Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
ATF na Twojej stronie firmowej – czym jest? Co powinno się tam znaleźć?

ATF na Twojej stronie firmowej – czym jest? Co powinno się tam znaleźć?

 
ATF na Twojej stronie firmowej – czym jest? Co powinno się tam znaleźć?

Poprawnie skonstruowana strona internetowa jest przyjazna dla użytkownika, a więc między innymi łatwa w nawigacji i nietrudno w niej znaleźć interesujące odbiorcę informację. Jak jednak zapełnić witrynę treściami w taki sposób, by spełniała te kryteria? Jednym z podstawowych pojęć, jakie stosuje się, planując rozmieszczanie elementów i publikację materiałów na stronie, blogu firmowym itp., jest ATF. Co to takiego? Jakich błędów unikać, projektując stronę zgodnie z dobrymi praktykami UX?

 

Spis treści

ATF – co to jest i co powinno zawierać?

 

ATF jest skrótem od angielskiego wyrażenia above the fold, czyli po polsku: powyżej paska przewijania. ATF określa ono pierwszy widoczny dla internauty obszar po wyświetleniu się witryny w oknie przeglądarki. Oczywiście większość stron internetowych umożliwia przewijanie, czyli tzw. scrollowanie w dół. Wszystko, co znajduje się poniżej  widoku dostępnego bez przewijania, to tzw. below the fold.

 

Warto dodać, że ta sama witryna internetowa może mieć różne ATF na różnych typach urządzeń – komputerze, smartfonie, tablecie. Dobrze zaprojektowana strona odpowiada specyficznym potrzebom użytkowników tych urządzeń, czyli będzie responsywna.

 

Above the fold – zastosowanie marketingowe

 

Above the fold to bez wątpienia najważniejszy obszar w witrynie. Treści, jakie w nim zamieścisz, często decydują np. o tym, czy internauta zechce zapoznać się z Twoją stroną firmową, czy od razu lub po kilkunastu sekundach ją opuści. Przykładowo, jeśli Twoja firma wprowadza do katalogu nowy produkt i chce polecać jego sprzedaż, warto rozważyć zamieszczenie opisu produktu, linku do zakupu, w części above the fold. Jest to strategia, jaką widzimy powszechnie w sklepach internetowych. Przykładowo, kupujesz ubrania? Po otwarciu witryny wyświetla Ci się informacja o najnowszej kolekcji.

 

Zatem materiały powyżej linii przewijania muszą dostarczać najważniejszych i co równie istotne, aktualnych informacji o stronie, marce, branży, produkcie, wydarzeniu itp. Treści te muszą także zachęcać do dalszej eksploracji strony i działania. A więc mieć przystępną formę i być ujęte w jasnej, logicznej strukturze strony, ułatwiającej jej obsługę. Dlatego dla właściwej konstrukcji segmentu above the fold ogromne znaczenie mają zarówno zasady UX, jak i SEO.

 

Tworzenie ATF – jak powinno wyglądać?

 

A zatem co umieścić w sekcji above the fold? Selekcja informacji, które uznajemy za kluczowe, nie zawsze jest łatwa. W obszarze ATF najczęściej zamieszcza się:

 

  • logo firmy,

  • nazwę witryny (główny nagłówek, informujący, co to jest za strona),

  • CTA (przycisk call to action),

  • menu,

  • elementy nawigacji okruszkowej (breadcrumbs), informujące internautę o lokalizacji na stronie,

  • reprezentatywne zdjęcie w tle, główną grafikę, efektywny banner, slider itp. – element wizualny musi być atrakcyjny, dobrej jakości, spójny z treścią strony i wizerunkiem firmy,

  • początek treści oferty, artykułu, informacji, 

  • informację o aktualnym, ważnym wydarzeniu, nowym produkcie itp.

