Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Zawód przyszłości: menedżer

Zawód przyszłości: menedżer

 
Zawód przyszłości: menedżer

Menedżer (ang. manager, inaczej: menadżer) to osoba, która jest odpowiedzialna za koordynację pracy zespołu i realizowanie projektów. Wiąże się to z podejmowaniem decyzji kadrowych oraz strategicznych, wdrażaniem różnego rodzaju rozwiązań, dbaniem o kwestie budżetowe, a także motywowaniem podwładnych i pełnieniem funkcji reprezentacyjnej.

 

Określenie zawodu – menedżer jest bardzo ogólne. Rządowa klasyfikacja zawodów i specjalności wyróżnia na przykład takie zawody jak:
• menedżer artystyczny,
• menedżer dyscypliny sportu,
• menedżer imprez sportowych,
• menedżer klubu muzycznego,
• menedżer marki (brand menedżer),
• menedżer produktu (product manager),
• menedżer sportu,
• menedżer zawartości serwisów internetowych,
• key account manager (Specjalista do spraw kluczowych klientów).

 

Na rynku można spotkać też takie stanowiska jak:
IT manager,
• menedżer zespołu jakości danych,
• business development manager,
• personal financial manager,
account manager,
• sales manager,

menedżer restauracji
• regionalny menedżer handlowy.

 

Ponadto nazwa stanowiska menedżer bywa zamienne używana z nazwą kierownik np.:
• kierownik lokalu gastronomicznego,
• kierownik magazynu,
• kierownik biura regionalnego,
• kierownik punktu handlowego,
• kierownik ds. rozwoju/ growth manager,
• kierownik projektu.

 

Menedżer należy do kluczowych stanowisk w firmie. Z jednej strony wiąże się z ogromną odpowiedzialnością, z drugiej często daje satysfakcję z realizacji projektów według własnego pomysłu. Menedżer ma realny wpływ na kierunek i tempo rozwoju przedsiębiorstwa, dlatego pracodawcy szukają na to stanowisko osób nie tylko z odpowiednim wykształceniem, ale również o określonych zdolnościach interpersonalnych.

 

Zawód menedżer – jak zostać?

 

Podstawowym kryterium przy wyborze menadżera dla większości pracodawców jest doświadczenie na kierowniczym stanowisku oraz znajomość danej branży. Wykształcenie wyższe nie jest tak ważne, jednak szczególnie w większych firmach preferowane są osoby, które ukończyły takie kierunki jak zarządzanie, administracja, marketing, ekonomia. Ceniona jest szczególnie kombinacja: studia kierunkowych związane z działalnością firmy plus studia podyplomowe z zarządzania/ szkolenia menedżerskie. Prestiżu dodają także studia MBA w wybranej specjalizacji.

 

Do innych wymagań na stanowisko managera należą:
• umiejętność obsługi komputera, określonych programów związanych z działalnością firmy,
• prawo jazdy kat. B,
• biegłość w posługiwaniu się jęz. angielskim i/lub wybranym językiem obcym,
• znajomość technik zarządzania.

 

Współczesny menedżer – cechy

 

W ogłoszeniach o pracę dla menadżera znajdziemy też całą listę wymaganych cech. Pracodawcy szukają osób:
• odpowiedzialnych,
• samodzielnych,
• doskonale zorganizowanych,
• zaangażowanych w obowiązki,
• potrafiących motywować innych, zarażających entuzjazmem,
• otwartych, umiejących budować długofalowe relacje,
• cechujących się wysoką kulturą osobistą,
• kreatywnych,
• nastawionych na naukę, niebojących się nowości,
• wzbudzających zaufanie i autorytet,
• o rozwiniętych umiejętnościach negocjacyjnych,
• odpornych na stres,
• wielozadaniowych,
• radzących sobie z presją czasu,
• potrafiących wyegzekwować od podwładnych wykonywanie pracy wg wytycznych,
• o rozwiniętych umiejętnościach analitycznych,
• myślących perspektywicznie, zdolnych do realizacji długofalowych celów.

