Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Brand Awareness – czym jest? Dlaczego jest tak ważny?

Brand Awareness – czym jest? Dlaczego jest tak ważny?

 
Brand Awareness – czym jest? Dlaczego jest tak ważny?

Trudno dziś znaleźć osobę, która nie wie, czym jest McDonald's, nigdy nie piła Coca-Coli albo nie słyszała o torebkach od Louisa Vuittona. To przykłady marek rozpoznawalnych na całym świecie. Oczywiście wielkie korporacje mają ogromne możliwości w prowadzeniu kampanii reklamowych i rozreklamowaniu swoich produktów na świecie. Jednak nawet jeśli prowadzi się mały sklep internetowy albo lokalną działalność, warto dbać o rozpoznawalność swojej marki. Dlaczego? Brand awareness, czyli świadomość marki, ma ogromny wpływ na wyniki finansowe Twojego biznesu, bowiem to działania marketingowe poprawiające wizerunek marki na tle konkurencji.

 

Czytaj dalej i dowiedz się, jak badać świadomość marki, zwiększyć zaangażowanie konsumentów w określonej grupie docelowej, budować pozytywny wizerunek marki w oczach klientów oraz czy do tych wszystkich działań będzie Ci potrzebny spory budżet.

 

Spis treści

Czym jest brand awareness?

 

Angielski termin brand awareness można tłumaczyć jako świadomość marki. Chodzi o rozpoznawalność, czyli inaczej siłę marki w świadomości odbiorców – jej logotypów czy produktów. Brand jest rozpoznawalny, kiedy klient potrafi przywołać go z pamięci w danym kontekście albo dostrzega znajomą sobie markę na liście.

 

Świadomość tę buduje się poprzez wywoływanie pozytywnych skojarzeń konkretnych działań, postaw z marką. Dlatego często reklamuje się nie same produkty, ale brand w odpowiednim kontekście, firmy angażują się w akcje społeczne itd. Marka ma się kojarzyć nie tylko z produktami, ale też z określonymi cechami i postawami. Taka strategia zwiększa zaufanie do marki, gdyż klienci mogą się identyfikować nie tylko z produktem, ale i z określonymi wartościami.

 

Poziomy świadomości marki w strategii marketingowej

 

Tradycyjnie wyróżnia się trzy poziomy brand awareness.

 

  • Świadomość wspomagająca

 

Aided awareness (ang.) – na tym poziomie konsument potrafi rozpoznać markę na podstawie konkretnych informacji, takich jak logo, nazwa lub charakterystyczne cechy produktu. Jest to najniższy poziom świadomości marki.

 

  • Świadomość bezwzględna

 

Top-of-mind awareness (ang.) – marka jest pierwszą, która przychodzi na myśl konsumentowi, gdy myśli o danym produkcie lub usłudze.

 

  • Świadomość brandu

 

Brand awareness (ang.) – na tym poziomie konsument zna markę i wie, czym się ona charakteryzuje. Może wskazać jej cechy charakterystyczne, a także korzyści, jakie przynosi.

 

Siła marki – czy rzeczywiście jest tak ważna?

 

Zdecydowanie tak! Współcześnie budowanie świadomości marki pozwala wpisać się w styl życia klientów, zmienić ich nawyki zakupowe. Kubek kawy z popularnej kawiarni, buty sportowe znanej marki, luksusowa torebka – to dziś nie tylko produkty, które można kupić. Określone logotypy pokazują styl życia danej osoby, jej wybory. W reklamach firmy starają się pokazać, że para jeansów to nie tylko spodnie, ale sposób na wyrażenie swojej osobowości, wolność w kreacji itd.

 

Pamiętaj!

 

Dzięki znajomości produktów i świadomości marki, klienci nie muszą się zastanawiać, jakie produkty wybrać – kupują to, co dobrze znają. Ze świadomością wiąże się też zaufanie do marki, za którym idzie lojalność. W efekcie siła marki daje firmie długofalową przewagę konkurencyjną.

 

Popraw stronę internetową Twojej firmy – sprawdź, czym jest ATF i dlaczego ma znaczenie w marketingu internetowym.

 

Badanie brand awareness – wskaźniki, jak mierzyć?