 

ATF a SEO

 

Dobrze skomponowane ATF wspiera proces sprzedaży, budowania społeczności (klientów). Zachęca internautów do pozostania na stronie, co przekłada się między innymi na obniżenie współczynnika odrzuceń, wzrost wskaźnika konwersji, lepszą pozycję w przeglądarce, a tym samym widoczność w sieci. Poprawne komponowanie sekcji ATF jest zatem jednym z istotnych elementów optymalizacji witryny zgodnie z dobrymi praktykami SEO.

 
Warto pamiętać, że ATF musi skupiać się na kluczowych informacjach i ofercie przedsiębiorstwa, aby konsument mógł natychmiastowo zrozumieć, czym firma się zajmuje i jakie korzyści może odnieść z wyboru jej usług lub produktów. Zbytnie skomplikowanie i zagracenie w tej sekcji może wpłynąć negatywnie na doświadczenie użytkownika i spowodować natychmiastowe opuszczenie witryny.


Dodatkowo, ważne jest, aby ATF był w pełni responsywny i dostosowany do różnych rozmiarów ekranów. Zwiększenie użytkownika mobilnego z roku na rok sprawia, że dobry ATF to teraz obowiązkowy element każdej strony internetowej.


Ostatecznie, prawidłowo zoptymalizowane ATF potrafi znacząco wpłynąć na pozycjonowanie witryny w wynikach wyszukiwania. Dzięki zwiększonej widoczności i niskiemu poziomowi odrzuceń, optymalizacja tej sekcji dostarcza pozytywnych sygnałów dla algorytmów Google i może wpłynąć na poprawę pozycji w wynikach wyszukiwania.

Above the fold – dlaczego jest ta kluczowe?

 

W szerszej perspektywie dobra kompozycja strony ma wpływ na popularność firmy, liczbę klientów i oczywiście zyski. Dlatego warto poświęcić trochę czasu na przemyślenie struktury własnej strony internetowej. Jednym z ważnych elementów, na które warto zwrócić uwagę podczas projektowania strony internetowej, jest sekcja "above the fold", czyli ta część widoczna bez przewijania strony. Kluczowe jest, aby ta sekcja była odpowiednio zaprojektowana i zawierała najważniejsze informacje dla użytkownika. Dzięki temu od razu zaangażujemy użytkownika i zachęcimy go do dalszego przeglądania strony, a nie zostanie on zniechęcony do przewijania i porzuci wizytę na naszej stronie. Właśnie dlatego sekcja "above the fold" jest kluczowa i musi być przemyślana i zaprojektowana z dużą uwagą. 

 

ATF – najczęstsze błędy

 

Czego warto się wystrzegać? Do najczęściej popełnianych błędów zależy zamieszczanie w obszarze ATF zbyt wielu treści. W efekcie użytkownik czuje się przytłoczony, trudno mu rozeznać się w gąszczu informacji i szybko opuszcza stronę (zwiększa się współczynnik odrzuceń, zmniejsza konwersja, strona staje się mniej atrakcyjna, a więc i mniej widoczna w przeglądarce). 

 

Innym częstym błędem jest brak przejrzystych narzędzi do nawigacji po witrynie, znajdujących się w polu widzenia użytkownika. Jeśli menu nie pokazuje się od razu na stronie, a internauta jest zmuszony do szukania zakładek, musi być naprawdę zdeterminowany, by po chwili irytacji nie opuścić witryny. 

 

Jakie jeszcze materiały above the fold odstraszają użytkowników? Bez wątpienia nachalne reklamy, w szczególności – wyskakujące okienka, agresywne banery o utrudnionym sposobie zamknięcia. Użytkownik odwiedza stronę, by uzyskać jakąś informację, osiągnąć cel zakupowy bądź inny (np. zarejestrować się, zapisać na wydarzenie itp.). Jeśli reklamy utrudniają mu realizację zamierzeń, szybko opuści nieatrakcyjną witrynę.

 

Jeśli masz wątpliwości co do tego, czy Twoja strona została dobrze skomponowana, możesz zlecić jej audyt – pomogą Ci pracownicy odpowiedzialni za optymalizację witryny, np. specjalista UX oraz specjalista SEO.

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?