Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
ATF na Twojej stronie firmowej – czym jest? Co powinno się tam znaleźć?

ATF na Twojej stronie firmowej – czym jest? Co powinno się tam znaleźć?

 
ATF na Twojej stronie firmowej – czym jest? Co powinno się tam znaleźć?

Poprawnie skonstruowana strona internetowa jest przyjazna dla użytkownika, a więc między innymi łatwa w nawigacji i nietrudno w niej znaleźć interesujące odbiorcę informację. Jak jednak zapełnić witrynę treściami w taki sposób, by spełniała te kryteria? Jednym z podstawowych pojęć, jakie stosuje się, planując rozmieszczanie elementów i publikację materiałów na stronie, blogu firmowym itp., jest ATF. Co to takiego? Jakich błędów unikać, projektując stronę zgodnie z dobrymi praktykami UX?

 

Spis treści

ATF – co to jest i co powinno zawierać?

 

ATF jest skrótem od angielskiego wyrażenia above the fold, czyli po polsku: powyżej paska przewijania. ATF określa ono pierwszy widoczny dla internauty obszar po wyświetleniu się witryny w oknie przeglądarki. Oczywiście większość stron internetowych umożliwia przewijanie, czyli tzw. scrollowanie w dół. Wszystko, co znajduje się poniżej  widoku dostępnego bez przewijania, to tzw. below the fold.

 

Warto dodać, że ta sama witryna internetowa może mieć różne ATF na różnych typach urządzeń – komputerze, smartfonie, tablecie. Dobrze zaprojektowana strona odpowiada specyficznym potrzebom użytkowników tych urządzeń, czyli będzie responsywna.

 

Above the fold – zastosowanie marketingowe

 

Above the fold to bez wątpienia najważniejszy obszar w witrynie. Treści, jakie w nim zamieścisz, często decydują np. o tym, czy internauta zechce zapoznać się z Twoją stroną firmową, czy od razu lub po kilkunastu sekundach ją opuści. Przykładowo, jeśli Twoja firma wprowadza do katalogu nowy produkt i chce polecać jego sprzedaż, warto rozważyć zamieszczenie opisu produktu, linku do zakupu, w części above the fold. Jest to strategia, jaką widzimy powszechnie w sklepach internetowych. Przykładowo, kupujesz ubrania? Po otwarciu witryny wyświetla Ci się informacja o najnowszej kolekcji.

 

Zatem materiały powyżej linii przewijania muszą dostarczać najważniejszych i co równie istotne, aktualnych informacji o stronie, marce, branży, produkcie, wydarzeniu itp. Treści te muszą także zachęcać do dalszej eksploracji strony i działania. A więc mieć przystępną formę i być ujęte w jasnej, logicznej strukturze strony, ułatwiającej jej obsługę. Dlatego dla właściwej konstrukcji segmentu above the fold ogromne znaczenie mają zarówno zasady UX, jak i SEO.

 

Tworzenie ATF – jak powinno wyglądać?

 

A zatem co umieścić w sekcji above the fold? Selekcja informacji, które uznajemy za kluczowe, nie zawsze jest łatwa. W obszarze ATF najczęściej zamieszcza się:

 

  • logo firmy,

  • nazwę witryny (główny nagłówek, informujący, co to jest za strona),

  • CTA (przycisk call to action),

  • menu,

  • elementy nawigacji okruszkowej (breadcrumbs), informujące internautę o lokalizacji na stronie,

  • reprezentatywne zdjęcie w tle, główną grafikę, efektywny banner, slider itp. – element wizualny musi być atrakcyjny, dobrej jakości, spójny z treścią strony i wizerunkiem firmy,

  • początek treści oferty, artykułu, informacji, 

  • informację o aktualnym, ważnym wydarzeniu, nowym produkcie itp.

 

ATF a SEO

 

Dobrze skomponowane ATF wspiera proces sprzedaży, budowania społeczności (klientów). Zachęca internautów do pozostania na stronie, co przekłada się między innymi na obniżenie współczynnika odrzuceń, wzrost wskaźnika konwersji, lepszą pozycję w przeglądarce, a tym samym widoczność w sieci. Poprawne komponowanie sekcji ATF jest zatem jednym z istotnych elementów optymalizacji witryny zgodnie z dobrymi praktykami SEO.

 
Warto pamiętać, że ATF musi skupiać się na kluczowych informacjach i ofercie przedsiębiorstwa, aby konsument mógł natychmiastowo zrozumieć, czym firma się zajmuje i jakie korzyści może odnieść z wyboru jej usług lub produktów. Zbytnie skomplikowanie i zagracenie w tej sekcji może wpłynąć negatywnie na doświadczenie użytkownika i spowodować natychmiastowe opuszczenie witryny.


