Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Cykl życia pracownika – jak zarządzać pracownikiem od etapu przyciągania talentów do offboardingu

Cykl życia pracownika – jak zarządzać pracownikiem od etapu przyciągania talentów do offboardingu

 
Cykl życia pracownika – jak zarządzać pracownikiem od etapu przyciągania talentów do offboardingu

W każdej organizacji pracownicy pojawiają się, rozwijają, osiągają szczyty produktywności i – prędzej czy później – ją opuszczają. To naturalny bieg rzeczy. Aby skutecznie zarządzać tym procesem i budować dojrzałą strategię HR, warto spojrzeć na zatrudnienie jako cykl życia pracownika (Employee Lifecycle), który – podobnie jak w marketingu czy sprzedaży – można planować, mierzyć i optymalizować.

 

Spis treści

Co to jest cykl życia pracownika?

 

Cykl życia pracownika (Employee Lifecycle) to koncepcja opisująca wszystkie kluczowe etapy, przez które przechodzi pracownik w relacji z organizacją – od pierwszego kontaktu z firmą aż po zakończenie współpracy, a niekiedy nawet dłużej (np. w relacji alumni). To swoista „mapa podróży” pracownika, która pozwala planować, wspierać i świadomie zarządzać doświadczeniem ludzi w firmie na każdym z tych etapów. Każdy etap tego cyklu ma swój cel, specyfikę, zestaw narzędzi oraz wpływ na efektywność i satysfakcję pracownika, jak również na funkcjonowanie organizacji.

 

Etapy cyklu życia pracownika

 

1. Przyciąganie

 

Celem tego etapu jest zbudowanie pozytywnego wizerunku firmy jako pracodawcy i wzbudzenie zainteresowania potencjalnych kandydatów.

 

Co się dzieje na tym etapie?

 

Kandydaci dowiadują się o firmie: poprzez social media, znajomych, portale z opiniami o pracodawcach, obecność na wydarzeniach, aktywności CSR czy kampanie employer brandingowe. Tak tworzy się pierwsze wrażenie kandydatów, zanim jeszcze aplikują, dzięki czemu kandydaci zaczynają postrzegać firmę jako „miejsce, w którym chcieliby pracować”.

 

Na tym etapie:

 

  • budujemy strategię employer brandingową;
  • tworzymy komunikację EVP (Employee Value Proposition);
  • monitorujemy reputację pracodawcy;
  • współpracujemy z marketingiem (kampanie EB);
  • tworzymy programy poleceń pracowniczych.

 

2. Rekrutacja

 

Na tym etapie celem organizacji jest znalezienie, ocenienie i zatrudnienie najlepszego kandydata na dane stanowisko.

 

Co się dzieje?

 

Kandydaci aplikują i przechodzą przez kolejne etapy rekrutacji: preselekcję, rozmowy, testy kompetencyjne, assessment center, zadania próbne itp. Komunikacja z kandydatem (tzw. candidate experience) odgrywa ogromną rolę w tym procesie – kluczowe jest tempo, transparentność działań i jakość interakcji.

 

Na tym etapie:

 

  • mamy wybrany system ATS (Applicant Tracking Systems);
  • badamy kompetencje kandydatów poprzez testy kompetencyjne, badania predyspozycji, assessment center, wywiady behawioralne;
  • dbamy o transparentność w ogłoszeniach;
  • obliczamy KPI: czas zatrudnienia, koszt zatrudnienia, candidate NPS.

 

Czytaj także: Sztuczna inteligencja sprawdza Twoje CV – jak przejść z sukcesem rekrutację?

 

 

3. Onboarding i adaptacja

 

Celem tego etapu jest szybkie i skuteczne wprowadzenie nowego pracownika w struktury, procesy i kulturę organizacji.

 

Co się dzieje?

 

Pracownik zapoznaje się z zespołem, przechodzi szkolenia wstępne, poznaje narzędzia, zadania i oczekiwania. Największy wpływ na doświadczenia nowego pracownika ma najbliższe otoczenie: przełożony, buddy, zespół. Nowy pracownik widzi też, czy kultura organizacyjna jest dla niego odpowiednia i jak czuje się w nowym miejscu pracy.

 

Na tym etapie:

 

  • tworzymy checklisty i programy onboardingowe;
  • automatyzacjamy proces onboardingu (platformy LMS, wideo, quizy);
  • prowadzimy sesje wdrożeniowe, mentoring, onboarding buddies;
  • przeprowadzamy feedback po pierwszym i trzecim miesiącu;
  • sprawdzamy KPI: czas do pełnej efektywności, rotacja do trzech miesięcy, satysfakcja z onboardingu.

