Pracują konkretnie, odpowiedzialnie i z dużym dystansem do „modnych trendów HR”. Nie pytają, jaka będzie przyszłość pracy – oni ją tworzą, dzień po dniu. W najnowszej części raportu Praca.pl i Experience Institute pt. Między Z a BB. Praca oczami pokoleń przyglądamy się postawom przedstawicieli pokolenia X na współczesnym rynku pracy.
Spis treści
Osoby z pokolenia X na rynku pracy – jak radzą sobie ze zmianami?
Solidni, doświadczeni, cenią stabilność i jasne zasady gry. Stanowią solidną podstawę wielu zespołów. Często mają już ugruntowaną pozycję w firmach, wymagają szacunku adekwatnego do ich kompetencji. Nie oczekują, że pracodawca wyjdzie naprzeciw wszystkich ich potrzebom, nie bardzo wierzą w HR-owe nowinki. Przede wszystkim są praktyczni, oczekują realnych rozwiązań, a nie ładnie brzmiących abstrakcji.
X-ów czasami nazywa się pokoleniem PRL. Są to osoby, które urodziły się w latach 60. i 70. (niekiedy wlicza się także osoby urodzone w latach 80.). Co ważne, jest to pokolenie, które weszło w dorosłość przed epoką cyfrową i zdobywało pierwsze doświadczenia w zupełnie innej rzeczywistości niż dzisiejsza: przed powszechnym internetem, przed smartfonami, przed powszechną digitalizacją. Tym samym to właśnie oni dokonali spektakularnego przeskoku i wykorzystali do głębi umiejętności adaptacyjne.
Jakie zatem postawy przyjmują przedstawiciele tego pokolenia w miejscu pracy? Z naszego badania wynika, że dla generacji X charakterystyczne są:
- doświadczenie i przewidywalność. Są to pracownicy, którzy raczej unikają ryzyka, zastanowią się, zanim podejmą decyzję, nie napędzają ich wyzwania. Po prostu chcą, żeby wszystko dobrze działało, a jeśli tak nie jest – szukają możliwości zmiany;
- nacisk na to, by praca miała sens i była zgodna z wartościami – tymi przekazywanymi przez firmę, ale i osobistymi;
- poczucie obowiązku, ale nie za wszelką cenę. Choć to właśnie oni, częściej niż osoby z pokolenia Y czy Zetki, zostają po godzinach, pojęcie work-life balance nie jest Iksom obce. Wysokie poczucie odpowiedzialności każe im się angażować, a nawet poświęcać pracy, ale wiedzą zarazem, kiedy powiedzieć „dość";
- spokój i stabilizacja. Bardziej niż młodszym pokoleniom, Iksom zależy na uporządkowanych warunkach pracy, w których można spokojnie realizować zadania. Nie lubią się spieszyć, nie lubią rewolucji, nie szukają nieustannie możliwości rozwoju i zmiany na lepsze – choć nie są na zmiany zamknięci.
Otwarci na zmiany, ale ostrożni
Pokolenie X cechuje się wysoką elastycznością, ale nie jest tak chętne do wprowadzania zmian w karierze, jak chociażby millenialsi. Jeśli środowisko pracy im odpowiada, nie będą mieć motywacji do szukania możliwości rozwoju zawodowego. Są gotowi na zmiany wynikające chociażby z rozwoju nowych technologii, ale cechuje ich większa od młodszych pokoleń lojalność wobec pracodawców.
- 55% osób z pokolenia X jest gotowych na pracę w całkiem nowej branży (poniżej średniej – 58%).
- 45% Iksów uważa, że praca w jednej firmie przez całe życie jest mniej interesująca niż zdobywanie doświadczenia w różnych miejscach (a więc mniej niż w ogólnej grupie badanych, gdzie negatywnie nastawionych do pracy w jednej firmie było 49% osób).
- Tylko 30% Iksów uważa, że to właśnie ich pokolenie częściej od innych decyduje się na zmiany w życiu zawodowym (wyraźnie mniej od wyniku w ogólnej próbie badawczej – 45%).
- Tylko 33% osób z pokolenia X wierzy, że częste zmiany pracy zwiększają ich szansę na znalezienie miejsca idealnie dopasowanego do ich oczekiwań (poniżej średniej – 37%).
- Aż 53% pracowników z pokolenia X jest zdania, że mają oni mniejsze możliwości rozwoju i awansu niż osoby z innych pokoleń (takie zdanie w ogólnej próbie badanych wyraziło 44% respondentów).
Czytaj także: Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje?
Generacja Iks w miejscu pracy – zaangażowana, ale czy zadowolona?
Ze wspólnego raporty Praca.pl i Experience Institute wynika, że 30% zatrudnionych Iksów jest zadowolonych z pracy. To mało, jednak wynik jest i tak lepszy od uzyskanego w ogólnej grupie respondentów (w której zadowolenie z pracy deklarowało tylko 26% pracowników).
Pokolenie X szczególnie zadowolone jest z poziomu stabilności (72% respondentów wyraziło zadowolenie z tego aspektu pracy) oraz z relacji ze współpracownikami (81%). Mniej są zadowoleni z poziom wynagrodzenia (42%, dla porównania w ogólnej grupie badawczej zadowolenie wyraziło 45%), a także z równowagi między życiem zawodowym i prywatnym (65%).
Nasze badanie potwierdza, że są to osoby poważnie podchodzące do swoich obowiązków. Zaangażowane podejście do pracy deklaruje 58% badanych, co jest wynikiem wyraźnie wyższym od uzyskanego w ogólnej grupie respondentów (53%).
Zachęcamy do zapoznania się z pełnym raportem Praca.pl i EI, z którego można dowiedzieć się m.in.:
- ile osób z pokolenia X planuje w najbliższym czasie zmienić pracę,
- co najbardziej motywuje przedstawicieli tego pokolenia do szukania nowego miejsca zatrudnienia,
- czy Iksy często korzystają z urlopów,
- czy są zadowoleni z benefitów pozapłacowych,
- jak często wykorzystują swoje kompetencje w pracy,
- ilu z nich pracuje po godzinach, a ilu w weekendy.
Badanie będące podstawą raportu zostało przeprowadzone na przełomie grudnia 2024 r. i stycznia 2025 r. na próbie 1767 osób aktywnych zawodowo, z zachowaniem proporcji wieku, płci i województw.
Czytaj także: Pokolenie Y a zarobki. Wnioski z nowego raportu Praca.pl i Experience Institute