy masz ustawione powiadomienie o nowych mailach) nerwowo odrywasz się od wykonywanych zadań, bo usłyszałeś charakterystyczny dźwięk lub też nie daje ci spokoju migająca ikona.

 

Warto powalczyć ze swoim nawykiem nerwowego sprawdzania poczty. Dyscyplina pozwoli łatwiej trzymać się założonego planu działań oraz uczyni twoją pracę efektywniejszą. Jeśli zaplanowałeś sobie czas intensywnej pracy, możesz po prostu wyłączyć lub wyciszyć skrzynkę mailową. Osoby, które będą potrzebowały kontaktu w tym czasie, zadzwonią do ciebie lub też pojawić się w twoim pokoju osobiście. Jeśli uważasz, że wyłączenie skrzynki jest niemożliwe lub niepotrzebne, ustal sobie momenty w ciągu dnia, w których zajrzysz na pocztę. Wybierz konkretne godziny i postaraj się ich przestrzegać. Jeśli wiesz, że ma do ciebie przyjść bardzo ważny mail, możesz sprawdzać pocztę częściej, ale nie pozwól sobie na wchodzenie na nią co pięć minut.

 

Właściwa organizacja pracy ma bardzo duży wpływ na efektywność wykonywanych obowiązków. Pozwala zapanować nad zadaniami różnego typu, od najważniejszych do tych mniej ważnych.

 

Kilka zmian w najbliższym otoczeniu oraz lepsze planowanie swojej pracy mogą sprawić, że znacznie łatwiej będzie ci się mierzyć z codziennymi zawodowymi wyzwaniami oraz osiągać lepsze wyniki podejmowanych działań.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • WOVU Sp. z o.o.
    specjalista mid / senior / ekspert  kontrakt B2B  część etatu / tymczasowa/dodatkowa   400,00 - 600,00 zł netto (+VAT)/godz.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Nasza poradnia funkcjonuję na rynku od 2015 roku, dysponujemy dużą bazą pacjentów, współpracuje z nami prawie setka specjalistów: głównie psychoterapeutów i psychologów dziecięcych. Jesteśmy otwarci na różne formy współpracy oraz gotowi przedstawić więcej szczegółów oraz...
  • Lekarz Specjalista

    Szpital Specjalistyczny w Pile   Piła    praca stacjonarna
    starszy specjalista (senior)  umowa o pracę / zlecenie / kontrakt B2B  część etatu / tymczasowa/dodatkowa / pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Realizacja usług medycznych, Zapewnienie wysokich standardów obsługi Pacjenta, Przestrzeganie procedur.
  • Lekarz Psychiatra

    Szpital Specjalistyczny w Pile   Piła    praca zdalna / hybrydowa / stacjonarna
    ekspert  umowa zlecenie / kontrakt B2B  część etatu / tymczasowa/dodatkowa  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    udzielanie świadczeń zdrowotnych w zakresie konsultacji psychiatrycznych, zapewnienie wysokich standardów obsługi Pacjenta, przestrzeganie obowiązujących procedur.
  • Pielęgniarka / Pielęgniarz w oddziałach szpitalnych, zachowawczych, zabiegowych, pracowni endoskopii oraz na bloku operacyjnym

    Szpital Specjalistyczny w Pile   Piła    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę / zlecenie / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Wykształcenie co najmniej średnie medyczne na kierunku pielęgniarstwo, Aktualne prawo wykonywania zawodu, Orientacja na Pacjenta, empatia, wysoka kultura osobista, Dobra organizacja pracy własnej, Znajomość obsługi komputera oraz urządzeń biurowych.
  • Specjalista / Specjalistka HR

    Bank Pocztowy S.A.   Warszawa    praca hybrydowa
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    3 godz.
    Twój zakres obowiązków Bieżące wsparcie menedżerów w realizacji polityki personalnej. Doradztwo w zakresie prawa pracy, narzędzi HR i efektywnych metod komunikacji. Koordynowanie projektów HR, w tym zarządzanie zastępowalnością, a także opracowywanie planów retencji i sukcesji....
  • Szef Placówki Bankowej

    Bank Pocztowy S.A.   Toruń    praca stacjonarna
    dyrektor  umowa o pracę  pełny etat
    3 godz.
    Jeśli potrafisz: zarządzać Zespołem i realizacja planów sprzedażowych podległej Placówki Bankowej; planowanie, organizowanie i nadzorowanie działalności Placówki i Rynku nie są Ci obce; dobierać metody i narzędzia podnoszące efektywność sprzedażową, Zaaplikuj!

Najnowsze artykuły

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Nie muszę nikomu udowadniać swoich umiejętności i przekonywać, że wiele mogę, mimo iż nie widzę – mówi Krystyna Włodarek, działaczka społeczna, która w 2018 r. straciła wzrok. Specjalistka ds. dostępności Barbara Filipowska, osoba niewidoma, dodaje, że jednak często natrafiała na „mur” w kontaktach z rekruterami. Oto co pilnie trzeba zmienić w kontekście pracy osób z dysfunkcją wzroku.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu"

Strażak, lekarz, pielęgniarka, policjant, pracownik hospicjum, mama i tata – tak dzieci odpowiadały na postawione w naszym konkursie pytanie o zawód godny podziwu. Antosia z 5 piątej klasy opowiedziała nam o prawdziwym supermanie, dzięki któremu jej brat i wielu innych ludzi może rozwijać zainteresowania, cieszyć się życiem czy choćby wychodzić na spacer. Serdecznie zapraszamy do lektury!

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Nieporozumienia na tle finansowym są jedną z najczęstszych przyczyn rozpadu związków w Polsce – tłumaczy socjolog i coach finanansowy Anna D. Nowicka. O konflikt nietrudno, bo dla wielu par temat pieniędzy to tabu. A do ustalenia jest naprawdę wiele, począwszy od wspólnego konta, przez domowy budżet, po wspólny kredyt. Ekspertka radzi, jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zepsuć relacji.

Jakie wybrać rośliny do biura?

Jakie wybrać rośliny do biura?

Nie w każdym wnętrzu sprawdzi się ponadczasowa paprotka, nie wszędzie pasuje klasyczny fikus. W przyjaznym dla psów wnętrzu warto rozważyć palmę Areka, w biurze bez okien monsterę, a w open space choćby pachirę. Wiosna to dobry czas na znalezienie dla swojego biura nowej aranżacji roślinnej. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę przy zakupie roślin i jak stworzyć w swojej firmie zielone biuro.

Ubytek słuchu – które grupy zawodowe są najbardziej narażone?

Ubytek słuchu – które grupy zawodowe są najbardziej narażone?

25 kwietnia wypada Międzynarodowy Dzień Świadomości Zagrożenia Hałasem, święto zainicjowane przez Ligę Niedosłyszących po to, by zwrócić uwagę na towarzyszący nam w życiu codziennym hałas i jego wpływ na zdrowie. Na pogorszenie się słuchu szczególnie narażeni są ci, którzy doświadczają hałasu w pracy. Wyjaśniamy, jakie są dopuszczalne normy hałasu oraz jak się przed nim skutecznie chronić.