 

Badania rozpoznawalności marki w marketingu dostarczają firmie wiedzy na temat tego, jak są postrzegane jej produkty i czy są rozpoznawalne. Do mierzenia świadomości marki wykorzystuje się metody ankietowe, często badania są prowadzone online.

 

Jest kilka rodzajów świadomości marki. Aby zmierzyć brand awareness, wykorzystuje się trzy wskaźniki.

 

  • Spontaniczną świadomość marki

 

Spontaneous brand awareness (ang.) – mówi się o niej, kiedy klient sam bardzo szybko potrafi przywołać z pamięci daną markę w określonym kontekście.

 

  • Świadomość TOM

 

Świadomość natychmiastowa, pierwsza wymieniona marka – odnosi się do najlepiej zapamiętanej marki, która jako pierwsza przychodzi klientowi na myśl w danym kontekście.

 

  • Wspomaganą świadomość marki

 

Dotyczy marek, które konsument potrafi rozpoznać z listy pozycji, świadczy o najmniejszej więzi z produktami marki. Przykładowo, użytkownik wyszukuje w sieci przedmiot i w wynikach wyszukiwania widzi liczne opcje – jeśli rozpoznaje daną markę wśród pozostałych, jest nieco bardziej skłonny wybrać właśnie ten model przedmiotu.

 

Brand awareness – jak zwiększyć? Social media, cele reklamowe, budowanie lojalności

 

Jest wiele sposobów na zwiększenie świadomości marki – każda firma jest nieco inna, trudno zatem wskazać jedną uniwersalną metodę. Warto rozważyć:

 

  • większe wykorzystanie mediów społecznościowych – regularne publikowanie treści na różnych platformach pozwala na zwiększenie zasięgu i przyciągnięcie uwagi potencjalnych klientów;

  • współpracę z influencerami – dobrze dobrane osoby, które mają duży wpływ na swoją publiczność, mogą pomóc w zwiększeniu widoczności i popularności marki;

  • bardziej intensywne działania public relations – dobry wizerunek w mediach może przyciągnąć uwagę klientów i zwiększyć zainteresowanie marką;

  • inwestycję w reklamy w sieci, radiu, telewizji lub na billboardach;

  • organizację eventów, takich jak konferencje, targi czy spotkania biznesowe;

  • wykorzystanie marketingu szeptanego – pozytywne opinie klientów w internecie na temat marki mogą przyciągnąć kolejnych klientów;

  • wykorzystanie marketingu angażującego klientów;
  • organizację konkursów i giveaway’ów – tworzenie konkursów i rozdawanie nagród związanych z marką może zachęcić do zakupu produktów nowe osoby;

  • zaangażowanie się w działania charytatywne i społeczne, co polepsza wizerunek firmy, buduje zaufanie do marki.

 

Sprawdź także: marka luksusowa a marka premium – czym się różnią?

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Młodszy diagnosta weterynaryjny

    Vetlab Sp. z o.o.   Warszawa, Al. Krakowska 110    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online
    2 godz.
    Zadania: Wykonywanie badań laboratoryjnych zgodnie z obowiązującymi procedurami, m.in. wykonywanie mikroskopowej analizy moczu, mikroskopowej analizy parazytologicznej oraz analizy kamieni moczowych; Weryfikacja i zatwierdzanie wyników badań oraz zapewnienie ich rzetelności, zgodności z...
  • Specjalista / Specjalistka ds. Rozliczeń Klientów Kafeterii

    Benefit Systems S.A.   Wrocław, ul. Powstańców Śląskich    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    2 godz.
    Twój zakres obowiązków: Przygotowywanie i weryfikacja danych źródłowych przed rozliczeniami, Udział w procesie rozliczania kart przedpłaconych i świadczeń kafeteryjnych, Zlecanie wystawiania dokumentów księgowych, przygotowywanie raportów i ich wysyłka do klientów, Kontakt z klientami...
  • Inspektor / Inspektorka w Wydziale Obsługi Reklamacji

    Bank Pocztowy S.A.   Bydgoszcz, Jagiellońska 17    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa na zastępstwo  pełny etat  rekrutacja online
    2 godz.
    Twój zakres obowiązków kompleksowa obsługa reklamacji Klientów Banku, w tym: przyjmowanie, rozpatrywanie i wyjaśnianie reklamacji; sporządzanie odpowiedzi do Klientów na wpływające skargi i reklamacje, zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie; realizacja zadań związanych z...
  • Inspektor / Inspektorka w Wydziale Kredytów Gotówkowych