Dodatkowo, ważne jest, aby ATF był w pełni responsywny i dostosowany do różnych rozmiarów ekranów. Zwiększenie użytkownika mobilnego z roku na rok sprawia, że dobry ATF to teraz obowiązkowy element każdej strony internetowej.


Ostatecznie, prawidłowo zoptymalizowane ATF potrafi znacząco wpłynąć na pozycjonowanie witryny w wynikach wyszukiwania. Dzięki zwiększonej widoczności i niskiemu poziomowi odrzuceń, optymalizacja tej sekcji dostarcza pozytywnych sygnałów dla algorytmów Google i może wpłynąć na poprawę pozycji w wynikach wyszukiwania.

Above the fold – dlaczego jest ta kluczowe?

 

W szerszej perspektywie dobra kompozycja strony ma wpływ na popularność firmy, liczbę klientów i oczywiście zyski. Dlatego warto poświęcić trochę czasu na przemyślenie struktury własnej strony internetowej. Jednym z ważnych elementów, na które warto zwrócić uwagę podczas projektowania strony internetowej, jest sekcja "above the fold", czyli ta część widoczna bez przewijania strony. Kluczowe jest, aby ta sekcja była odpowiednio zaprojektowana i zawierała najważniejsze informacje dla użytkownika. Dzięki temu od razu zaangażujemy użytkownika i zachęcimy go do dalszego przeglądania strony, a nie zostanie on zniechęcony do przewijania i porzuci wizytę na naszej stronie. Właśnie dlatego sekcja "above the fold" jest kluczowa i musi być przemyślana i zaprojektowana z dużą uwagą. 

 

ATF – najczęstsze błędy

 

Czego warto się wystrzegać? Do najczęściej popełnianych błędów zależy zamieszczanie w obszarze ATF zbyt wielu treści. W efekcie użytkownik czuje się przytłoczony, trudno mu rozeznać się w gąszczu informacji i szybko opuszcza stronę (zwiększa się współczynnik odrzuceń, zmniejsza konwersja, strona staje się mniej atrakcyjna, a więc i mniej widoczna w przeglądarce). 

 

Innym częstym błędem jest brak przejrzystych narzędzi do nawigacji po witrynie, znajdujących się w polu widzenia użytkownika. Jeśli menu nie pokazuje się od razu na stronie, a internauta jest zmuszony do szukania zakładek, musi być naprawdę zdeterminowany, by po chwili irytacji nie opuścić witryny. 

 

Jakie jeszcze materiały above the fold odstraszają użytkowników? Bez wątpienia nachalne reklamy, w szczególności – wyskakujące okienka, agresywne banery o utrudnionym sposobie zamknięcia. Użytkownik odwiedza stronę, by uzyskać jakąś informację, osiągnąć cel zakupowy bądź inny (np. zarejestrować się, zapisać na wydarzenie itp.). Jeśli reklamy utrudniają mu realizację zamierzeń, szybko opuści nieatrakcyjną witrynę.

 

Jeśli masz wątpliwości co do tego, czy Twoja strona została dobrze skomponowana, możesz zlecić jej audyt – pomogą Ci pracownicy odpowiedzialni za optymalizację witryny, np. specjalista UX oraz specjalista SEO.

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Praca.pl
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Opis stanowiska koordynacja codziennej pracy ekip wykonawczych w zakresie instalacji sanitarnych oraz współpraca z przełożonym odpowiedzialnym za nadzór robót; przygotowywanie dokumentów niezbędnych do odbiorów technicznych i podsumowań wykonywanych prac; analiza dokumentacji projektowej i...
  • Praca.pl
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Opis stanowiska prowadzenie dokumentacji związanej z realizacją kontraktów oraz dbanie o jej kompletność; analiza projektów i sprawdzanie ich zgodności z obowiązującymi przepisami i założeniami technicznymi; koordynacja obiegu dokumentacji i współpraca z zespołami odpowiedzialnymi za...
  • Geodeta / Geodetka