 

4. Rozwój i zaangażowanie

 

Na tym etapie zapewniamy pracownikowi możliwości rozwoju oraz warunków do pełnego zaangażowania i realizacji jego potencjału.

 

Co się dzieje?

 

Pracownik zna już swoje miejsce, zaczyna się rozwijać i realnie wpływać na wyniki organizacji. Pojawia się u niego potrzeba szkoleń, jasnej ścieżki kariery, udziału w projektach oraz poczucia sensu pracy. HR i menedżerowie wspierają rozwój przez indywidualne plany, coaching, feedback, szkolenia.

 

Na tym etapie:

 

  • analizujemy luki kompetencyjne;
  • tworzymy Indywidualne Plany Rozwoju (IPR);
  • planujemy szkolenia/programy talentowe;
  • przeprowadzamy badania zaangażowania i pulse checki;
  • opracowujemy systemy benefitowe i wellbeingowe;
  • sprawdzamy KPI: poziom zaangażowania, rotacja wśród kluczowych talentów, efektywność zespołu.

 

5. Retencja i utrzymanie

 

Na tym etapie najważniejsze jest zatrzymanie kluczowych pracowników w firmie i utrzymanie ich wysokiego poziomu lojalności.

 

Co się dzieje?

 

Firma skupia się na utrzymaniu pracowników, którzy są wysoko kompetentni i mają duży wpływ na organizację. Zaczynamy diagnozować czynniki ryzyka odejścia. Pojawiają się działania proaktywne: ścieżki awansu, rozmowy stay interviews, elastyczność pracy.

 

Na tym etapie:

 

  • przeprowadzamy badania retencji i przyczyn odejść;
  • tworzymy i wdrażamy programy lojalnościowe i uznaniowe;
  • projektujemy elastyczne ścieżki kariery, awanse wewnętrzne;
  • przeprowadzamy rozmowy stay interviews, dzięki którym analizujemy ryzyka odejścia;
  • sprawdzamy KPI: rotacja dobrowolna, długość zatrudnienia, koszt odejść.

 

6. Offboarding

 

Celem tego etapu jest zakończenie współpracy w sposób profesjonalny i budujący dobre relacje na przyszłość.

 

Co się dzieje?

 

Pracownik odchodzi – z własnej inicjatywy lub na wniosek pracodawcy. To moment dużej wrażliwości, ale i szansa na naukę (rozmowy exit interviews). Kluczowy jest dobrze przeprowadzony offboarding, który może wzmocnić reputację firmy i relacje na przyszłość z byłymi pracownikami.

 

Na tym etapie:

 

  • przeprowadzamy rozmowy exit interview;
  • tworzymy procedury przekazywania wiedzy;
  • automatyzujemy proces odejścia (checklisty, dokumenty, odebranie sprzętu);
  • tworzymy program alumni, aby utrzymywać kontakt z byłymi pracownikami;
  • sprawdzamy KPI: satysfakcja z offboardingu, ocena relacji po odejściu, lojalność byłych pracowników (np. jako ambasadorów marki).

 

Cykl życia pracownika w organizacji – wnioski

 

Wyróżnienie powyższych etapów pozwala nie tylko lepiej zarządzać zasobami ludzkimi, ale przede wszystkim projektować całościowe doświadczenie pracownika, czyli tzw. Employee Experience (EX), a ono przekłada się na:

 

  • poziom zaangażowania pracownika, 
  • efektywność pracownika,
  • mniejszą rotację w firmie, 
  • wizerunek firmy na rynku pracy,
  • innowacyjność i rozwój organizacji.

 

Podsumowując: cykl życia pracownika to nie sztywny schemat, lecz ramy, które pomagają firmom świadomie wspierać ludzi w ich zawodowej drodze. Dzięki niemu HR staje się nie tylko funkcją operacyjną, ale strategicznym partnerem w budowaniu silnej, odpornej i ludzkiej organizacji.