 

Ile zarabiają menedżerowie?

 

Menedżerowie zwykle zatrudniani są na umowę o pracę i wykonują obowiązki w siedzibie firmy. Mogą liczyć na bogaty pakiet dodatków do pensji, np. samochód, komputer czy telefon, z których mogą również korzystać w celach osobistych. W ofertach często pojawiają się takie benefity jak prywatna opieka medyczna, ubezpieczenie na życie, karnety na siłownię czy bilety do kina.

 

Wysokość zarobku jest uzależniona od wielkości i położenia firmy, ale też stażu pracy i poziomu umiejętności menedżerskich. Zgodnie z Ogólnopolskim Badaniem Wynagrodzeń mediana pensji brutto dla przykładowych stanowisk wynosi:
• menedżer produktu – 6750 zł,
• menedżer procesu biznesowego – 9940 zł,
• menedżer regionalny – 9240 zł,
• menedżer marki – 8300 zł,
• menedżer oddziału – 6620 zł,
• menedżer do spraw e-commerce – 7260 zł,
• menedżer do spraw eksportu – 7840 zł.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Zastępca Dyrektora Liceum

    TEB Edukacja   Poznań    praca stacjonarna
    dyrektor  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    Twój zakres obowiązków: przygotowanie, prowadzenie, kontrola dokumentacji przebiegu nauczania zgodnie z przepisami prawa oświatowego, sprawowanie nadzoru nad prawidłowym realizowaniem procesu kształcenia ze szczególnym uwzględnieniem podstawy programowej i standardów egzaminów...
  • Specjalista ds. handlowych – Dywizja Serwisu

    Rockfin S.A.   Małkowo    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    8 godz.
    Na tym stanowisku będziesz odpowiadać za: Analizę rynku i wsparcie strategii sprzedaży usług serwisowych, Pozyskiwanie zapytań, wykonywanie arkuszy cenowych oraz przygotowanie ofert handlowych, Udział w rozmowach i negocjacjach handlowych – także w jęz.angielskim, Budowanie i utrzymywanie...
  • Bank Pocztowy S.A.
    menedżer  umowa o pracę  pełny etat
    9 godz.
    Twój zakres obowiązków pozyskiwanie Klientów rozliczeniowych i kredytowych z segmentu Mieszkalnictwa (Wspólnoty i Spółdzielnie Mieszkaniowe) zarządzanie relacjami biznesowymi z dotychczasowymi i potencjalnymi Klientami oraz partnerami biznesowymi; zapewnienie najwyższej jakości doradztwa i...
  • Spawacz / Monter

    pracownik fizyczny  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    10 godz.
    ZADANIA: Spawanie konstrukcji stalowych Montaż konstrukcji stalowych Wykonywanie prac pomocniczych związanych ze spawaniem i montażem konstrukcji stalowej Wykonywanie prac zgodnie z harmonogramem robót i dokumentacją techniczną Przestrzeganie technologii spawania i montażu zgodnie z...
  • Kierownik wytwórni konstrukcji stalowych

    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    10 godz.
    ZADANIA: Zarządzanie procesem produkcyjnym wytwórni konstrukcji stalowych – od planowania po realizację Nadzór nad zespołem pracowników, w tym organizacja pracy, delegowanie zadań i motywowanie zespołu Opracowywanie harmonogramów produkcji i dbałość o ich terminową realizację...
  • Opiekun / Opiekunka Klienta Kluczowego

    Benefit Systems S.A.   Warszawa, Wola, niedaleko stacji metra Rondo Daszyńskiego    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    10 godz.
    Sprawdź swój codzienny plan treningowy Ścisła współpraca z Opiekunem Biznesowym na przypisanym portfelu Klientów kluczowych oraz koordynacja działań z innymi działami firmy w celu sprawnej realizacji zgłoszeń klientów, Budowanie i utrzymywanie trwałych relacji z Klientami, zapewniając...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?