    Praca.pl   Kraków    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Opis stanowiska realizacja pomiarów terenowych na odcinkach związanych z infrastrukturą kolejową oraz ich bieżąca weryfikacja; opracowywanie dokumentacji geodezyjnej i przygotowywanie raportów z wykonanych prac; współpraca z zespołem wykonawczym oraz przedstawicielami inwestora; udział w...
  • Praca.pl
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Opis stanowiska koordynowanie codziennej pracy zespołu wykonującego roboty ziemne we współpracy z nadzorem budowy; analiza i obieg dokumentacji technicznej potrzebnej do realizacji zadań; przygotowywanie rozliczeń, zestawień postępu oraz krótkich raportów z prac; dbanie o standardy...
  • Praca.pl
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Opis stanowiska koordynowanie pracy ekip realizujących zadania z zakresu instalacji elektrycznych we współpracy z kadrą nadzorującą; przygotowywanie dokumentacji potrzebnej do odbiorów technicznych oraz nadzorowanie jej obiegu; analizowanie projektów i przekazywanie ich do właściwych...
  • Praca.pl
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Opis stanowiska koordynowanie pracy ekip wykonawczych w zakresie robót drogowych we współpracy z nadzorem technicznym; przygotowywanie dokumentacji potrzebnej do odbiorów i dbanie o prawidłowy obieg informacji; analiza projektów oraz przekazywanie ich właściwym podmiotom; bieżąca...

Najnowsze artykuły

11 pomysłów na pracę dorywczą w okresie świątecznym

11 pomysłów na pracę dorywczą w okresie świątecznym

W grudniu przybywa ofert pracy tymczasowej i zleceń, szczególnie w obszarze handlu, usług transportowo-magazynowych i w animacji czasu wolnego. Agencje pracy poszukują hostess i aktorów do pracy w charakterze Mikołaja, Śnieżynki, Elfa, rozdawania próbek, organizowania zabawy z dziećmi. Pełne ręce roboty mają też pakowacze, brakuje kurierów... Jaka jeszcze praca w grudniu czeka na chętnych?

Podanie o pracę – opiekunka osób starszych

Podanie o pracę – opiekunka osób starszych

Zapotrzebowanie na usługi opiekuńcze jest bardzo duże, dlatego kandydaci zwykle nie mają problemów ze znalezieniem posady. Jendak jeśli chcesz zatrudnić się w konkretnej placówce, a ta aktualnie nie prowadzi naboru – wykonaj pierwszy krok i złóż w niej podanie o pracę. Jak stworzyć dokument, który podkreśli Twoje umiejętności i cechy charakteru cenne w tego rodzaju pracy?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Nadchodząca nowelizacja przepisów prawa pracy obejmie bardzo dużą część społeczeństwa. Wkrótce czekają nas między innymi zaostrzone kontrole, nowe zasady na zwolnieniu lekarskim, ale i korzystniejsze przepisy naliczania stażu pracy, pozwalające niektórym na wydłużenie urlopu wypoczynkowego. Sprawdź, czego się spodziewać na rynku pracy 2026 i które zmiany obejmą Ciebie lub Twoją firmę.

Najniższa krajowa 2026 – ile wyniesie minimalne wynagrodzenie i kogo będzie dotyczyć?

Najniższa krajowa 2026 – ile wyniesie minimalne wynagrodzenie i kogo będzie dotyczyć?

Rozporządzenie w sprawie najniższej krajowej 2026 już zostało podpisane przez Prezesa Rady Ministrów Donalda Tuska i czeka na wejście w życie. Od przyszłego roku kalendarzowego zwiększy się zarówno minimalne wynagrodzenie miesięczne, jak i najniższa stawka godzinowa. Sprawdź nowe kwoty pensji minimalnej oraz na jakich typach umów obowiązują dolne limity wynagrodzenia.

 Kto pracuje w święta? Katalog prac dozwolonych w święta

Kto pracuje w święta? Katalog prac dozwolonych w święta

Zbliża się Boże Narodzenie, które w tym roku wypada wyjątkowo korzystnie: począwszy od Wigilii w środę aż do niedzieli większość z nas będzie miała wolne. Niestety nie wszyscy mogą skorzystać z tak długiego wypoczynku. Sprawdź, które dni okresu okołoświątecznego są ustawowo wolne od pracy, kto musi pracować w Gwiazdkę oraz czy można odmówić pracy w święta bez konsekwencji dyscyplinarnych.

Powiatowe urzędy pracy przepełnione? Dane GUS o bezrobociu w Polsce w październiku 2025

Powiatowe urzędy pracy przepełnione? Dane GUS o bezrobociu w Polsce w październiku 2025

Czy stopa bezrobocia rejestrowanego i liczba osób, które szukały pomocy w powiatowych urzędach pracy, znów wzrosła? Główny Urząd Statystyczny podał najnowsze statystyki bezrobocia w Polsce. Różnica w sytuacji na lokalnych rynkach pracy jest ogromna. Na poziomie powiatów najniższa stopa bezrobocia wynosi zaledwie 1,3%, najwyższa 21,7%. A zatem gdzie najłatwiej, a gdzie najtrudniej o pracę?