    Bank Pocztowy S.A.   Bydgoszcz, Jagiellońska 17    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online
    2 godz.
    Twój zakres obowiązków udział w procesie obsługi i sprzedaży kredytów gotówkowych zgodnie z obowiązującymi procedurami; weryfikacja kompletności dokumentów składanych wraz z wnioskiem kredytowym; kontrola poprawności danych w systemie na podstawie dostarczonych dokumentów; analiza...
  • Pielęgniarka / Pielęgniarz

    Fresenius Medical Care Polska S.A.   Wrocław    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Opis stanowiska: prowadzenie zabiegów hemodializy, opieka pielęgniarska nad pacjentami hemodializowanymi, prowadzenie elektronicznej dokumentacji medycznej​​​. Oczekujemy: aktualnego prawa wykonywania zawodu pielęgniarka/ pielęgniarz, zaangażowania i chęci rozwoju.​
  • Rockfin S.A.
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    2 godz.
    Twój zakres obowiązków Opracowywanie wymagań technicznych projektów, dobór komponentów, określenie parametrów projektowych dla głównych systemów pomocniczych do turbin gazowych, parowych, generatorów oraz wysokociśnieniowych napędów i systemów sterowania; Dobór rozwiązań...

Najnowsze artykuły

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

– Introwersja to nie lęk i wycofanie czy brak pewności siebie, również nie brak kompetencji – podkreśla psycholog Joanna Marszalska. –  Introwertyk dużo myśli, ale nielicznymi rzeczami się dzieli. To znaczy, że w pracy jest dużym zasobem, jednak często niezauważonym – dodaje psycholog Angelika Szymanek. Specjalistki wyjaśniają, co pomaga, a co przeszkadza w pracy introwertykom.

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Przed nami imprezy firmowe, upominki dla pracowników, ale też składanie sobie nawzajem życzeń na święta i Nowy Rok. I tu pojawia się mały problem: dla wielu osób składanie życzeń szefowi, kolegom czy klientom jest dość stresujące. Co powiedzieć, żeby nie popełnić gafy i szczerze przekazać swoje dobre intencje? Podpowiadamy, jakie życzenia będą właściwe, a jakiego doboru słów lepiej unikać.

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

– Mimo że można spotkać się z mitami o „bezdomniakach" jako zwierzętach gorszych od kupionych, na szczęście postępuje zmiana w sposobie postrzegania zwierząt schroniskowych. Coraz więcej osób dostrzega ich piękne, dobre cechy – mówi Iwona Duda, prezeska Fundacji Sarigato prowadzącej projekt Karmimy Psiaki. Jak zrobić zwierzakom ze schronisk wspaniały prezent na Święta?

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Okresowa ocena pracownika to jedno z głównych narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi. Może być ona przeprowadzona na kilka sposobów. Wyjaśniamy, czym różnią się od siebie typy ocen 90 stopni, 180 stopni, 270 stopni i 360 stopni, jakie najlepiej przyjąć kryteria oceny, a także kto powinien dokonywać ewaluacji pracowników w firmie i kiedy najlepiej to zrobić.

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Gwiazdka zbliża się wielkimi krokami: najwyższy czas, by pomyśleć o urlopach w okilicy świąt i na początku stycznia – tym bardziej, że w tym roku dni wolne od pracy układają się wyjątkowo korzystnie i chętnych do skorzystania z przedłużonego urlopu będzie wielu. Co więcej, w 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie całkowicie wolna od pracy. Jak to zmienia grafik pracy i wynagrodzenie?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Nadchodząca nowelizacja przepisów prawa pracy obejmie bardzo dużą część społeczeństwa. Wkrótce czekają nas między innymi zaostrzone kontrole, nowe zasady na zwolnieniu lekarskim, ale i korzystniejsze przepisy naliczania stażu pracy, pozwalające niektórym na wydłużenie urlopu wypoczynkowego. Sprawdź, czego się spodziewać na rynku pracy 2026 i które zmiany obejmą Ciebie lub Twoją firmę.