Agnieszka Ciećwierz

Agnieszka Ciećwierz

Współzałożycielka firmy Sigmund Polska. Wspiera firmy w badaniu kompetencji i potencjału pracowników oraz kandydatów do pracy, jak również w opracowywaniu procesów HR-owych – w tym układaniu procesów rekrutacyjnych, indywidualnych planów rozwoju pracowników, wdrażaniu oceny pracowniczej, badaniach satysfakcji i zaangażowania pracowników. Trener biznes i wykładowca. Autorka licznych artykułów i książek, w tym ostatniej pt. „Rekrutacja oparta na kompetencjach. Znajdź i rozwijaj idealnego pracownika”.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Kierowca kat. B

    Growth Recruiting Matthias Kalischuk Ltd.   Niemcy, okolice Sttutgart (Giengen an der Brenz)   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    Praca przy dostarczaniu paczek. Czego oczekujemy: Prawo jazdy kat. B (minimum 1 rok) Chęci do pracy i pozytywnego nastawienia Doświadczenie kurierskie mile widziane, ale nie wymagane Podstawowa znajomość języka angielskiego
  • Tapicer

    Dietsch Polstermöbel Gmbh   Niemcy, Schmalkalden, Thüringen   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    Twoje zadania Produkcja naszych mebli tapicerowanych (głównie ręcznie) Montaż końcowy, tj. montaż wszystkich części Mocowanie elementów funkcjonalnych do wstępnie tapicerowanych mebli Obicie stelaży i elementów formowanych wysokiej jakości tkaninami i skórami;
  • Szwacz / szwaczka

    Dietsch Polstermöbel Gmbh   Niemcy, Schmalkalden, Thüringen   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    Twoje zadania Produkcja i przygotowanie pokrowców tapicerskich z elementami dekoracyjnymi Szycie tkanin i skór zgodnie ze specyfikacją Wsparcie w projektowaniu i realizacji indywidualnych życzeń klientów; Kontrola jakości gotowych produktów Pielęgnacja i konserwacja maszyn i narzędzi do szycia;
  • Inżynier Jakości Elektryk

    Rockfin S.A.   Gorlice    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    11 godz.
    Opis stanowiska: Kontrola jakości bieżącej produkcji; Opracowywanie i nadzór nad dokumentacją jakościową wyrobu; Nadzór nad wyrobem niezgodnym; Udział w próbach końcowych gotowego wyrobu; Wprowadzanie usprawnień w realizowanym obszarze pracy;
  • Emitel S.A.
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat
    12 godz.
    Zadania: projektowanie, w tym optymalizacja, istniejących zasobów informatycznych Spółki oraz utrzymywanie zaawansowanej i efektywnej architektury systemów i aplikacji zgodnie z najlepszymi praktykami i standardami branżowymi; tworzenie i utrzymanie dokumentacji technicznej na poziomie...
  • Specjalista ds. Kadr i Administracji

    MAOBI Group Sprawdzona firma   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    13 godz.
    Zakres obowiązków Prowadzenie i aktualizacja akt osobowych pracowników tymczasowych, Przygotowywanie i ewidencjonowanie dokumentów kadrowych (umowy o pracę, aneksy, wypowiedzenia, zaświadczenia), Obsługa ewidencji czasu pracy ( w tym: urlopy, nadgodziny, zwolnienia lekarskie ), Aktualizacja...

Najnowsze artykuły

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Kto w tym roku dostanie premię świąteczną? Jeśli i Ty zadajesz sobie to pytanie, musisz wiedzieć, że w niektórych przypadkach pracodawca wręcz ma obowiązek wypłacić taki dodatek. Zobacz, czy jesteś w grupie pracowników, którym premia się należy, a także jak się ustala jej wysokość i czy premia świąteczna przepada, jeśli pracownik jest na urlopie lub zwolnieniu.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

W grudniu obchodzimy Światowy Dzień AIDS. To ważne święto, gdyż świadomość tego, czym jest AIDS i jak można zarazić się HIV wciąż jest niska, a osoby z AIDS/HIV nadal doświadczają ostracyzmu, także na rynku pracy. W związku z tym wyjaśniamy, czy osoba z wirusem może wykonywać każdą pracę, czy stanowi zagrożenie dla współpracowników, a także czy chory musi poinformować pracodawcę o AIDS.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Jak przetrwać w pracy do 16:00, gdy masz już wszystkiego dość, a na zegarze nie ma nawet 9:00? Mobilizowanie samego siebie, szczególne w tzw. Blue Monday, czyli najbardziej depresyjny poniedziałek w roku, może wydawać się wyjątkowo trudne. Jednak zamiast poddawać się ponuremu nastrojowi, proponujemy podejść do zadania metodycznie. Sprawdź, jak wykorzystać mechanizmy automotywacji.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.